Tips på varm och lätt sommarsäck??

Hej!

Jag är ute efter en lätt sommarsäck för svenska och norska fjällen. Har kollat på HighLite från Western Mountaineering och den är ju onekligen lätt... Under 500 g. Men den går bara ner till 0 grader och känns lite på gränsen. Men jag kanske klarar mig med det... Sen har jag kollat Klättermusens sommarsäck som går ner till -5 grader men väger 1550 g. Lite tung tycker jag. Finns det nån som har nåt bra tips på en lätt, skapligt varm (ca -5) dunsäck så får ni gärna tipsa mig om den!

Mvh /Mattis

Tittat på Marmots hydrogen och helium säckar.
MW har väll även varmare säckar än higlite. Getout har ett sortiment på nätet.
Ta ett span.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Highlite är en fin säck, skulle dock tänka över det en extra gång om jag var det minsta frusen och skulle till fjälls. För oss håriga arktiska bestar är den dock inget problem.

Highlite är en fin säck, skulle dock tänka över det en extra gång om jag var det minsta frusen och skulle till fjälls. För oss håriga arktiska bestar är den dock inget problem.

Jag är helt inne på att lägga en beställning på en Highlite nu. Jag vet inte om jag är frusen av mig eller ej, jag är trots allt uppvuxen i Norrland ;) ... men har alltid ett underställ med mig som jag kan sova i, så jag antar att med underställ så borde man klara av att par minusgrader + vind utanför tältet och ändå sova rätt bra i en Highlite? Vandring i svenska fjäll i typ juli-augusti som oftast då.

Väcker gammal tråd, det kliar i UL fingrarna...

Har blivit biten av UL-djävulen under vintern och tröttnat på att släpa med mer vikt än vad som behövs...

Har varit inne och kollat på de säckar som nämns i tråden.
Undrar om det inte finns flera andra som kan passa?
Krav är: dun, lägsta temp -5 (ska användas bl a i fjällen under sommaren) och LÄTT.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips