Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris

Vattentäthet är en ändlig egenskap, men kan bestå hyfsat länge på en kikare. Jag köpte en
Swarovski SLC Habicht 8x30 1990 som visade sig läcka. efter ett par vänder till generalagenten hittade de ett hål ett tillverkningsfel i plastgjutningen av chassit som byttes ut och kikaren är fortfarande tät.

Thure
 
Lr e konstruktionen sådan att unobtaniumet tätar kikaren i all evighet?
Man måste utgå från att tätningen håller under hela garantitiden, tänker jag. Här har Opticron en av de mest generösa garantierna. På de dyrare modellerna (som den ni provade) är det 30 år. Inte många tillverkare som har det.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Lr e konstruktionen sådan att unobtaniumet tätar kikaren i all evighet?
Om jag tolkar din konstigt skrivna svenska rätt så undrar du hur länge en kikare håller tätt - om den av
konstruktörerna avsetts att vara tät och gasfylld? En högkvalitetskikare från någon av kikartillverkningens
motsvarigheter till armbandsurens Rolex eller Longines - håller tätt ditt liv ut, och sannolikt även för nästa
generation användare. Min västtyska Zeiss håller fortfarande bomtätt efter årtionden. Sådana tillverkare
designar chassina så att de inte är beroende av några åldringskänsliga tätningar - de tätas genom gastäta
toleranser (och ev. interna O-ringar) i själva montaget. Är chassit, mutterenheterna och glasen gastäta - så
är kikaren gastät. Och håller sig gastät vid all förväntad normal användning.
Men visst, kvalitet kostar - och man får vad man betalar för. Sådan är världen...
 
Livstid betyder olika för olika konsumenter. Att det finns kikare som har livstids och 30års garantier och andra sägs ha 5 års fältliv. De kanske är jämngoda. Dvs tillverkade med mycket små toleranser. Själv ha jag en Zeiss tillverkad före WWll. Gasfylld antireflexbehandlad, men i tungt mässinghus och stordiameters objektivglas, tunga prismor. Ett tidsdokment. En bekant till mig samlar på gamla kikare, de flesta fullt brukbara efter mer än 100 år.

go tur
 
Om jag tolkar din konstigt skrivna svenska rätt så undrar du hur länge en kikare håller tätt - om den av
konstruktörerna avsetts att vara tät och gasfylld? En högkvalitetskikare från någon av kikartillverkningens
motsvarigheter till armbandsurens Rolex eller Longines - håller tätt ditt liv ut, och sannolikt även för nästa
generation användare. Min västtyska Zeiss håller fortfarande bomtätt efter årtionden. Sådana tillverkare
designar chassina så att de inte är beroende av några åldringskänsliga tätningar - de tätas genom gastäta
toleranser (och ev. interna O-ringar) i själva montaget. Är chassit, mutterenheterna och glasen gastäta - så
är kikaren gastät. Och håller sig gastät vid all förväntad normal användning.
Men visst, kvalitet kostar - och man får vad man betalar för. Sådan är världen...

Precis sån info som e matnyttig, som jag som kikarnybörjare inte kommer på själv. Jo, d kanske jag gör men med tid o erfarenhet, inte inför ett köp. Vill hellre spara "lärandet av misstag" på dyrare saker och göra rättare från början. O jag fattar att en kikare av en viss tillverkare, för 15 000 kommer va bättre än en för 5000. Men barnen ska oxå spela fotboll (två målvaktsintresserade), cykla mtb (hembyggda hojar såklart), åka skateboard, vandra, långfärsskidor, utförsskidor, lära sig instrument - och jag har bara en ändlig lön.
När jag skriver från mobilen så tar jag stavmässiga genvägar, bara. T ex, "eller" blir "lr" - av bokstäverna ell och ärr. Men skulle jag skriva på min göteborska så skulle d uttalas "ellä" o genvägen blir inte så bra "lä", haha. Du förstod ändå vad jag skrev :).
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag kapar tråden nu, den verkar ha dött ut.

Nu kikar jag själv på en minikikare efter årets vandring. Fastnar ffa för Zeiss terra compact 8x25 och Pentax ad 8x25wp. Det skiljer ca 1500kr i pris mellan dom, till Pentax fördel.

Men det finns en sak som förvirrar mig, och det är garantitiden. Pentax har en genomgående mycket generös garantitid på 30 år, medans jag inte har sett mer än 10 års garantitid hos någon annan tillverkare.
Bör detta betraktas som någon form av kvalitetsstämpel? Jag blir förvirrad av att andra dyrare och "finare" märken har så dålig garantitid i jämförelse. Och i så fall, har pentaxkikarna sämre optik för att väga upp kostnaden för den generösa garantitiden?

Min budget är väl omkring 3000kr för en kikare, tar gladeligen emot tips och recensioner både dessa eller andra kikare. Vad använder ni för kikare i 3000kr-klassen?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.