tips på kanotleder med bra information.

Kanotguiden

Haj.

Kanotguiden av Jan Lönn är helt ok. 333 kanotleder beskrivna från norr till söder. Möjligt att någon annan redan har rekommenderat den i svaren. Vi hittade vårt ex på ett antikvariat. Internetbokhandlarna har säkert på lager. Lycka till.

Jag paddlade ett par dagar längs nissan ovanför gislaved. Det var trevligt men slutade med ett ej planerat lyft pga av ett pågående vägbygge, fanns inte med på kartan. Det var knepigt med ilägg ingen efter lyftet och motorvägen var väldigt nära så vi avbröt där. Angående boken kanotleder så nämnde jag i första inlägget att jag har den men att den ofta hänvisar till lokala broschyrer från turistinformationen för den komunen. Jag vill samla på mig så många av dessa broschyrer som möjligt så man kan ha på datorn för framtiden. Tack för bra info från alla andra med och jag ska läsa bloggen som rekommenderades.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanotguiden....

Är tyvärr inte vad den var en gång i tiden. Illa uppdaterad och bristande information. Mycket byggdes upp efter kanotvågen på 70 talet men sen dess har mycket hänt och även om man haft goda intentioner finns det flera vatten som förändrats i grunden.

Att man sedan inte håller vattendragen öppna gör att vide och annat gissel inkl nyintroduserade arter får allt större utbredning och gör paddlingen till ett slitgöra.

En såg ingår numera alltid i min grundutrustning av nämda skäl!

På biblioteket och på antikavriat finns flera kanotguider i bokform. Har inte namnen i huvet där jag sitter men de ger en bra överblick över paddelbara vatten med olika detaljeringsgrad.

Men ... vill man ha detaljinfo handlar det som flera redan nämt att kolal de lokala källorna, komuners fritidskontor, länsstyrelser mm. Även lokala kanotklubbars sidor kan ibland ge tips!

Lycka till.

Paddla lugnt//Dag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips