Tips på bra tvåmannatält?

Lite intressant är det allt att H-berg i sin nya internationella era nu lämnar gamla trista (?) lappmarkerna även när det gäller namnen på sina tält. Måhända räcker Sverige inte längre till heller där.

Alb-96-Akka-Niak.jpg

Niak, Sarek (svenskt skruttfjäll...)

jannu.jpg

Jannu, Himalaya (nordsidan, en av de jävligaste alpina utmaningarna som finns)

/ G

Jannu!

Hillebergs nya "Jannu" verkar ju faktiskt väldigt intressant. Självstagande (förutom absiden), mycket goda innerutrymmen för två med hyffsat brant kortsida för fötterna, verkar vindstabilt med den geodesiska designen, möjligheten att öppna både från sidorna, framifrån och att kunna öppna upp absiden helt när det är fint väder och så vikten såklart, bara 2,9 kg!
Nu vet jag ju inte alls om det är bra eller inte, jag har ju inte ens sett det, än mindre använt det men på pappret ser det otroligt bra ut.
Nåt dåligt skulle isåfall vara den mycket sluttande och inte särskilt stora absiden men de gigantiska innerutrymmena tror jag väger upp det.
http://www.hilleberg.se/default_sv.HTM

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Vissa likheter...

Bergans Antarktis liknar Jannu en hel del, ser möjligtvis lite enklare ut och är några centimeter mindre. Jag vet inget om nåt av tälten, men tycker att båda verkar klart intressanta...

6021_large.jpg

Re: Vissa likheter...

Hedman; sa:
Bergans Antarktis liknar Jannu en hel del, ser möjligtvis lite enklare ut och är några centimeter mindre. Jag vet inget om nåt av tälten, men tycker att båda verkar klart intressanta...
Fördel Hilleberg isåfall. De 10 extra centimeterna i innerhöjd är guld värda för oss som är längre än 180cm... :)

Hur är innerutrymmen i Nammatj 2 och Nallo 2 GT?
Är dom tillräckliga för två personer eller är det värt den extra vikten att ta tremannaverisonen?

fair enough. Vi använder det inte så mycket när vi själva måste bära det så långt. Det kommer mest att bli ett kajaktält.

Lite skoj att Hilleberg beskriver Jannu som: "Det lilla tältet för stora äventyr, som gjort för avancerade fjällturer eller kajakpaddling." Man får ju liksom anta att det faktiskt ÄR gjort för dessa aktiviteter..

Men det är ett väldigt intressant tält. Skulle vilja att någon hade testat det bara. Posta recensioner!

MVH

avslutad210712

Gäst
Re: Staika

bergenudd; sa:
Jag vill slå ett slag för Hillebergs Staika. Vi är supernöjda med vårt!

Håller med, dvs kanske inte att Ni är nöjda med Ert men vi är nöjda med vårt :)

Väldigt skönt att sätta upp tältet med öppningarna åt det håll man vill utan att behöva fundera från vilket håll det blåser.

millimeter; sa:
Lite skoj att Hilleberg beskriver Jannu som: "Det lilla tältet för stora äventyr, som gjort för avancerade fjällturer eller kajakpaddling." Man får ju liksom anta att det faktiskt ÄR gjort för dessa aktiviteter..

Men det är ett väldigt intressant tält. Skulle vilja att någon hade testat det bara. Posta recensioner!

MVH
Håller med. Står ingenstans nåt om Jannu. Har inte ens hittat några amerikanska eller engelska tester. Inte heller en enda bild på tältet som inte är Hillebergs egna. Även om det är nytt (2005) så tycker jag att det borde ha kommit några åsikter om det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips