Tips o en billig o bra cykeldator??

Har precis köpt en Trek 7.3 FX. Nån som har erfarenhet/tankar om cykeln? Ska jöpa en cykeldator, tacksam för tips.
Mvh!
Alexander

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kadens???

Den rekommenderade cykeldatorn saknar kadensfunktion, alla seriösa cykeldatorer har det och vill du cykla kommer du att märka att det är just den funktionen du använder mest.

Go tur

Priser på cykeldatorer med kadens börjar runt 350:- på nätet plus frakt. Trådlös dito runt 600:-

Cyclecomponents säljer BC 1606L DTS med trådlös kadens för 555:-

Tack för svaren. En dum fråga kanske men kadens har jag förstått är hur många varv du snurrar per minut med pedaler??? Varför e det viktigare o veta än hastigheten? Hur många varv per minut ska man snurra för att det ska bli optimalt???
M;vh!
Alex

Åhlens

Då min gamla cykeldator kom bort för ett par veckor sedan har jag just köpt en ny på Åhlens för 129.- med alla vanliga funktioner (utom kadens). Om du bara vill hålla reda på hur långt du cyklat och hur fort du kör räcker det gott - kadens blir intressant om du börjar träna.

Ska kolla på den på Åhlens. Min tanke e o ta en cykelsemester nästa sommar, så antar att den blir en del cykling för o få konditionen. Under vinter blir det spinning o sånt. Hur viktig är egentligen kadensen för o få bra kondition. Måste man ha koll på det, eller räcker det bara o cykla på :)??

Re: Kadens???

johankse; sa:
Den rekommenderade cykeldatorn saknar kadensfunktion, alla seriösa cykeldatorer har det och vill du cykla kommer du att märka att det är just den funktionen du använder mest.

Go tur

Jag hojar mellan 3000 och 6000 kilometer per säsong, lite beroende på eventuella långfärdsprojekt, för min egen del så har jag aldrig saknat kadensfunktionen på ngn. cykeldator. Dock vet jag att mitt "normala" varvtal på benen ligger mellan 90 och 100 rpm. När jag av och till kollräknar mot 10 s på cykeldatorns klocka så når jag alltid samma resultat.

Därmed inte sagt att funktionen är fel eller värdelös eller nåt annat negativt, men den är i alla fall inte oundgänglig.

Kadens är viktigt om man tränar.

Jag har bara kadens på racerhojen.
På de övriga har jag GPS. Jag har fastnat för Garmin Foretrex 101. Jag får alla vanliga cykeldatorfunktioner samt att jag kan koppla den till datorn och se min färdväg. Till och med kan jag se min färdväg på Google earth.

/Martin

http://www.cykelforum.se

castrobal; sa:
Har precis köpt en Trek 7.3 FX. Nån som har erfarenhet/tankar om cykeln? Ska jöpa en cykeldator, tacksam för tips.
Mvh!
Alexander
Tjejen har en 7200 FX, tror att den heter 7.2 nu (som 7.3 men enklare komponenter). Den cykeln är en av hennes absoluta favoritprylar. Hon provade många cyklar innan hon fastnade för denna, framförallt känslan avgjorde.

Vi är nyss hemkomna efter en tur på ca 30 mil på Gotland (cykelSEMESTER snarare än CYKELsemester). Hon på sin Trek och jag med cykeldator från Clas Ohlson för 139:-. Har inte kadens och för min typ av cykling saknar jag det inte.

Mitt råd: Skaffa en enkel dator till att börja med. De kostar så lite och tillför så mycket att det är värt det även om du vill byta till en mer avancerad relativt omgående sen.

Jag har testat nâgra olika märken och har fastnat för Sigma. Använder för tillfället en Sigma Sport 500. Inte den bästa modellen frân dem men den räcker för att kunna veta hur läng man har cyklat och hur lângt det är kvar. Nästa gâng jag köper en ny cykeldator sâ kommer det att bli en Sigma men en av deras bättre modeller.

/Stellan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips