tips på litet komplett kök för solotur

Jag vill ha tips på ett litet kök när man är ute ensam en eller ett par dagar.
Det är onödigt att ta med trangia då.
Har tittat på Techno trail kit och MSR Pocket Rocket,men det verkar var delade meningar om hur pass bra de fungerar.
Techno trail verkar så smidigt när man rymmer allt i kokkärlet,men hur fungerar det att göra mat på.
Jag brukar mest koka upp vatten för soppa till frukost och lunch.Middag blir det nudlar som ska koka en liten stund+ att jag steker korv eller suovas i bitar.
Är jag ute själv dricker jag inte så mycket kaffe,ev kan jag göra néscafe eller så kokar jag i lilla trangiakaffepannan.
Ett snabbt,tillräckligt stadigt pålitligt litet gaskök med stekpanna och literstor panna räcker.
 
Pocket Rocket

Har ett MSR Pocket Rocket som jag tycker funkar alldeles utmärkt, litet, smidigt o bra effekt. Jag o min sambo använder det på våra veckolånga vandringar o äter ungefär den typ av mat som du beskrivit...

Har inget negativt att säga om köket.

/Fredrik
 
Re: Crux

olle11; sa:
Används tillsammans med en enliters gryta från Primus ( http://www.primus.se tex LITECH Trek Kettle eller SOLO kit).
Litech Trek Kettle är bra. Jag anvnder en sådan ihop med min PocketRocket. Alternativen till PocketRocket är t.ex. Coleman F1 Lite, Primus Micron och Optimus Crux. Personligen tycker jag att PocketRocket och F1 Lite är de mest prisvärda av dessa.
Ett lätt alternativ till Trek Kettle är MSR:s Titan Kettle men Trek Kettlen är faktiskt riktigt bra ur både matlagnings- och diskningssynpunkt. Hårdanodiserat aluminium är inte dumt... :)
 
Re: Crux

olle11; sa:
Optimus Crux
En himla tjusig lösning.

Används tillsammans med en enliters gryta från Primus
... jag gillade lösningen och tar ut den extra kostnaden på "konstruktionsupplevelsen".

Presenterade inte Optimus sina egna kastruller för ett tag sen? Jag tror jag läste ett pressmeddelande i Utemagasinet, men har inte sett dem sen dess.
De lär nog ha en del "konstuktionsupplevelse".

Annars tror jag helt vanlig Trangia-aluminiumkastrull + stekpanna är en bra lösning.
 
Re: Re: Crux

Nordesjö; sa:
Annars tror jag helt vanlig Trangia-aluminiumkastrull + stekpanna är en bra lösning.

Jo, den lösningen är säkert "sundast". Jag har verkligen svårt att säga emot dig. Min lösning har klara drag av "fåfänga" eller pryltokeri... Eller renodlad Retail Therapy. :)
 
Re: Re: Crux

Nordesjö; sa:
Presenterade inte Optimus sina egna kastruller för ett tag sen? Jag tror jag läste ett pressmeddelande i Utemagasinet, men har inte sett dem sen dess.
Jodå, jag kollade litet på dem i helgen på Kanotcentrum i Göteborg.
De lär nog ha en del "konstuktionsupplevelse".
De såg genomtänkta ut men kändes onödigt tunga (subjektivt), speciellt med "neoprenväskan"...
 
Re: Re: Re: Crux

olle11; sa:
Min lösning har klara drag av "fåfänga" eller pryltokeri... Eller renodlad Retail Therapy. :)

Hehe... "retail therapy". Suveränt begrepp.
Jag infogar härmed begreppet "prylterapi" i mitt ordförråd. Skönt att ha ett ord på vad det egentligen är när man ställer upp Ecxelark med marknadens alla sommarsovsäckar. Som exempel. Inte för att jag skulle ha gjort det. Och om jag hade gjort det skulle jag inte erkänna det. Och jag skulle aldrig någonsin ha gjort det på arbetstid.
 
Jag köpte nyligen ett Karrimor Trekmate som jag nu testat under drygt två veckor. Köket fungerar kanon och har en mycket hög effekt (4260W) och är således mycket snabbt! Väger lite mer än pocket rocket (186g) men känns stabilare.
 
Jag har ett TechnoTrail som jag fick förra året i paket med en LITECH Trek Kettle. Jag tycker det är kanon och mycket välbyggt. Riktigt bra flås i brännaren också om det är hyggligt vindskyddat.

Det är väl just vind som är kökets akilleshäl samt att det står på gasoltuben som kan göra det lite vingligt. Men det är ju ett problem för alla kök med liknande konstruktion.

på 150g väger det ca 50g mer än dom riktiga lättviktarna men nör jag jämförde så är det völ värda gram för konstruktionen känns mycket mer stabil, men det är ju min åsikt :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
MagArne Önskar tips på enmanskök Kök och brännare 44
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.