Tips om bra bok om teknikövningar

Hej!

Jag letar efter en bok där man kan få bra konkreta tips och övningar om hur man kan förbättra sin klätterteknik.

Har ni några bra tips?

Har själv hittar denna: Self-Coached Climber The Guide to Movement, Training, Performance
av Dan Hague, Douglas Hunter

Vet någon om den är bra?

Tack

Ja, den är bra ... även om jag själv ännu inte kommit så långt med alla de övningar som föreslås och visas i boken och den medföljande dvd:n

Finns alltid mer att lära ... även för mig som började med klättring år 1965.

Det finns tyvärr inga böcker alls på svenska.

För väggklättring är "Self coached climber" den bästa som finns att få tag i på engelska. Det finns tyvärr ingen som är riktigt bra för sprickklättring, Craig Luebens bok är kanske den bästa.

(Kan du läsa japanska rekommederar jag Koyamadas bok med medföljande DVD.)

Rekommenderar Lindstedts kurs

Om du inte hittar någon bok, så kan jag varmt rekommendera Magnus Lindstedts teknikkurser. Har gått den i Göteborg (Domen), men vet inte om han ger liknande kurser på fler håll? Efter 18 års klättring kände jag att jag lärde mig massor.

Stort fokus på funktionell träning, ekonomisk klättring, balans och koordination. Alltså allt annat än campus...

Hittar du nån bok så säg till, vi kan gärna recensera i Bergsport!

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Det finns tyvärr inga böcker alls på svenska.

För väggklättring är "Self coached climber" den bästa som finns att få tag i på engelska. Det finns tyvärr ingen som är riktigt bra för sprickklättring, Craig Luebens bok är kanske den bästa.

(Kan du läsa japanska rekommederar jag Koyamadas bok med medföljande DVD.)

Vilken bok syftar du på ang sprickklättring?

Nine out of ten climbers

Har just läst ut Dave McLeods nya Nine out of ten climbers make the same mistakes. Mycket bra och tänkvärt i den! Mest sportfokus. Recension kommer i bergsport eller brant framöver.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips