Tips på friluftskök och kokkärl

Trangia 27
Vinskydd och spritbrännare 366 gram.
Vindskydd o gasbrännare väger 450 gram.
Trangia 25
Vinskydd och spritbrännare 431 gram.
Vindskydd o gasbrännare väger 515 gram.

Tillkommer kastruller o bränsle.

Dessutom går det åt mindre vikt bränsle i Trangia än i Msr Dragonfly
I mina försök går det för att koka 400 gram vatten åt;
8 gram gas i Trangia.
11 gram sprit i Trangia.
12 gram bensin i Msr Dragonfly.
Detta pga förvärmning och kvarvarande bränsle i slang efter kokning. År det blåsigt, är nog Trangias vindskydd att föredra.
Bara för att Trangiaköken kommer välutrustade betyder inte det att allt skall med ut på varje äventyr.
Vill man inte ha stekpannan med, kan man använda locket från Tundra eller Tundra III Mini beroende på kök.
Dessutom bör man nog använda packpåse istället för rem om man kör utan Trangiastekpanna.
Påsen till 27 väger 22 gram, förvärmningstillsatsen (vid kyla) 23 gram.

Dragonfly är ett trevligt och mycket bra kök. Bra på smygkörning. Bra vid kallare väder. Suverän att köra tjockbottnad stekpanna på. Och tycker man om köket, bär man nog gärna de extra grammen. Nackdel, låter mycket.

Själv är jag förtjust i Svea 123R. Där är startvikten 635 gram med lite bränsle i köket, tändstickor, tändare och den medföljande kastrullen. Det blir också lite tyngre och låter en del.
Använder den oftast med kaffepanna Trangia 27 á 139 gram.
400 gram vatten = 9 gram bensin. Snålare förvärmning o ingen slang.

/John
 
Dessutom går det åt mindre vikt bränsle i Trangia än i Msr Dragonfly
I mina försök går det för att koka 400 gram vatten åt;
8 gram gas i Trangia.
11 gram sprit i Trangia.
12 gram bensin i Msr Dragonfly.
Det är skillnad på att värma mat och laga mat. Typiskt kanske man börjar med att koka upp för att sedan sjuda i en 15-20 min. I det läget går en klassisk trangia spritbrännare fetbort. Dålig reglering och ofta slutar det med att man får fylla på sprit mitt i. Gas är absolut ett trevligt alternativ.

Men ett bra multifuel kök är bra att ha hemma ifall zoombiespokalypsen kommer 😁 eller ett långvarigt elavbrott inträffar. Borde generellt sett vara enklare att få tag i bensin eller diesel.

Brukar ha en liter alkylatbensin med mig för en veckas fiske på kalfjället och det har alltid räckt gott och väl.
Sen finns det mindre flaskor om man vill ha
 
Tack för alla bra tips! Det blev ett Trangia 25-4, så får man väl anpassa vad man tar med sig beroende på hur avancerad mat som ska lagas. Verkar ju som att man kan få ner vikten med olika spindelkök och vindskydd men som ni säger blir det inte en lika smidig och komplett lösning. Men om mam inte vill ha med stekpannan, vad använder ni då som lock? För multi discen är väl inte värmetålig, den verkar ju vara gjord av plast.
 
Jag har provat att köra kök på gräsklipparbensin (aspen 4) men tycker det sotar för mycket. Om zombierna kommer kan man kanske stå ut med sotet. Och eventuellt slipper man klippa gräset då.
Jag kör på Primus PowerFuel eller ColemanFuel eftersom Heptan nuförtiden är kinkigt att hitta.
Det är inte kastrullbotten som oroar mig. Det är sotet kring brännaren och det eviga körandet med rensnålen. Kör man rätt bränsle i köket skall inte rensnålen behövas mer än högst en gång i veckan, vid 3 lagade mål om dagen och kaffe då och då.

Det är lyxigt med en lättreglerad brännare. Högsommar GB74, Övriga året Multifuel X2. Om man vill hålla sig till Trangia vill säga.

Den mesta maten går bra att laga utan sjudning.

2 portioner

jasminris 2dl,
vatten 3,5 dl
salt 2 krm
matolja 1 msk.

När riset kokar ställer man kastrullen i en grytmysare, Väntar 20 minuter, rör om och äter.
Medans man väntar lagar man det som skall vara till riset (om man har 2 kastruller med sig).

