Liggunderlags jakt

Hejhej,

Jag söker efter tips på liggunderlag till mitt tält. Jag hade hoppats på att finna ett Duo liggunderlag som täcker större delen av ytan. Detta för att både jag, ett barn och en frusen hund på ca 52cm hög ska få plats. Hunden är smal och slank och tar inte så mkt plats i sig men har knappt någon päls och fryser lätt så hon behöver ligga på ett bra underlag med.
Liggunderlaget behöver funka för vandring uppe i fjällen så som runt Storulvån.
Kikade på en Exped Dura 5R Duo LW men inser att bredden i tältet är 130 precis som liggunderlaget. Kan man ha det så att det går emot innertältet eller bör det vara luft utrymme emellan?
Om det inte funkar med Exped så får ni gärna tipsa om andra Duo modeller eller vanliga som täcker så mkt som möjligt så kan jag använda exped coupler kit för att hålla ihop dom sen.

Vore himlens snällt om ni kunde hjälpa mig knäcka denna nöt som ger mig lite gråa hår :)
 
Senast ändrad:
Hejhej,

Jag söker efter tips på liggunderlag till mitt tält. Jag hade hoppats på att finna ett Duo liggunderlag som täcker större delen av ytan. Detta för att både jag, ett barn och en frusen hund på ca 52cm hög ska få plats. Hunden är smal och slank och tar inte så mkt plats i sig men har knappt någon päls och fryser lätt så hon behöver ligga på ett bra underlag med.
Liggunderlaget behöver funka för vandring uppe i fjällen så som runt Storulvån.
Kikade på en Exped Dura 5R Duo LW men inser att bredden i tältet är 130 precis som liggunderlaget. Kan man ha det så att det går emot innertältet eller bör det vara luft utrymme emellan?
Om det inte funkar med Exped så får ni gärna tipsa om andra Duo modeller eller vanliga som täcker så mkt som möjligt så kan jag använda exped coupler kit för att hålla ihop dom sen.

Vore himlens snällt om ni kunde hjälpa mig knäcka denna nöt som ger mig lite gråa hår :)
Har aldrig provat ett duounderlag men jag kan i alla fall säga att jag aldrig lyckas ha någon vidare precision på exakt hur liggunderlaget är placerat och det kommer ofta emot sidan av innertältet. Det viktiga är att det inte trycker innertältet mot yttertältet, då kan det bli blött.

Spontant tänker jag att det säkert blir jättebra om bredden är precis samma. Men det varierar säkert med olika tältmodeller.

En fördel med att koppla ihop två är ju att ett eventuellt hål bara drabbar halva ytan.

Leta lite begagnat på exempelvis Facebook så kan du ju prova hur det funkar och sälja det för samma pris om det inte blir bra. Just liggunderlag verkar folk köpa och sälja knappt använda väldigt ofta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.