Tips på bra nybörjar kanot för två vuxna?
- Trådstartare Burnis
- Start datum
Nån som har bra tips på nybörjarkanot för två vuxna.
Blir mest insjö i inlandet.
Är inte främmande för att köpa begagnat! Vad ska man undvika för fällor? Gärna tips på bra ha grejer. Flytväst, paddlar, etc.
Mad River? Bra eller?
Hej!
Jag har skrivit lite på bloggen om kanoternas former och hur det påverkar kanoten. Det finns säkert olika uppfattningar i detta ämnet också men jag har försökt att skala ner till det mest grundläggande.
http://mattisblogg.se/2013/06/kanotens-former/
Det kommer dessutom 5-7 tester på olika kanadensare under denna sommar på samma blogg så håll utkik.
/ Matti i Jokkmokk
En beg Trapper kanot är det mest prisvärda alternativet. Med en Trapper Mari får ni med extra last för en längre tur. Och blir det bara korta turer duger en Ultra fint.
Dom flesta Nordamerikanska kanoter är anpassade för strömmande vatten och blir för svåra att hålla kurs med på slätvatten. En Trapper kanot är anpassad för svenska förhållanden. Men man skall givetvis undvika stolleprov sitter man i en öppen farkost får man helt enkelt vara försiktig
Hans Friedel
Jag är lite ute efter samma sak. Vi vill inte ha för stor och kunna paddla ensam eller 2 personer och en liten hund. Gärna som rymmer packning för några nätter 3-4. Kollat lite på Trapper Vultur men vad kan det mer finnas? Ally verkar ju också bra och smidigt att kunna fälla ihop men hur håller de jämfört med något som inte har rörliga delar osv?
Du är medveten om att du vill ha allt med dessa kriterier?
Du vill alltså ha en kanot som dels går bra att paddla ensam (utan packning?) dvs lastas med ca 75 kg men samtidigt vill du också ha en kanot som man kan paddla två personer + en liten hund samt packning för 4 dygn dvs en last på uppemot 200 kg, men kanoten får samtidigt inte vara för stor. Jag skulle bli förvånad om du kan hitta en kanot som känns lämplig för båda dessa ytterligheter.
Fundera lite på vad som är den vanligaste/viktigaste användningssituationen och skaffa en kanot som är riktigt bra på detta men ändå inte är hopplös på alternativa användningsområden.
På vilket sätt har du tex tänkt dig använda kanoten när du är ensam?