Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris

Vattentäthet är en ändlig egenskap, men kan bestå hyfsat länge på en kikare. Jag köpte en
Swarovski SLC Habicht 8x30 1990 som visade sig läcka. efter ett par vänder till generalagenten hittade de ett hål ett tillverkningsfel i plastgjutningen av chassit som byttes ut och kikaren är fortfarande tät.

Thure
 
Lr e konstruktionen sådan att unobtaniumet tätar kikaren i all evighet?
Man måste utgå från att tätningen håller under hela garantitiden, tänker jag. Här har Opticron en av de mest generösa garantierna. På de dyrare modellerna (som den ni provade) är det 30 år. Inte många tillverkare som har det.
 
Lr e konstruktionen sådan att unobtaniumet tätar kikaren i all evighet?
Om jag tolkar din konstigt skrivna svenska rätt så undrar du hur länge en kikare håller tätt - om den av
konstruktörerna avsetts att vara tät och gasfylld? En högkvalitetskikare från någon av kikartillverkningens
motsvarigheter till armbandsurens Rolex eller Longines - håller tätt ditt liv ut, och sannolikt även för nästa
generation användare. Min västtyska Zeiss håller fortfarande bomtätt efter årtionden. Sådana tillverkare
designar chassina så att de inte är beroende av några åldringskänsliga tätningar - de tätas genom gastäta
toleranser (och ev. interna O-ringar) i själva montaget. Är chassit, mutterenheterna och glasen gastäta - så
är kikaren gastät. Och håller sig gastät vid all förväntad normal användning.
Men visst, kvalitet kostar - och man får vad man betalar för. Sådan är världen...
 
Livstid betyder olika för olika konsumenter. Att det finns kikare som har livstids och 30års garantier och andra sägs ha 5 års fältliv. De kanske är jämngoda. Dvs tillverkade med mycket små toleranser. Själv ha jag en Zeiss tillverkad före WWll. Gasfylld antireflexbehandlad, men i tungt mässinghus och stordiameters objektivglas, tunga prismor. Ett tidsdokment. En bekant till mig samlar på gamla kikare, de flesta fullt brukbara efter mer än 100 år.

go tur
 
Om jag tolkar din konstigt skrivna svenska rätt så undrar du hur länge en kikare håller tätt - om den av
konstruktörerna avsetts att vara tät och gasfylld? En högkvalitetskikare från någon av kikartillverkningens
motsvarigheter till armbandsurens Rolex eller Longines - håller tätt ditt liv ut, och sannolikt även för nästa
generation användare. Min västtyska Zeiss håller fortfarande bomtätt efter årtionden. Sådana tillverkare
designar chassina så att de inte är beroende av några åldringskänsliga tätningar - de tätas genom gastäta
toleranser (och ev. interna O-ringar) i själva montaget. Är chassit, mutterenheterna och glasen gastäta - så
är kikaren gastät. Och håller sig gastät vid all förväntad normal användning.
Men visst, kvalitet kostar - och man får vad man betalar för. Sådan är världen...

Precis sån info som e matnyttig, som jag som kikarnybörjare inte kommer på själv. Jo, d kanske jag gör men med tid o erfarenhet, inte inför ett köp. Vill hellre spara "lärandet av misstag" på dyrare saker och göra rättare från början. O jag fattar att en kikare av en viss tillverkare, för 15 000 kommer va bättre än en för 5000. Men barnen ska oxå spela fotboll (två målvaktsintresserade), cykla mtb (hembyggda hojar såklart), åka skateboard, vandra, långfärsskidor, utförsskidor, lära sig instrument - och jag har bara en ändlig lön.
När jag skriver från mobilen så tar jag stavmässiga genvägar, bara. T ex, "eller" blir "lr" - av bokstäverna ell och ärr. Men skulle jag skriva på min göteborska så skulle d uttalas "ellä" o genvägen blir inte så bra "lä", haha. Du förstod ändå vad jag skrev :).
 
Jag kapar tråden nu, den verkar ha dött ut.

Nu kikar jag själv på en minikikare efter årets vandring. Fastnar ffa för Zeiss terra compact 8x25 och Pentax ad 8x25wp. Det skiljer ca 1500kr i pris mellan dom, till Pentax fördel.

Men det finns en sak som förvirrar mig, och det är garantitiden. Pentax har en genomgående mycket generös garantitid på 30 år, medans jag inte har sett mer än 10 års garantitid hos någon annan tillverkare.
Bör detta betraktas som någon form av kvalitetsstämpel? Jag blir förvirrad av att andra dyrare och "finare" märken har så dålig garantitid i jämförelse. Och i så fall, har pentaxkikarna sämre optik för att väga upp kostnaden för den generösa garantitiden?

Min budget är väl omkring 3000kr för en kikare, tar gladeligen emot tips och recensioner både dessa eller andra kikare. Vad använder ni för kikare i 3000kr-klassen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.