Tips på bra Kylväskor till kajaken

Letar efter smidiga kylväskor som man lätt kan stuva ner i packluckorna i kajakerna.
Vad har ni som paddlar för kylväskor med i kajaken?
Har ett par kylväskor som är ganska hårda och svåra att packa in och ger "luftfickor" där man inte kan stuva in annat bra.
Såg en bra kylväska som ett par hade med sig var ganska platt, vilket jag tyckte smidigt,
men de var inköpta i Tyskland.
Har googlat och letat men får mest upp förslag på traditonella större väskor.
Att inte ha med smör och lite andra kylvaror gör paddelturen lite väl mat-torftig tycker jag
 
Smör kan kylas av vattnet du paddlar i om det är kallt. En annan variant är avdunstning via vindexponerad blöt handduk runt.

Eller bygg en isolerad box i ett packutrymme.

Thure
 
För en tur på ca en vecka.
Spännande idé med att bygga en isolerad insats till luckan, men känns att man blir lite låst i sin packning.
 
Låter som en omöjlig uppgift. Tror inte det går att få i så mycket kylklampar i en kajak att det stoppar en vecka sommartid.

Jag brukar köra med 2st 1-liters flaskor som kylklampar i kylväska för helger i sommarstugan. På vår och höst räcker det 3-4 dagar men mitt i sommaren är det max ett dygn. Tror du skulle behöva 10-15l kylklampar för en vecka på sommaren.
 
Mina erfarenheter av kylväskor i kajak

Har visserligen inte med mig smör men väl fisk, kött, kyckling grönsaker, juice och youghurt mm
Kylan håller inte mer än max 3 dagar om det är kallt. Sen är det bara svalt. Juicen och youghurten klarar sig dock ett tag när det är svalt. Båda märker du dessutom när de surnar på smaken. Ost börjar svettas men klarar sig rätt ok. Blir sällan dåligt så att det inte går att äta. Parmesanen vi hade med var vi dock tvugna att äta upp rätt snart efter att vi kom hem.

Tänk på att kallt vatten kyler underifrån.

Kött, fisk mm fryser du in i ev marinad och det kan du ha fram till dag 2. Utan kylklampar. Det tinar långsamt och marineras rejält.

Jag virar alltid in kylväskan i våra neoprenkapell när väskan är på land. Isolerar och kyler dessutom när kapellet är blött. Kan tänka mig att det går att göra en kylväska om man syr den av tjockt neopren.

Tänk på att det blir varmt i lastutrymmet om kajaken ligger på land och solen skiner på den.

Jag och tjejen har en vanligt enkel tunn kylväska i tyg. Inget avancerat. De i hårdplast är för stora och går inte in i våra kajaker.

I slutet av våra paddlingar är det värmetåliga livsmedel som gäller. Finns massor. Grönsaker, frön och nötter, ägg (som du låter vara kvar i kartongen och packar så att den inte kan röra sig), ölkorv, rökta eller torkade livsmedel, torkad tortellini, pesto. Tonfisk, krabba, musslor på burk.
Vi köper en del rökt fisk när vi är ute också om vi har möjlighet.
För inte är väl en pasta med broccoli, solrosfrön, stekt lök och vitlök och parmesan så torftigt? Eller en omelett med svamp (t ex torkade trattkantareller) och lök? Musslor i vin och vitlök med persilja och pasta (burkmusslor och pet-vin) ;)
 
Har visserligen inte med mig smör men väl fisk, kött, kyckling grönsaker, juice och youghurt mm
Kylan håller inte mer än max 3 dagar om det är kallt. Sen är det bara svalt. Juicen och youghurten klarar sig dock ett tag när det är svalt. Båda märker du dessutom när de surnar på smaken. Ost börjar svettas men klarar sig rätt ok. Blir sällan dåligt så att det inte går att äta. Parmesanen vi hade med var vi dock tvugna att äta upp rätt snart efter att vi kom hem.

Tänk på att kallt vatten kyler underifrån.

Kött, fisk mm fryser du in i ev marinad och det kan du ha fram till dag 2. Utan kylklampar. Det tinar långsamt och marineras rejält.

Jag virar alltid in kylväskan i våra neoprenkapell när väskan är på land. Isolerar och kyler dessutom när kapellet är blött. Kan tänka mig att det går att göra en kylväska om man syr den av tjockt neopren.

Tänk på att det blir varmt i lastutrymmet om kajaken ligger på land och solen skiner på den.

Jag och tjejen har en vanligt enkel tunn kylväska i tyg. Inget avancerat. De i hårdplast är för stora och går inte in i våra kajaker.

I slutet av våra paddlingar är det värmetåliga livsmedel som gäller. Finns massor. Grönsaker, frön och nötter, ägg (som du låter vara kvar i kartongen och packar så att den inte kan röra sig), ölkorv, rökta eller torkade livsmedel, torkad tortellini, pesto. Tonfisk, krabba, musslor på burk.
Vi köper en del rökt fisk när vi är ute också om vi har möjlighet.
För inte är väl en pasta med broccoli, solrosfrön, stekt lök och vitlök och parmesan så torftigt? Eller en omelett med svamp (t ex torkade trattkantareller) och lök? Musslor i vin och vitlök med persilja och pasta (burkmusslor och pet-vin) ;)

😀Tack för bra tips på både kylhållning och bra sista dagars mat. Absolut inte torftigt alls 😉.
Var ute förra veckan på en första 8 dagars tur.
Vi hade ganska mkt färskmat med, men märkte att vi skulle ha kunna optimera till nästa gång. Kapellen kommer användas till ,avkylning" nästa gång istället för att läggas i sittbrunnen. Ska fundera på mönster till att sy en neoprenväska i vinter, bra projekt att ha när man längtar ut på tur.
Ägg är ju kanon gott, och frön och nötter låter kanon. Ska även ta med en bit parmesan till nästa tur.
Äpplen hade vi med så jag fixade till en "stekt "paj m vaniljsås, som jag tror inspererade andra som var med på turen att ta med lite annat än bara varmrätter.
 
Jag har en mindre matlucka bakom sittbrunnen, denna har jag "inrett" med cellplast. Klippte det från vanligt liggunderlag, även packluckan kläddes. Kör förvisso mest med frystorkat, men har 4-5 djupfrysta 1.5 liters PET-flaskor som kylklampar. Funkar oftast ca 4 dagar i april-juni och en dag eller två dagar färre på senare turer. Är jag ute en vecka så kör jag färskvaror ca 3-4 dagar, resten torkat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1
BKD Tips på bra termometer? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.