Tips vid skoskav (nya skor)

Har köpt nya skor nygligen (Ecco). Har nu gått i de i snart en vecka utan att de slutar att skava framtill på foten. De är inte för små, jag kan röra tårna fram.

Tips på vad man kan göra så de passar lättare/snabbare?

(I värsta fall får jag åka och byta dem)

Har köpt nya skor nygligen (Ecco). Har nu gått i de i snart en vecka utan att de slutar att skava framtill på foten. De är inte för små, jag kan röra tårna fram.

Tips på vad man kan göra så de passar lättare/snabbare?

(I värsta fall får jag åka och byta dem)

Tjockare strumpor är det enda jag vet som fungerar om man inte lämmnar in till en skomakare för lästning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det här blir tyvärr inget konstruktivt inlägg..

Jag har haft två par Ecco skor och bägge paren visade sig (trots rätt storlek) misshandla mina tassar rätt så rejält. Har normalt aldrig problem med skav, tryck eller liknande av skor och upplever mina fötter som "neutrala" i form och proportion men av någon anledning tycks inte Ecco passa dom. Nu till det skummaste: till skillnad från i stort sett alla andra skor jag har/haft (inklusive storskor för bergsklättring och fjällkängor) så verkar inte Eccos läst ge med sig en millimeter, dvs inte anpassa sig alls efter fotens beskaffenhet. Istället upplever jag det som att skon försöker forma om foten för att passa bättre, en smärtsam process som i bägge fallen slutade med att jag slängde skorna. Aldrig mera Ecco för min del alltså :)

//B

Byta skor efter att ha använt dem en vecka är långt bortom alla konsumenträttigheter om du inte kan påvisa tillverkningsfel (men beror dock väldigt mycket på butikens policy).

Är det läderdetaljer som klämmer är ju alltid knepet att blöta upp skon och sen gå omkring med den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips