tjejer & knivar!

Min fru bär morakniv i skogen om hon behöver. Hon ser den som prisvärd och billig och man behöver inte vara rädd om den.

Däremot undrar hon om inte de individuella skillnaderna är större än de mellan könen. Vad skulle den eventuella skillnaden mellan könen bero på, den faktiska biologiska - genetiska skillnaden eller den kulturella?
 

Var inte det du. Du brinner ju för knivar i alla dessa, småbizarra, aspekter. Men du behöver väl kanske inte vara riktigt så snabb med bedömande slutsatser och uttryck gällande oss som "skär lite" (vi behöver ju inte var dumma bara för att vi främst har andra intressen). Där har du nog inte samma noggranna hållning som inför knivarna.
 
1. Men trots det så finns det hundratusentals samlar i det här landet. Vill du påstå att alla dessa är helt fel ute?

2. Det var inte pga att du skrev att de var ointressanta som jag anklagade dig för att inte förstå dig på knivar, utan pga de andra yttrandena, bl a: "Dessutom så är faktiskt en kniv ganska så ensidig; man skär saker med den."

"Men när jag gör det så tycks de mest handla om olika hårdhetsgrader på bladet eller om man ska göra ett skaft av älghorn eller inte. För mig som inte gör egna knivar så blir det lätt ointressant efter ett tag."

Framför allt den första meningen visar att du faktiskt inte begriper dig på knivar speciellt mycket.

3. En liten kommentar. Du har liksom andra gått på myten om att Globaler är så himla bra. Det är faktiskt inget märkvärdigt alls med dem. Hade du velat ha den bästa kniven på området (brödkniv) och kunnat lite om knivar (;)) så hade du antagligen köpt en KN (utgången men finns på loppisar. Går också under namnet Karlsson/Nilsson) eller Victorinox konditorkniv.

~Paul~

1) Nej, men jag tänker inte ägna mig åt det.
2) De trådar som jag orkat gå in och läst har handlat om hårdhetsgrader... Skriv om något mer intressant då...
3) Har en KN som jag fått av svärmor. Ligger inte rätt i min hand. Globalen funkar bättre.

Om du nu vet så mycket om knivar och har det som en passion, varför utbildar du då inte oss "okunniga, obildade" istället för att mästra oss? Lär mig istället för att nedvärdera mig. Då slipper du bli upprörd över att alla andras världar inte kretsar kring knivar ;)

(Varför spårar alltid knivtrådar ut?)
 
Däremot undrar hon om inte de individuella skillnaderna är större än de mellan könen.
Så tror jag. Ibland. Kanske rentav oftast (det beror på vad det handlar om och vilket urval som står ifråga.)

Vad skulle den eventuella skillnaden mellan könen bero på, den faktiska biologiska - genetiska skillnaden eller den kulturella?
Där tror jag att det inte finns ett svar. För det är inte en skala mellan biologi och social påverkan. Det är två skalor. Det sociala är alltid pålagrat det biologiska. Det biologiska påverkar alltid det sociala. Och återigen beror ett eventuell könsknutet mönster i denna matris på ämne o urval. Tror jag.

Som faktiskt försöker sluta skriva på denna tråden. Men det är lite långtråkigt att vara hemma hela dagen och pyssla med flyttbestyr... :)
 
Var inte det du. Du brinner ju för knivar i alla dessa, småbizarra, aspekter. Men du behöver väl kanske inte vara riktigt så snabb med bedömande slutsatser och uttryck gällande oss som "skär lite" (vi behöver ju inte var dumma bara för att vi främst har andra intressen). Där har du nog inte samma noggranna hållning som inför knivarna.
OK, skall försöka bättra mig. Blir ibland alldeles för ivrig. Har inte med översitteri att göra, lovar!

~Paul~
 
Va? Här sticker man iväg en hel lång ute-dag och åker skridsko på Vänern, och vad händer under tiden? En jättespännande inne-debatt! ;-) (Fast 3,25 plurrningar är också rätt underhållande, när facit är att det gick bra för alla vinterbadare...)

Precis nu innan jag drog igång datorn fick Leathermannen med stjärnskruvbit dra ihop en skohylla från IKEA som kom med på hemvägen från isen. Bara för att det var för jobbigt att hämta en riktig skruvmejsel, multiverktyget däremot finns alltid till hands. Och i bilen blev den lilla Victorinox-saxen räddningen för ett flisat nagelband som störde inne i handsken.

Intressant gruff det blev, hihi. Men för mig är en kniv som vilken annan pryl som helst, jag vill ha bra grejor som funkar till det de är tänkta, vilket alltså innebär att man kan behöva flera prylar av samma grundtyp. Så visst förstår jag att man kan bli besatt av att samla på sig knivar likväl som av underställ, fiskedrag, mössor, skor, ... och förmodligen även icke-friluftsprylar!
 
1. De trådar som jag orkat gå in och läst har handlat om hårdhetsgrader... Skriv om något mer intressant då...
2. Har en KN som jag fått av svärmor. Ligger inte rätt i min hand. Globalen funkar bättre.

3. Om du nu vet så mycket om knivar och har det som en passion, varför utbildar du då inte oss "okunniga, obildade" istället för att mästra oss?

4. (Varför spårar alltid knivtrådar ut?)
1. Det är i o f inte korrekt. Om du går till den långa knivtråden så ser du att hårdhetsgrader är bara en del av beskrivningen av diverse knivar. Dock en mycket viktig del eftersom den ger en fingervisning om bladets nötningstålighet, dvs dess förmåga att hålla skärpa. Vill du påstå att den detaljen är oviktig när det gäller knivar?

2. Jag tycker precis tvärtom. Dessutom är bladprofilen på KN-kniven det som gör den så bra. Avsevärt tunnare blad än den hos Globalen. Sågtandningen är också emå bättre.

3. Jag försöker inte mästra någon. Däremot kan jag inte hålla käften när jag ser att folk kommer med uppenbart felaktiga uppgifter. Tolka det som du vill.

4. Därför att folk är så himla snarstuckna och håller på sin stolthet. Alla åsikter som inte stämmer överens med deras egna tolkas som personliga angrepp ;).

~Paul~
 
Va? Här sticker man iväg en hel lång ute-dag och åker skridsko på Vänern, och vad händer under tiden? En jättespännande inne-debatt! ;-) (Fast 3,25 plurrningar är också rätt underhållande, när facit är att det gick bra för alla vinterbadare...)

Precis nu innan jag drog igång datorn fick Leathermannen med stjärnskruvbit dra ihop en skohylla från IKEA som kom med på hemvägen från isen. Bara för att det var för jobbigt att hämta en riktig skruvmejsel, multiverktyget däremot finns alltid till hands. Och i bilen blev den lilla Victorinox-saxen räddningen för ett flisat nagelband som störde inne i handsken.

Intressant gruff det blev, hihi. Men för mig är en kniv som vilken annan pryl som helst, jag vill ha bra grejor som funkar till det de är tänkta, vilket alltså innebär att man kan behöva flera prylar av samma grundtyp. Så visst förstår jag att man kan bli besatt av att samla på sig knivar likväl som av underställ, fiskedrag, mössor, skor, ... och förmodligen även icke-friluftsprylar!
Precis. Graden av besatthet exemplifieras av utövarens inneboende galenskap :). Tur att du klarade av plurrningen!

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.