Tips/tekniker/lärande-träffar i Växjö?

Hej!

Jag flyttade till Växjö i början av september, och tycker att det börjar bli dags att hitta på något.
Friluftsliv har länge varit en viktig del av mitt liv, och då framför allt vandring i skog - fjäll har jag
aldrig riktigt fallit för, även om jag kan uppskatta utsikt och storslagna vyer... Nej, jag är mer
för lägerliv. Gå i två dagar, hitta en bra plats vid en sjö, ligga still och dricka kaffe och äta
gott i tre dagar, fiska lite sporadiskt, gå vidare... ta det lugnt helt enkelt.

Jag har tänkt en stund, och inser att jag önskar att det finns ett ställe dit man kan gå
för att lära av varandra, någon helg då och då eller liknande. Jag är intresserad av överlevnad,
men kanske framför allt tips och tekniker som man faktiskt har nytta av varje gång när man är
ute och vandrar, och inte enbart i en situation som kanske aldrig uppstår...
Jag menar sådant som att göra upp eld i världens risigaste väder med tändstickor eller tändare - vad man bör välja för tände, hur man bäst bygger upp elden när regnet vill piska
ner alla lågor. Vilken ved som är bäst till vad, hur man lättast korsar en myr utan att sjunka
ner till hakan, hur man smidigast rensar den och den fisken, hur man bäst bryner sin
kniv, mormors hemliga kaffekokningsförfarande... Etc. Ni förstår. Böcker och film i all
ära, men det klår inte riktigt en ordentlig förevisning...

Ja, idén som dök upp i mitt huvud var att ordna några träffar, där man i all enkelhet
samlas i en skogsdunge eller liknande och... visar varandra. Dricker kaffe, kanske
grillar något... Vad som helst! Så länge det är enkelt att ta sig dit och det finns tillräckligt
många som är intresserade borde det väl gå att ordna något?
Det hade varit stenkul! Finns det någon som är intresserad?

Jag gillar hösten. Så för min del är det inte alls fel säsong att komma med ett sådant
här förslag. Regn eller minusgrader är inget större besvär om man bara är ute någon timme!

Rikard
 
Sedär, några har vi ju redan blivit! Bra!

Frågan är hur man ska lägga upp det hela. Man kanske skulle kunna skriva två korta
listor var - en om sådant man önskar lära sig, och en om sådant man man kan och
kan tänka sig att förevisa... Det behöver ju inte vara något avancerat.
Halva grejen kan väl vara att fika bland träden... Själv måste jag klura lite på
mina listor, men om någon har något som de undrat över längre, vore ju det här
ett bra tillfälle att skriva det... :)
 
Kaffekokning och kaffedrickning är en personlig specialitet, men har rätt mycket kunskap om det mesta men vill mest ut och koppla av =)
 
Hej!
Som vanligt när försöker ta sig för något hamnar annat emellan...
Inser med förskräckelse att det var över två månader sedan jag skrev första inlägget...
Något säger mig att det här inte kommer bli av om man inte gör det så enkelt som möjligt.
Dvs skruvar ner ambitionerna en smula och bestämmer träff någonstans för de som vill komma.
En stund i skogen med fika blir ju liksom inte fel hur man än gör, eller hur?

Det är ju en hel del som anmält intresse här i tråden! Föreslår att vi hittar på något så fort som möjligt!
För mig personligen passar fredagar och varannan helg. Dock har jag varken bil eller lokalkännedom...

lör 24/1, någon?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...