Pasta funkar också med grytmysare. Även färspotatis. Vinterpotatis kokas 10 minuter på sparlåga, sedan i grytmysaren. Även en mustig gryta går till sig i grytmysaren.

Det lurigaste är att steka. Det är sprittrangian så dålig på att jag oftast lämnar trangiapannan hemma. Det går faktiskt minst lika bra att steka i kastrullen.
Den äldre tjockare trangiapannan funkar bättre. Men bäst funkar en liten Skeppshult gjutjärnspanna. Tung dock. Men på dagstur har man ju inte tält och sovsäck med sig, och pannkakor på utflykten är gott.

Det är dock överraskande lätt att laga god mat med bara vattenkokning. Dvs ingen disk av grytor.
Fisk: Rensas, saltas (för att bli lite fastare), tillagas i kåsa eller ziplock, häll över det kokande vattnet och vänta några minuter. Funkar med mört kött också, om man skär tunt (som lövbiff).
Doppa eventuellt i skål med soja, risvinäger o vasabi.
Segare köttbitar undviks vid camping (i nödfall kokgrop i 4-8 timmar).

Man klarar sig långt på en Trangia Triangel o kaffepanna 27. Men pannkakor är kinkigare i detta fall, minsta sparlågan och steka i kaffepannan.

Oavsett kök går de flesta råvaror utmärkt att laga god mat av. I varje fall efter lite experimenterande. Det beror mer på kocken än grejorna.

/John
 
Tack för alla bra tips! Det blev ett Trangia 25-4, så får man väl anpassa vad man tar med sig beroende på hur avancerad mat som ska lagas. Verkar ju som att man kan få ner vikten med olika spindelkök och vindskydd men som ni säger blir det inte en lika smidig och komplett lösning. Men om mam inte vill ha med stekpannan, vad använder ni då som lock? För multi discen är väl inte värmetålig, den verkar ju vara gjord av plast.

Locket från Trangia Tundra.

Och packpåse istället för rem.

/John
 
Jag har provat att köra kök på gräsklipparbensin (aspen 4) men tycker det sotar för mycket. Om zombierna kommer kan man kanske stå ut med sotet. Och eventuellt slipper man klippa gräset då.
Jag kör på Primus PowerFuel eller ColemanFuel eftersom Heptan nuförtiden är kinkigt att hitta.
Det är inte kastrullbotten som oroar mig. Det är sotet kring brännaren och det eviga körandet med rensnålen. Kör man rätt bränsle i köket skall inte rensnålen behövas mer än högst en gång i veckan, vid 3 lagade mål om dagen och kaffe då
/John

Låter som du kör på tvåtaktssoppa, den röda Aspen istället för fyrtakt, den gröna dunken.
Jag har kört i åratal med olika alkylat fabrikat, bla Aspen och vet inte vad för ”fel” jag gör då jag inte får några problem och behöver rensa. Visst kan förvärmningen med samma bensin sota brännaren lite men inget som stör. Något sot på kastruller sker inte. Lite papper och torka av möjligtvis. Spelar kanske köket in? Jag har ett Primus Omnifuel och använder det grövre munstycket för gas istället för bensin.
 
Låter som du kör på tvåtaktssoppa, den röda Aspen istället för fyrtakt, den gröna dunken.
Jag har kört i åratal med olika alkylat fabrikat, bla Aspen och vet inte vad för ”fel” jag gör då jag inte får några problem och behöver rensa. Visst kan förvärmningen med samma bensin sota brännaren lite men inget som stör. Något sot på kastruller sker inte. Lite papper och torka av möjligtvis. Spelar kanske köket in? Jag har ett Primus Omnifuel och använder det grövre munstycket för gas istället för bensin.

Gräsklipparen är 4-taktare (Klippo mrd Briggs&Stratton) och Aspen 4 är fyrtaktsvarianten.
Uppenbart retar inte sotet dig. Men det sotar ändå mer än Coleman Fuel tex. Du får köra precis vad du vill i ditt kök.
Men jag tycker inte du ska argumentera emot att det sotar mer. Och inte heller försöka övertyga mig om vad jag skall köra i mitt kök.

/John
 
Gräsklipparen är 4-taktare (Klippo mrd Briggs&Stratton) och Aspen 4 är fyrtaktsvarianten.
Uppenbart retar inte sotet dig. Men det sotar ändå mer än Coleman Fuel tex. Du får köra precis vad du vill i ditt kök.
Men jag tycker inte du ska argumentera emot att det sotar mer. Och inte heller försöka övertyga mig om vad jag skall köra i mitt kök.

