Tips om bra bok om teknikövningar

Hej!

Jag letar efter en bok där man kan få bra konkreta tips och övningar om hur man kan förbättra sin klätterteknik.

Har ni några bra tips?

Har själv hittar denna: Self-Coached Climber The Guide to Movement, Training, Performance
av Dan Hague, Douglas Hunter

Vet någon om den är bra?

Tack

Ja, den är bra ... även om jag själv ännu inte kommit så långt med alla de övningar som föreslås och visas i boken och den medföljande dvd:n

Finns alltid mer att lära ... även för mig som började med klättring år 1965.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Det finns tyvärr inga böcker alls på svenska.

För väggklättring är "Self coached climber" den bästa som finns att få tag i på engelska. Det finns tyvärr ingen som är riktigt bra för sprickklättring, Craig Luebens bok är kanske den bästa.

(Kan du läsa japanska rekommederar jag Koyamadas bok med medföljande DVD.)

Rekommenderar Lindstedts kurs

Om du inte hittar någon bok, så kan jag varmt rekommendera Magnus Lindstedts teknikkurser. Har gått den i Göteborg (Domen), men vet inte om han ger liknande kurser på fler håll? Efter 18 års klättring kände jag att jag lärde mig massor.

Stort fokus på funktionell träning, ekonomisk klättring, balans och koordination. Alltså allt annat än campus...

Hittar du nån bok så säg till, vi kan gärna recensera i Bergsport!

Det finns tyvärr inga böcker alls på svenska.

För väggklättring är "Self coached climber" den bästa som finns att få tag i på engelska. Det finns tyvärr ingen som är riktigt bra för sprickklättring, Craig Luebens bok är kanske den bästa.

(Kan du läsa japanska rekommederar jag Koyamadas bok med medföljande DVD.)

Vilken bok syftar du på ang sprickklättring?

Nine out of ten climbers

Har just läst ut Dave McLeods nya Nine out of ten climbers make the same mistakes. Mycket bra och tänkvärt i den! Mest sportfokus. Recension kommer i bergsport eller brant framöver.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips