Tips på skidjacka byxa för turskidåkning

Hej!
Behöver köpa skidkläder för turåkning. Då jag inte åker så mycket skidor så behöver det inte vara dyraste.
Outnorth har flera skalplagg runt 2000 som jag kikat på men vet inte kvaliteten funktionalitet.
Har i tips på bra jackor o byxor i prisklassen.
Mvh

Hej!
Jag föredrar skalplagg som inte är vattentäta då jag blir varm och svettig av aktiviteten. Framförallt på överkroppen. För att ändå få lite skydd mot eventuell nederbörd så kan man välja vaxad blandning av bomull och polyester (polycotton/G1000) eller tätvävd bomull (ventile/etaproof). När man turar är det ju oftast minus och sällan regn vilket gör att du inte blir blöt utifrån.
På benen kan jag tänka mig nåt tätare membranplagg (tex goretex) så slipper jag va så noga med underlägg när jag sitter/står på knä.
Sen så klart övriga ytterplagg som mössa, två par vantar (fingervantar + varma tumvantar) och en förstärkningsjacka/rastplagg (tex dun / primaloft)

De senaste turerna har jag upptill haft en anorak från Fjällräven. Generös storlek eftersom den är lite bökig att ta på och av. Bör impregneras då och då. Nedtill har jag kört med Tierra Ace Pant, en kraftig byxa som varken är vindtät eller vattentät utan ventilerar bra. Dock brukar jag även ha med ett par regnbyxor med lång dragkedja som går utanpå. Underställ från Woolpower. Lycka till med din tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips