Information sökes om Ålands skärgård: Ekerö till Åbo

Hej,

Vi är ett gäng erfarna paddlare från Holland som planerar en tur Åland (Ekerö-Mariëhamn) till Åbo sommar 2003. Jag håller på att leta efter viktig och nyttig information om alla ställen som vi kommer att passera (dvs hela Ålands skärgård) på vägen österut.

Jag undrar om det finns information (t.ex. en hemsida) med beskrivning på alla farvatten i Ålands skärgård indelat enligt t.ex. indelningen:

Särskilt fina passager och ställen,
Se upp för, svåra passager (oskyddade farvatten),
Fina tältplatser (finns det böker eller broschyrer med beskrivning?),
Säkerhet (VHF kanaler / stationer eller mobiltelefon.nr.),
Lokala väderprognoser (kanaler och tider med prognoser på engelska eller svenska)?

Våra hemmafarvatten är Waddenhavet (norr om Nederländerna) där det är mycket strömt pga tidvatten. Jag undrar vilka ställen i Ålands skärgård man ska se upp för pga strömt vatten (tidvattenströmmar finns ej antar jag)? Hur är det när det gäller strömt vatten (i sund) som uppstår pga av en viss vindstyrka och vindriktning? Var ska vi se upp och vid vilka vindar?

Samma fråga när det gäller spegelsjöar och andra "farliga" ställen som Islandberget och Gule Humpan (vid hårdare väst- eller sydvästliga vindriktning) uppe vid Grebbestad i Bohuslän (Sverige). Var ska vi se upp? Och under vilka förhållanden?

Är tacksam för all den information jag kan få och önskar samtidigt en GOD fortsättning på det nya året. Förväntar mig inte att få svar på alla mina frågor men kanske några tips om en bra kontakt (paddelklubb, hemsida, emailadress, literatur osv.).

Mvh,

Arjan Bouvy.
 
Paddlingskartan

Hej!

Jag tror inte att du kan finna den samlade information du önskar. Paddlingen på Åland, som jag tycker är extremt fin är en ganska ny företeelse. Förra året gav man ut en paddlingskarta, som innehåller mycket information. På http://www.goaland.net/ hittar du en del information. Det har skrivits en del paddlingsreportage från Åland på denna sida. Själv har jag skrivit på http://www.frilufts.se/marsta-sigtuna
Det är från förra sommaren. Du kan söka på Åland och paddling, så finns det en hel del. Några strömmar som skulle påverka paddling förekommer mig veterligen inte. Däremot befinner man ju sig på öppet hav, men det verkar du ju vara van vid.
http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2216 har jag recenserat kartan.
\C
 
Åland-info

Sibbo kanotklubb har gjort ett par utfärder i Åländska vatten. År 2001 hade vi basläger vid en av deltagarnas sommarstuga vid Seglinges sydspets och gjorde dagsturer därifrån.
Se http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/vanavesi/vanavesi.html Åland 7/2001.

Första kvällen gjorde vi en tur i labyrinten mellan småöarna på Seglinges östra sida (gott om sjöfågel).

Andra dagen paddlade vi norrut väster om Bärö (ganska oskyddat vid västvindar) upp till Enklinges sydspets. Efter matpaus paddlade vi tillbaka tätt intill Kumlinges västsida, en betydligt mera skyddad rutt.

Tredje dagen gjorde vi en sväng mot sydost från Seglinge via Hättorna (en gammal vikingahamn. På högsta stället på ön finns ett stort vikingatida stenkummel och en kompassros av radade stenar) och vidare bland småkobbarna i riktning Abborrskär (det här är yttersta havsbandet med små sparsamt bevuxna kobbar och gott om sjöfågel). Vi såg havsörn flera gånger.

Tredje dagen paddlade vi via Lappo (skärgårdsmuseét i Lappo är värt ett besök) till Färjfästet i Torsholma där vi slog läget för natten. Fin skärgård hela vägen.

Sista dagen tog vi oss norrut på västra sidan om Brändö via Fiskö och en avstickare till Jurmo, till färjfästet på Åvas nordspets.


Vi gjorde en litet längre tur sommaren 2002 (start från Mariehamn och mål i Osnäs på fastlandet). Det finns en beskrivning med bilder av den turen på http://www.pp.clinet.fi/~sibbe/vanavesi/vanavesi.html Ålandspaddlingen 2002

Sevärda platser på den turen var speciellt Bomarsunds fästningsruin på "fasta" Åland och Lantogrundet norr om Enklinge.Det finns så många fina ställen i Ålands skärgård att det inte går att räkna upp alla. Vi såg havsörn alla dagar.

Det finns oskyddade farvatten i åländska skärgården. Lumparn, Delet, och Skiftet är några rätt öppna platser som kan ställa till problem vid hård vind. Det lönar sig också att hålla sig borta från de stora bilfärjornas farleder. Farlederna är ställvis rätt trånga och färjorna är snabba och åstadkommer ordentliga vågor och obehagligt sug i trånga sund.

Det är i princip förbjudet att tälta utan lov i åländska skärgården (utanför officiella campingplatser), men på obebodda holmar utan folk i sikte är det inget problem bara man inte lämnar spår efter sig. Finns det folk i närheten är det bara att fråga om lov.

Kartor finns att köpa i alla lantmäteriverkets försäljningspunkter, http://www.kartta.nls.fi./karttapaikka/sve/home.html

Genimap är en firma som säljer både traditionella tryckta kartor och olika elektroniska kartor. http://www.genimap.fi/?2057 Det är topografiska kartor 1:50.000 som gäller.

På sjöfartsverkets hemsida finns det en hel del intressant. Kolla in linken "Virtuell båtresa" http://www.fma.fi/svenska/index.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lochraceness Information och svar på frågor om Piraya Kajak önskas Paddling allmänt 8
Helsing information om kajakkonstruktioner? Paddling allmänt 6
aksello tips på kanotleder med bra information. Paddling allmänt 15
kristofferkehrer Information om Liberty 1 Paddling allmänt 0
Vejron Information om k2:a Paddling allmänt 7
Avslutatmedlemskapx Söker information om Bavaria, Falcon Paddling allmänt 1
Information om Vogalonga? Paddling allmänt 0
Hej vattenfolk? - BEHÖVER VISS INFORMATION Paddling allmänt 1
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
LennartW Kanotplats i Uppsala sökes Paddling allmänt 4
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Paddla med hund Paddelkompis sökes Paddling allmänt 4
PontusLundh Andrahandsvärde & lite annat - Visdom sökes (: Paddling allmänt 18
Offshore4ever VKVs 100-modeller sökes Paddling allmänt 16
Ahlstedt Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes! Paddling allmänt 67
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
rasmus.bt Kajakinstruktör till sommarläger sökes! Paddling allmänt 2
LillaElin Åsikter sökes!! Paddling allmänt 15
Anders262 sökes: Aquanaut LV Paddling allmänt 3
diderichsen hängivna vinterpaddlare sökes i stockholmstrakten Paddling allmänt 7
delfinen paddlingskompis-sökes-Åland-märket Paddling allmänt 2
Nitsson Paddeltips i Svealand / södra Svea sökes Paddling allmänt 1
TreeWalker Kanottur i Småland sökes Paddling allmänt 6
dalasjosonen_hotmail.com Forsfarare i Skåne sökes Paddling allmänt 1
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Öresundaren Råd sökes Paddling allmänt 17
Sten_GBG Paddelkompis till norska fjordar w30 sökes akut!!! Paddling allmänt 0
rocketroll2 Kajakbyggare/bygglokal sökes Paddling allmänt 1
mellis75 Sökes: Paddlingsleder i Lettland Paddling allmänt 0
kajaken_yahoo.com Deltagare sökes till gratis mini-kurs Paddling allmänt 3
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Nanoq Tips sökes inför bygge av rollningskajak Paddling allmänt 6
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
Kalle E Astronom sökes för akut problem! Solen går fel. Paddling allmänt 17
VEIKALS Hjälp sökes om paddling i Vitryssland Paddling allmänt 2
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
T_N_B Hjälp! Kanotplats sökes Paddling allmänt 0
Avslut090305 Kajakplats sökes! Paddling allmänt 0
alien Macfie eller Gedda träkanadensare sökes! Paddling allmänt 1
SNABBA KANADENSARE SÖKES Paddling allmänt 1
Träkajakpaddel sökes Paddling allmänt 1
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
UffeB Mobiltäckning Ålands hav Paddling allmänt 13
Peifen Ålands hav på vintern Paddling allmänt 4
Henkeboy Kajakpaddling i Ålands skärgård??? Paddling allmänt 14
ingeback Ålands skärgård - en klass för sig själv! Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.