/John

Men snälla nån?

Det var rakt inte min mening att reta upp dig. Jag funderade bara om du kunde ha använt oljeblandad bensin vilket du nu berättar att det har du inte. Väl så.
Jag argumenterar inte mot att ditt kök sotar utan tänkte bara på vad det beror på, om det kan vara så stor skillnad mellan Aspen och Primus eget märke. Jag vill inte övertyga dig om något heller.

Med det sagt, ursäkta mig om jag av någon anledning retat upp dig.
 
... Men om man inte vill ha med stekpannan, vad använder ni då som lock?
För multidiscen är väl inte värmetålig, den verkar ju vara gjord av plast.
Min rekommendation avseende Multidisc:en var naturligtvis att ha den som lock (i
grytmysare e.dyl) efter det att du kokat upp vad som sedan ska stå utan brännare
och eftermogna. Så, ja Multidisc:en är i plast, Polyamid PA66 för att vara exakt,
och väger 100g. Vill du ha ett värmetåligt lock på kastrull 1,5 eller 1,75 men inte
ta med dig stekpannan - så finns det några olika möjligheter :
Stekpannan --- väger 114g [DuoSSAL väger 206g - men det är det värt imho !)
En Trangia Tallrik 20 (artikelnr 500020) väger 90g och finns även röd eller svart - med nonstickbeläggning
Ett lock till Trangia Tundra (artikelnr 641253) väger 77g
En pajform i grov aluminiumfolie, den väger bara några gram...

Och precis som vår vän CampDavid sa, så bör du förvara kittet i ett orange påsfodral
(artikelnr 602507) så slipper du problemet med spännremmen när du inte har något
hårt lock/stekpanna etc att spänna över. Påsen är ett bra sätt för att skydda resten av
packningen med också. Påsen väger 26g...
 
Men snälla nån?

Det var rakt inte min mening att reta upp dig. Jag funderade bara om du kunde ha använt oljeblandad bensin vilket du nu berättar att det har du inte. Väl så.
Jag argumenterar inte mot att ditt kök sotar utan tänkte bara på vad det beror på, om det kan vara så stor skillnad mellan Aspen och Primus eget märke. Jag vill inte övertyga dig om något heller.

Med det sagt, ursäkta mig om jag av någon anledning retat upp dig.

Nej du har inte retat mig. Jag får höra argumentet till leda. Och ofta lyssnar inte folk på det jag säger för de tycker att alkylat är gott nog. Ja, det finns på varje mack och tom på lantmännen( Granngården). Ja, det är ett bra bränsle. Nej, det är inte samma som nafta.

Optimus 8R, Svea 123R och andra kök utan pump går varmare på Aspen 4 än på Coleman Fuel. Kortare koktider. men sotar lite mer. Man kan minska sotproblemet genom att förvärma med tex Spisbränsle från Biltema men lika rent brinner ändå inte alkylatbensinen.

Det fanns i bilens barndom en bensin som mycket påminner om dagens alkylatbensin, helt utan tillsatser. Det var denna bensin, kallad white gas i USA, som bensinköken ursprungligen byggdes för. När den bensinen försvann från marknaden tog Coleman fram sitt bränsle (som av många oegentligt kallas för white gas). Det togs fram för campingkök och inte för motorer. Det brinner renare i ett campingkök än den ursprungliga motorbensinen.

Alkylatbensin togs fram för att minska farliga ämnen i avgaserna på bland annat motorsågar. Men det är ett motorbränsle och inte optimerat för campingkök.
För att övertyga dig om att det faktiskt är skillnad mellan nafta (ColemanFuel) och bensin (aspen 4) kan du ju tanka Coleman Fuel i gräsklipparen och starta den. Nej, det experimentet har jag faktiskt inte gjort.

Jag körde länge bensinköken på heptan men det är inte så många affärer som har heptan längre. Välsorterade färgaffärer fanns överallt förr, inte längre. Heptan är vare sig motorbränsle eller campingbränsle utan används i första hand som lösningsmedel, men fungerar utmärkt i bensinkök.

Här några kök som går att köra på flytande bränsle.
Liquid_fuel02.jpg


/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
MagArne Önskar tips på enmanskök Kök och brännare 44
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...