Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris

Jag var en gång i tiden (som fältbiolog) stolt och lycklig ägare till en tysk armékikare från första världskriget. Den hade måttlig förstoringsgrad men glaset i den var magiskt. Nästan som en mörkerkikare. Så i skymningen när mina kompisar med sina KOWA inte längre kunde se klart fortsatte jag att pricka av arter. Den kikaren försvann (det är så när man är förälder). Numera är den, som fältkikare, ersatt av en gammal Canon 6x30.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Val av kikare blir nog väldigt personligt! Viktigast, enligt mitt sett att se på detta, är att kikaren är gasfylld! Det är helt meningslöst att köpa en kikare som inte är gasfylld. Utan gas så kommer det att komma in fukt - och sen är kikaren inte spec. användbar längre. Om du inte har råd med en gasfylld kikare så använd pengarna till något annat.
Om du vill ha en *riktig* kikare så måste du lägga minst 10000:- . Min kassa var också snål. Jag fick nöja mig med en i prisintervallet 2000:-( 1800:- ) - 5000:-. Om du inte vill lägga så mycket så avstå från kikaren.
Men - Du kan givetvis gå runt till några som säljer kikare och prova. Om du kan sänka kraven riktigt mycket så kan du kanske hitta en kikare i intervallet 1100:- - 2000:-.

Visst, gasfyllda kikare är nog bra men min erfarenhet är att det fungerat ändå. Seglade en hel del på 70-talet och använde då min fars gamla militära Zeiss-kikare från 40-talet. Rent optiskt mycket fin och fungerar än i dag ;)

Bilagor

• A7-7Art. 2019-08-27. Farsans Zeiss-kikare.jpg
    A7-7Art. 2019-08-27. Farsans Zeiss-kikare.jpg
    1.1 MB · Visningar: 179
Val av kikare blir nog väldigt personligt! Viktigast, enligt mitt sett att se på detta, är att kikaren är gasfylld! Det är helt meningslöst att köpa en kikare som inte är gasfylld. Utan gas så kommer det att komma in fukt - och sen är kikaren inte spec. användbar längre. Om du inte har råd med en gasfylld kikare så använd pengarna till något annat.
Om du vill ha en *riktig* kikare så måste du lägga minst 10000:- . Min kassa var också snål. Jag fick nöja mig med en i prisintervallet 2000:-( 1800:- ) - 5000:-. Om du inte vill lägga så mycket så avstå från kikaren.
Men - Du kan givetvis gå runt till några som säljer kikare och prova. Om du kan sänka kraven riktigt mycket så kan du kanske hitta en kikare i intervallet 1100:- - 2000:-.
Jag har genom åren tittat i massor av kikare i intervallet 2-5000 kr som håller mycket hög bildskärpa.
Inte i paritet med de bästa tyskarna såklart, men fullt nog för fågelskådning och jakt utan att ge avkall på nått.
Man behöver absolut inte låta bli att köpa kikare bara för att man inte vill lägga/har råd med 10 000+ för en kikare.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips