Tips på bra tvåmannatält?

Bra 2-manna stavas 3-manna!

Sitthöjd är viktig om du/ni regnar inne. Så även uppsättning!
Vikt och pris brukar vara begränsande faktorer.
Pröva med lånetält om möjligt innan ni investerar fel....
Testarna är oftast mutade i tidskrifter...så lita mera på brukare än tidningar...
Trånga tält sliter på mycket mer än man sparar....
Tunga tält begänsar turerna...
Dyra tält se ovan...
Behöver du verkligen expeditionskvalitet?
Svara på:
Var?
När?
Hur många nätter per år?
Vad får det väga?
Vad får det kosta?
När vill jag ha det?
Tja listan kan säkert göras mycket längre men

Go tur

Johan K

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nöjd NALLO 2GT ägare

Hej folk

Skulle i somras köpa ett tält för vandring kollade runt på flera märken ville ha ett 2 manna.

Var runt i stan och lyssnade med olika säljare (olika erfarenheter).Fastnade tillslut för ett GT2 lite lyxigt på en solo vandring men det funkade jättebra skall bara lära mig att balansera ventilatonen så att det inte blir sån kondens,skulle med facit i hand ej vilja vara utan den stora absiden,Man vill ju kunna ha det bra om det blir en skit dag å man får stanna inne, eller kunna bjuda in polarna på ett parti,

Man skall ju ha det bra på semestern........

Nallo 2 gt

Angående Nallo 2 gt. Kan man ha fotänden utspänd för ventilation på natten när det regnar? Blir det inte blött på innertältet då?

Re: Nallo

Tom Bombadill; sa:
Har golvväven aldrig blivit fuktig på insidan på ditt Nallo GT? Och hur är yttertältet efter kraftigt regnväder? Jag är en sån som gärna vill att yttertältet ska vara spänt som ett trumskinn hela tiden.

Jag har ett Nallo 3 (ej GT) och jag är riktigt imponerad av golvväven. Jag har ofta tänkt på att det aldrig är problem oavsett vad man sätter tältet på. Jag har badat i 5 cm vatten en hel natt utan tillstymmelse till vatten inne i tältet.

Jag efterlyser också recensioner av Hillebergs Jannu. Jag är intresserad av att byta ut mitt Nallo mot ett kupoltält eftersom jag gillar trumskin och är trött på att hålla på och justera tältpinnarna 100 ggr innan tunneltältet står bra. Det enda problemet som jag kan se är att tältöppningen verkar aningen låg. Jag har normalt ryggsäcken inne i tältet så jag behöver ingen stor absid, men jag vill kunna sitta och laga mat i öppningen om det skulle regna (vill inte elda på inne i tältet som en del verkar göra).

Olle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips