Tips tack!

Hallå i det underbara höstvädret!
Skulle vilja ha tips vid köp av tält och sovsäck.

Vill ha grejer som går att använda alla 4 säsonger. Inget billigt utan hellre kvalité, dock är budgeten något begränsad så inte det allra dyraste. Kvalité till relativt hyfsat pris med andra ord..

Ska vara av ganska lätt vikt för att orka ha med sig på längre vandringar, men även passa kortare turer.

Det jag söker är i princip tält och sovsäck som passar allt i allo - vardags men också längre vandringar (inga större extrem expeditioner) i alla väder, temperaturer och årstider. Vi trivs bäst i regn! Det skall vara till 3 personer (få plats 2 pers + en hund).

Finns det även nån som har tips på medtagbart kök eller annan utrustning så är det välkommet!

Tacksam för hjälp! :)
 
Egna prylar, inte testat så mycket annat, men som jag är nöjd med:
-8 celsius komfort herr, 900 gram - marmot plasma 15. En enligt mig underbar sovsäck att sova i.
Trangiaköket med gasoltillsats - enkelt och pålitligt. Inte det lättaste men det ska vara effektivt och fungerar väldigt bra. Ett kök brukar räcka till upptill tre personer, men jag har även haft med mig ett själv utan att uppleva att det tar alltför mycket vikt/plats.
 
Tack för tipsen!
Har hört att man som tjej borde satsa på sovsäck utformad för kvinnor eftersom de är värmeförstärkta på vissa ställen, stämmer det?

Hur är det med vikt på tält, har siktat in mig på ett 3 manna men det väger ju lite, har hört av vissa att ett 2 manna räcker för 2 pers+hund? Antar att det beror lite på hur mkt plats man kräver och hur mycket man orkar släpa på.. Tips på vad man bör satsa på?

Någon erfarenhet av dessa:
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3386
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HILLEBERG_NAMMATJ2
?
 
En kortare sovsäck väger mindre än en längre, tjejsäckar brukar har högre loft än killsäckar. Karlar är större element än tjejer.
Vintersovsäck kan du inte sova i sommartid, men en tresäsongerssäck kan du vintertid uppgradera med en sovsäck till och klara vinterkylan. Viktigast är vad du har under dig.
Tält är först en fråga vad för slags tält man vill ha, generellt är kupoltält tyngst, bågtält vanligast och relativt lätta, ryggås lättast men mindre vanliga numera.
Skall man bära och bruka vid 4 årstider krävs både rimligt lätt och helst stormmattor för vintertältning.
Gaskök fungerar utmärkt vid 3 årstider, Rena vinterkök går på bensin eller fotogen.
go tur
 
Några tips att titta på:
Tält: Bergans Compact light 3 (bra tält till rimligt pris), Hilleberg Nallo 3 GT eller Hilleberg Nammatj 3GT. Nammatj är lite tyngre men ger bättre innerutrymme pga alla bågar i samma längd samt bättre ventilation. Sover hunden i absiden kan ni klara er med ett Nammatj 2GT.
Sovsäck: Både Western Mountaineering och Marmot gör bra dunsäckar, men ganska dyra. Svårt att hitta en genomgående 1-4 säsongs säck, men kanske skall ni titta på en bra 3-säsongs med en komforttemp en bit under nollan och förstärka den vid de tillfällen ni räknar med att sova i ren vinterkyla?. Marmot Pinnacle, Helium resp Sawtooth/Angelfire i budgetalternativet. Vill ni satsa på fibersäckar som är mer okänsliga för fukt är Marmot Wave IV ett bra alternativ, men tyngre och tar större plats än motsvarande dunsäck.
Kök: Trangia med gas är mycket pålitligt. Till 2-personer, Trangia T27-3 med gas.
 
Några tips att titta på:
Tält: Bergans Compact light 3 (bra tält till rimligt pris), Hilleberg Nallo 3 GT eller Hilleberg Nammatj 3GT. Nammatj är lite tyngre men ger bättre innerutrymme pga alla bågar i samma längd samt bättre ventilation. Sover hunden i absiden kan ni klara er med ett Nammatj 2GT.
Sovsäck: Både Western Mountaineering och Marmot gör bra dunsäckar, men ganska dyra. Svårt att hitta en genomgående 1-4 säsongs säck, men kanske skall ni titta på en bra 3-säsongs med en komforttemp en bit under nollan och förstärka den vid de tillfällen ni räknar med att sova i ren vinterkyla?. Marmot Pinnacle, Helium resp Sawtooth/Angelfire i budgetalternativet. Vill ni satsa på fibersäckar som är mer okänsliga för fukt är Marmot Wave IV ett bra alternativ, men tyngre och tar större plats än motsvarande dunsäck.
Kök: Trangia med gas är mycket pålitligt. Till 2-personer, Trangia T27-3 med gas.

Bra tips! Man får ju beslutsångest.. Så om jag vill ha en säck som klarar av fukt/vatten så får jag räkna med lite mer vikt? Så om jag kör på en 3-säsong och kompletterar vad kan jag komplettera med? Hur är det med Marmot Teton annars?

Tips på bra underlag?

Och hur kan man tänka om man väljer på nallo/nammatj, nallo är ju dyrare men nammatj väger mer..

Jycken sover självklart inte i absid, han har en egen sovsäck ;)

Många frågor har jag ^^
 
Bra tips! Man får ju beslutsångest.. Så om jag vill ha en säck som klarar av fukt/vatten så får jag räkna med lite mer vikt? Så om jag kör på en 3-säsong och kompletterar vad kan jag komplettera med? Hur är det med Marmot Teton annars?

Tips på bra underlag?

Och hur kan man tänka om man väljer på nallo/nammatj, nallo är ju dyrare men nammatj väger mer..

Jycken sover självklart inte i absid, han har en egen sovsäck ;)

Många frågor har jag ^^

Du behöver troligen inte oroa dig för fukten, jag har själv kört med dunsovsäck så länge jag kan minnas. Ja, ligger du mot en snövägg hela natten eller badar med ryggsäcken kan du få problem, men i övrigt bör du klara dig. Går att köpa överdrag i sådana fall som även värmer lite till.

Bra liggunderlag: Vill du ha det bekvämt och inte riktigt bryr dig om prislappen är Exped SynMat/DownMat enligt mig bra grejer. Välj utifrån hur kallt du kommer sova.
Vill du köra på den billiga varianten köper du två budgetliggunderlag från t.ex. Naturkompaniet (129 styck, 12 mm tjocka) vilket kommer hålla dig varmt även vintertid. Det är billigare och "kan" inte gå sönder samt väger i princip lika mycket men är inte lika bekvämt. :)
 
Perfekt! Då har jag i princip bestämt allting. Min sista fråga är om köken.. eftersom det var många år sedan jag använde sådant så är gas = gasol? Och skaffar man påfyllningsflaskor eller hur fungerar själva gasen? Jag hittar ingen bra information.

Tack för alla tips, jätte snällt! Hoppas det blir lite mer "riktiga" äventyr nu när man får bättre utrustning och inte bara vanlig camping ;)
 
klipp...
Och hur kan man tänka om man väljer på nallo/nammatj, nallo är ju dyrare men nammatj väger mer..
klipp...

Ska du tälta på fjället på vintern vill du ha nammatj, ska du bära det på sommaren vill du ha nallo.
Sen är Nammatj några kronor dyrare än nallo, om du jämför liknande version, båda finns med och utan förlängd absid, "GT".
 
Perfekt! Då har jag i princip bestämt allting. Min sista fråga är om köken.. eftersom det var många år sedan jag använde sådant så är gas = gasol? Och skaffar man påfyllningsflaskor eller hur fungerar själva gasen? Jag hittar ingen bra information.

Tack för alla tips, jätte snällt! Hoppas det blir lite mer "riktiga" äventyr nu när man får bättre utrustning och inte bara vanlig camping ;)

Gas är gasol, och engångstuber är smidigt. Likt dessa:
http://www.primus.se/templates/pages/product.aspx?ItemId=38052
Finns även på t.ex. Biltema.
 
Ska du tälta på fjället på vintern vill du ha nammatj, ska du bära det på sommaren vill du ha nallo.
Sen är Nammatj några kronor dyrare än nallo, om du jämför liknande version, båda finns med och utan förlängd absid, "GT".

Såg det nu också så då är det inte det som avgör. Jag tänkte nog köra på ett nallo eftersom jag ofta kommer vara ensam och inte kan bära ihjäl mig, men tror du inte det funkar på vintern på fjället? Nu kommer jag ju inte vandra runt i de värsta snöovädren men man vill ändå vara lite förberedd på allt!
 
Såg det nu också så då är det inte det som avgör. Jag tänkte nog köra på ett nallo eftersom jag ofta kommer vara ensam och inte kan bära ihjäl mig, men tror du inte det funkar på vintern på fjället? Nu kommer jag ju inte vandra runt i de värsta snöovädren men man vill ändå vara lite förberedd på allt!

Jag tror säkert att det funkar på fjället vintern (det marknadsförs så, och jag har läst om folk som provat), men man får mindre marginaler och sämre ventilation (i och med att markventilationen täpps igen, och det bara har en ventil).

Om du tror att du mest ska vara ute under 3 säsonger, och kanske bära det en hel del själv, så är nog nallo det bättre valet av dom...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Lina_Nilsson Tips om självstagande tält, tack! Bo och sova 6
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
Kriken Tips Tack! Bo och sova 7
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.