Tjena!
Om du vet med dej att du tänker vandra längre perioder i blöt fjällmiljö utan tillgång till torkmöjligheter så skulle jag råda dej att överväga membranfria kängor, typ Lundhags. Kombinera dessa med två uppsättningar kraftiga ullsockor där du hela tiden torkar det ena paret i sovsäcken, hängandes på låret eller om möjligt utanpå ryggsäcken i soligt väder.
Ett par membrankängor, typ Meindl, är mycket svåra att få torra när dom väl blivit fuktiga/blöta. Mina Lundhags brukar jag "ställa i blöt" i jummet vatten första gången jag använder dom i början av säsongen, detta för att mjuka upp lädret. Sedan slår jag ur vattnet, lägger i sulorna, tar på mej ullsockor och trampar iväg, helt torr om fötterna. Membranfria kängor absorberar mycket små mängder vatten och det är alltså inga problem om man plurrar ordentligt bara man har torra sockor att byta till. Bara att hälla ur vattnet och vandra vidare..!
Ska du vandra dagsmarscher mellan stugor på vältrampade leder så spelar det mycket mindre roll. Välj i så fall det som känns bäst. Många tycker då att membrankängor "sitter bättre från första steget", dessutom menar vissa att dom kräver mindre underhåll.
Detta är mina egna åsikter, många andra tycker helt annorlunda.
//Björn