tips på litet komplett kök för solotur

ryms ett Pocketrocket + liten gastub i ett Techno trail kit?Eller måste man ta den brännare som hör till Techno trail kit?.
Verkar ju som om Pocket Rocket är bättre;om ej Techno trail är stort nog att förvara i,vad kan man då ta för stekpanna + liters kokkärl?
 
Använder ett Primus Alpine Micro,
har fungerat klanderfritt med bra effekt 2800W och väger bara 117g med piezotändning.

Såg just att de reade ut dem på Getout.
för 250kr vilket är ett bra bris tycker jag.

Rekommenderas !

/Mattias
 
MSR SUperfly

Inför vår cykelsemester i Frankrike köpte jag på kanotcentrum i Göteborg en MSR superfly. Brännaren passar till både vanliga primusgasflaskor och campinggaz gasflaskor med bajonettfattning - den senare mycket vanlig i åtminstone Frankrike.

Brännaren är kanske inte den minsta och den lättaste, men tänker man sig någon gång frilufsa i södra Europa kan det vara ett alternativ att överväga.

/Joakim
 
Ingen större skillnad

Skillnaden mellan Pocket Rocket, Technotrail och alla andra brännare av den typen är ganska liten. Vikten och detaljutförandet är variabler men skillnaden i effekt kan du nog bortse ifrån. Det är teoretiska värden. I praktiken har då inte jag märkt någon skillnad.

Fundera istället mer på om det är den typ av kök du är ute efter. De är små och lätta men kräver ibland extra vindskydd, fotstöd och i vissa fall att du köper till grytor.

Jag har ett Technotrail kit bara för att det var ett komplett kök. Det är köpt för, och används bara under, dagsturer. Och det är för att jag inte är förtjust i grundkonceptet på långturer med ranka brännare som är vindkänsliga. Det är däremot ypperligt att koka kaffe med på jakt, fiske och andra dagsturer.

/Tommy
 
Pocket Rocket eller Mini Trangia

Pocket Rocket är ett kanonkök, annars rekomenderas Trangia Mini om man bara ska ut på en liten tur. Pocket Rocket tar så stor plats (framförallt gasbehållaren) till trangia kan man ha med en pytteliten behållare med sprit.
 
Jag vet vad jag vill ha men inte om det finns, hjälp mig. :)

Jag vill ha en panna med lock, gärna med stekmöjlighet som rymmer åtminstone en gasflaska t ex som Primus Solo Kit (388g) men absolut inte med de materialen eller vikten. Materialvalet i LITECH serien verkar bättre, anodiserad aluminium eller allra helst något liknande i titan. Men jag lyckas inte hitta något i titan som uppfyller kriterierna stekning och formad efter en gasflaska. Någon som har några tips?
 
brandmansmicke; sa:
Jag vet vad jag vill ha men inte om det finns, hjälp mig. :)

Jag vill ha en panna med lock, gärna med stekmöjlighet som rymmer åtminstone en gasflaska t ex som Primus Solo Kit (388g) men absolut inte med de materialen eller vikten. Materialvalet i LITECH serien verkar bättre, anodiserad aluminium eller allra helst något liknande i titan. Men jag lyckas inte hitta något i titan som uppfyller kriterierna stekning och formad efter en gasflaska. Någon som har några tips?

Kolla: http://www.backcountrygear.com/catalog/familydetail.cfm/Titanium_Cookware

/Hasse
 
brandmansmicke; sa:
Röksvamp; sa:

Ja, de hade onekligen grejer som passade mig. T ex Snow Peak Trek1400 Titanium ser bra ut. Någon som känner till någon svensk leverantör eller inom EU så att man kan beställa lite enklare?
Inte vad jag fann när jag sökte runt. Jag beställde bl.a. en titanpanna och titanmugg som jag tog med under förra vandringen, direkt från Backcountry. Själva beställningen flöt hur smidigt som helst. Fick en lapp i lådan från Schenker AB, ringde dem och de levererade varan dagtid till mitt jobb.

Det blir dock lite dyrt med tull och momstillägg, och de 110 kr Schenker tar inklusive moms. Mina grejor för c.a. 880 spänn fick totalt ett pålägg på c.a. 350 spänn. Å andra sidan håller väl titan hela livet:)

Raskesven
 
Globetrotter är...

...generalagent för SnowPeak inom EU, vad jag förstått. Du hittar i stort sett hela sortimentet på http://www.globetrotter.de. Priserna har gått ned något pga. dollarkursen, så nu är de "nästan" överkomliga. Inom EU slipper du ju tull, men eftersom de säljer så mkt till Sverige (>SEK 300 000), så ska de lägga på svenska moms i st f tysk. Så omräkningsfaktorn vid postorder är högre än växlingskursen. Och det är ju inte i samma prisklass som PocketRocket etc.

SnowPeak har kärl där både tub och kök får plats. Har ett Solo som rymmer 2 st. 110g-tuber eller 1 tub + kök. Smidigt!

Anders
 
Re: Pocket Rocket

frelin; sa:
Har ett MSR Pocket Rocket som jag tycker funkar alldeles utmärkt, litet, smidigt o bra effekt. Jag o min sambo använder det på våra veckolånga vandringar o äter ungefär den typ av mat som du beskrivit...

Har inget negativt att säga om köket.

/Fredrik

Jag kan bara hålla med, jag använder samma kök! jag e helnöjd. Köp dock MSR gasflaskor då primus nya flaskor inte funkar lika bra längre något fel i konstruktionen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
MagArne Önskar tips på enmanskök Kök och brännare 44
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.