Titan

Förlåt om jag var otydlig.
Ger ett exempel på hur jag menade (om det blir bättre?? )

Om din bil börjar bli svagare i motorn, så plockar du väl inte ut ett säte för en lättare korgstol?
Du servar den och sen går den bra igen och inte plockar du väl bort saker för att den ska orka upp för backen igen?!?!

Jag har sett otränat folk med UL-packning för många gånger ute på fjället för att det ska kännas säkert.

Blev det tydligare? UL-tanken kan väl vara kul (bra?) men ”sund själ i frisk kropp” (eller hur det nu heter) är långt mycket bättre än 250 gram mindre i ryggsäcken.
 
Tror nog att det är vanligare med otränat folk som har jättepackningningar på fjället.

Och om man nu är otränad och dåligt förberedd (kanske minst lika vanligt bland traditionalister som bland lättpackare) så kanske man klarar sig bättre med en lätt packning än med en tung?

UL handlar ju inte om att ge sig upp på fjället utan tillräcklig utrustning och kunskap, utan att denna utrustning skall vara så lätt som möjligt. Man är ju inte nödvändigtvis i ett bättre läge om man har en tung packning full av saker som man inte använder/vet hur man skall använda. Sådant händer ju också.

Låt mig komma med en egen billiknelse: Man kan välja en Hummer som dricker 3 l per mil. Väger bly och kostar guld. Man kan välja en hybridbil som dricker 0,5 l per mil. Väger mindre, kostar mindre och tar mig ändå från punkt A till punkt B utan att tära så mycket på ändliga resurser.

Både lättpackning och tungpackning kräver ju att man vet hur man skall använda grejorna. Säkerheten sitter inte i prylarna. Men tränad eller otränad så är det alltid lättare att bära lätt. Enda skillnaden är att om man är ung, stark och tränad så orkar man bära tyngre. Vad är smartast, en Hummer eller en hybridbil?

Jörgen
 
Om vikter och moment.
Om vi antar att normalbäraren bär 25kg och den som lättar på packningen kommer ner i 15kg så tror jag att samtliga kan vara övens om att det senare fyller mindre och följaktligen kan tyngdpunkten komma närmare ryggen. Då pratar vi inte om 40% viktminskning utan ännu mer i tryckande moment. Det här tryckande momentet verkar vid varje fotisättning på fötter, ben och rygg.
Att feja alla lättare packningar över kanten för att man måste motivera sin egen tunga finner jag enbart roande numera...
Den som tänker efter begriper att med tillräckligt stor utrustning och packning kommer man inte upp ur hålet man själv skapat....
Med tillräcklig lätt utrustning kan man gå dit man vill och orka se något på vägen....
Ingen utrustning ersätter kunskap i att använda den, även om vissa trådar här på Utsidan kan få en att tro att enstaka tror så.... tro är fritt och utövas helst ute i naturen..
Precis som Jörgen har jag sett många med jättepackningar som klagat och visat skavsår på ställen de aldrig skulle drömma om att visa upp hemma i byn... däremot har jag aldrig, hitintills, sett någon med en liten packning som försatt sig i en svår situation.
Av kamrater har jag hört om kortade turer, pga av tung packning. I Norge och Österike bl a har jag träffat på flera gråhåriga friluftare som varit lyckliga då de hunnit en bit till, tackvare sin lätta packning (måhända spelade lust och kondition även in?).
Det är grammen som gör hektona och hektona gör kilona när man skall reducera vikt. Den billigaste första åtgärden är att lämna hemma det som väger mer än det smakar, t ex dubbla kastruller, tunga vindskydd. Nästa åtgärd är att klippa bort det som inte brukas på det som brukas, remmar och fästen samt etiketter. Ev extrakläder, ombyte för hemresan som kan skickas som paket till målstället...
Sen kan man eventuellt börja fundera på lättare alternativ vid nyanskaffningar...Efter några år lovar jag att det blivit kilon av processen. Givetvis kan man likt Lena Ph sy sina egna prylar, eller köpa dem över disk, men själv tror jag att en gradvis reducering är att föredra, själv hade jag långt mellan ramsäck och lättsäck...men med lättare innehåll gick även det.
Tegelstenar har jag slutat med sedan länge, men även 5kg systemkamera, fiskegrejor mm som binder upp mitt tankesätt, att vara fri är inte dummt, speciellt som det även gäller vikten...
Så för att slutligen anknyta åter till tråden, jag gillar titankärl för att de är lätta, hygiensiska och för att de..... uppenbart retar en del ännu....jo de behövdes kokas in, men numera bränner de inte vid om man rör. Ett avtaget konservburkslock är en bra värmespridare mellan brännare och kastrullbotten.

Go tur
 
Sunt förnuft väger inget

Överdrivet UL-tänk är väl lika knäppt som överdrivet hängslen-och-livrem-tänk.
Men varför överdriva alls?

Lättpackning handlar om komfort, vilket man kan inse om man har testat motsatsen. Sunt förnuft väger ingenting, så det kan man se till att packa ner i överflöd :)

---

Tillbaka till lätta kastruller:
jag tycker Trangias nya lätta kök verkar intressanta - men man undrar hur matlagningsegenskaperna är. Om de är bibehållna (samma godstjocklek och värmeledning och sånt) kan det ju vara ett ypperligt lättkomfort-alternativ!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.