tips på litet komplett kök för solotur

Jag vill ha tips på ett litet kök när man är ute ensam en eller ett par dagar.
Det är onödigt att ta med trangia då.
Har tittat på Techno trail kit och MSR Pocket Rocket,men det verkar var delade meningar om hur pass bra de fungerar.
Techno trail verkar så smidigt när man rymmer allt i kokkärlet,men hur fungerar det att göra mat på.
Jag brukar mest koka upp vatten för soppa till frukost och lunch.Middag blir det nudlar som ska koka en liten stund+ att jag steker korv eller suovas i bitar.
Är jag ute själv dricker jag inte så mycket kaffe,ev kan jag göra néscafe eller så kokar jag i lilla trangiakaffepannan.
Ett snabbt,tillräckligt stadigt pålitligt litet gaskök med stekpanna och literstor panna räcker.

Pocket Rocket

Har ett MSR Pocket Rocket som jag tycker funkar alldeles utmärkt, litet, smidigt o bra effekt. Jag o min sambo använder det på våra veckolånga vandringar o äter ungefär den typ av mat som du beskrivit...

Har inget negativt att säga om köket.

/Fredrik

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Re: Crux

olle11; sa:
Används tillsammans med en enliters gryta från Primus ( http://www.primus.se tex LITECH Trek Kettle eller SOLO kit).
Litech Trek Kettle är bra. Jag anvnder en sådan ihop med min PocketRocket. Alternativen till PocketRocket är t.ex. Coleman F1 Lite, Primus Micron och Optimus Crux. Personligen tycker jag att PocketRocket och F1 Lite är de mest prisvärda av dessa.
Ett lätt alternativ till Trek Kettle är MSR:s Titan Kettle men Trek Kettlen är faktiskt riktigt bra ur både matlagnings- och diskningssynpunkt. Hårdanodiserat aluminium är inte dumt... :)

Re: Crux

olle11; sa:
Optimus Crux
En himla tjusig lösning.

Används tillsammans med en enliters gryta från Primus
... jag gillade lösningen och tar ut den extra kostnaden på "konstruktionsupplevelsen".

Presenterade inte Optimus sina egna kastruller för ett tag sen? Jag tror jag läste ett pressmeddelande i Utemagasinet, men har inte sett dem sen dess.
De lär nog ha en del "konstuktionsupplevelse".

Annars tror jag helt vanlig Trangia-aluminiumkastrull + stekpanna är en bra lösning.

Re: Re: Crux

Nordesjö; sa:
Annars tror jag helt vanlig Trangia-aluminiumkastrull + stekpanna är en bra lösning.

Jo, den lösningen är säkert "sundast". Jag har verkligen svårt att säga emot dig. Min lösning har klara drag av "fåfänga" eller pryltokeri... Eller renodlad Retail Therapy. :)

Re: Re: Crux

Nordesjö; sa:
Presenterade inte Optimus sina egna kastruller för ett tag sen? Jag tror jag läste ett pressmeddelande i Utemagasinet, men har inte sett dem sen dess.
Jodå, jag kollade litet på dem i helgen på Kanotcentrum i Göteborg.
De lär nog ha en del "konstuktionsupplevelse".
De såg genomtänkta ut men kändes onödigt tunga (subjektivt), speciellt med "neoprenväskan"...

Re: Re: Re: Crux

olle11; sa:
Min lösning har klara drag av "fåfänga" eller pryltokeri... Eller renodlad Retail Therapy. :)

Hehe... "retail therapy". Suveränt begrepp.
Jag infogar härmed begreppet "prylterapi" i mitt ordförråd. Skönt att ha ett ord på vad det egentligen är när man ställer upp Ecxelark med marknadens alla sommarsovsäckar. Som exempel. Inte för att jag skulle ha gjort det. Och om jag hade gjort det skulle jag inte erkänna det. Och jag skulle aldrig någonsin ha gjort det på arbetstid.

Jag köpte nyligen ett Karrimor Trekmate som jag nu testat under drygt två veckor. Köket fungerar kanon och har en mycket hög effekt (4260W) och är således mycket snabbt! Väger lite mer än pocket rocket (186g) men känns stabilare.

Jag har ett TechnoTrail som jag fick förra året i paket med en LITECH Trek Kettle. Jag tycker det är kanon och mycket välbyggt. Riktigt bra flås i brännaren också om det är hyggligt vindskyddat.

Det är väl just vind som är kökets akilleshäl samt att det står på gasoltuben som kan göra det lite vingligt. Men det är ju ett problem för alla kök med liknande konstruktion.

på 150g väger det ca 50g mer än dom riktiga lättviktarna men nör jag jämförde så är det völ värda gram för konstruktionen känns mycket mer stabil, men det är ju min åsikt :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips