Tjejernas strumpbyxor värmer ? Stämmer det ???

Om jag minns rätt från mina riktigt unga år så hade mina kalasbyxor fötter också. Med samma dåliga minne vill jag också minnas den fortfarnde obesvarde frågan varför de hette så för på kalas hade man dem inte. Och så snygga tyckte jag inte de var heller dåförtiden.


Va! hade du kalasbyxor?

Min gamle kompis Erik blev under stor del av lågstadiet kallad för Kalas-Erik bara för att hans mor inte hade klart för sig att pojkar och flickor hade olika typer av benkläder under täckbyxorna...
 
Nja, det var nog mest vi tjejer som hade dem på (samtliga?) kalas...

Var det inte så att man, eller rättare sagt flickor, hade dem på väg till och från kalasen. Det är i alla fall mitt minne från slutet av 50-talet att mina systrar hade. De tog alltså på sig dem för att inte frysa i finkläderna på vägen till kalaset. När de kom fram och in i värmen kunde de lätt ta av sig dem. Det är som sagt mitt minne av saken,fast minnet kan ju vara bedrägligt.
 
Strumpbyxor för män finns. De är tänkta att bäras under kostymen kalla dagar men de är inte så vanliga i Sverige. Inte vanliga alls...

Har sett dem i Frankrike dock.
 
torde bli magvärmaren som egentligen skapade skydd åt njurarna...
//J
En sådan har jag, röd och vacker. Jag fick dem i Kanada på "Festival de Voyageur" av en trevlig arrangör. Man knyter den med ett halvslag lite på sidan och med stickad mössa och stor kniv (samt pösig skjorta med vida ärmar) ser man rätt bushcraft ut.
 
Jag har sett en variant med både och en gång, det var ingen trevlig syn:)
Nä, det är ju förj*ligt när benhåren sticker ut genom tightsen. Får en att ta en ordentlig funderare.
Ja, och Wiki går inte av för hackor. Snacka om värdefullt vetande. En bekant lade upp texten om fenomenet "Diskställ". Så nu kan alla vetgiriga ta reda på vad det är för något.
 
Ooops. Nåt tyder på att jag hänger här för mycket när folk vet vad jag har för åsikter om strumpbyxor, men Monica har helt rätt. Strumpbyxorna värmer. Om det är kallt hemma i stan så väljer jag hellre kjol och strumpbyxor än jeans till exempel.
.....
Åkte till Finland med tjejen när det begav sig för 15-talet år sedan. Någon plusgrad i Stockholm, halvvinter. Hon hade kjol och strumpbyxor. Framme i Helsingfors var det 20 minus. Fick korta ner vår sightseeingtur per fot rejält när hennes strumpbyxor började frysa fast i huden. Så det är nog bra med ett yttre lager;-)

Raskesven
 
Visst är det bra med täckande lager, men i 20 minus skulle jag inte vara nöjd särskilt länge om jag bara hade jeans på mig heller...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.