Tips tack!

Nallo funkar alldeles utmärkt även på vintern! Har använt det när jag turat i såväl snöfall som hård vind. Rekommenderar dock GT för den extra platsen.

//Lelle

Jag kan bara stämma in i föregående talares åsikter. Nallo funkar alldeles utmärkt på vintern. Jag har använt mitt Nallo 3 GT på ett flertal vinterturer och det går fint. Dock är ventilationen kanske inte den bästa och det innebär att det blir en del fukt/frost inne i tältet. Jag har iofs aldrig vintertältat med något annat tält så jag vet inte hur det står sig mot andra fyrsäsongerstält.

En nackdel är också att tälttaket lutar ned mot fotändand, vilket innebär att sovsäcken kan komma i kontakt med tälttaket, då ökar risken ytterligare för fuktig sovsäck.

Trots detta är jag helnöjd med tältet, det går utmärkt att använda alla fyra säsongen och jag har svårt att tänka mig ett bättre allroundtält.

Vad gäller Nammatj kontra Nallo, så väger Nammatj 3GT ett kilo mer än Nallo 3GT, det är anledning nog att överväga ett Nallo istället om man inte är ute efter ett renodlat vintertält.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har ett Nammatj 3 för två pers plus Gordon Setter på 23 kg. Funkar skitbra och vi ryms fint, hunden sover inne i tältet i egen "säck" så han inte blöter ner annat. GT-absid är bra att ha men väger mer. På 3:an går man från 3,2 till 3,9 kg, 3 är inte jättelitet hoppackat bara det. Hoppas du får lite beslutsångest :)

Hilleberg outlet

Om du har bestämt dig för ett Hilleberg-tält kan det vara värt att kolla in deras utförsäljningslista på nätet. Där säljs b la tält som är begagnade, demoex eller prototyper för lägre priser än vanligt. Men jag kan inte säga att det är dirket billigt och jag vet inte vilka garantier som gäller jämfört med ett nytt.

http://hilleberg.se/sv/outlet

Nu verkar TS ha siktat in sig på Hilleberg så jag kanske rör till det igen. Men jag har sett Bergans Antarctic som jag tycker verkar intressant. Vad tycker ni om det?

Hur får man förresten en hund att ligga still i en sovsäck??

och...

Arctic Alpine Design WBT-tälten är till Hilleberg kvalitetsmässigt fullt motsvarande och i vissa avseenden bättre... till drygt halva priset...

Tjatorvar

Nu verkar TS ha siktat in sig på Hilleberg så jag kanske rör till det igen. Men jag har sett Bergans Antarctic som jag tycker verkar intressant. Vad tycker ni om det?

Hur får man förresten en hund att ligga still i en sovsäck??

Bergans Antarctic verkar ju väga 4000g för ett 2-manna medns Nallo väger 2,4 för ett 3-manna. Däremot är det ju billigare.

Hunden väljer nog det smartaste valet själv ;)

Jag tror säkert att det funkar på fjället vintern (det marknadsförs så, och jag har läst om folk som provat), men man får mindre marginaler och sämre ventilation (i och med att markventilationen täpps igen, och det bara har en ventil).

Om du tror att du mest ska vara ute under 3 säsonger, och kanske bära det en hel del själv, så är nog nallo det bättre valet av dom...

Nallo fungerar kanon och att lära sig ventilera är som att slå tält, inget märkligt. Ett 2 manna utan extraabsid är lättast. Vandrare väljer det lättaste.
go tur

Bredare höfter

Jag har precis köpt en marmot sawtooth reg! För mig som kille fungerade den perfekt smalare vid benen och bredare i axlarna..

Men när min flickvän testade den så var den väldigt tight runt hennes höfter, hon får plats men det kan vara värt att tänka på ifall du har inte är helt rak som en kille!

Så det kan vara bra isåfall att åka till en affär och testligga eller välja en dam säck som är bredare i höftpartiet och lite varmare på vissa ställen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips