Tips inför vandring i september

Såhär är det:

Jag och min äldsta grabb hade funderingar på att vandra padjelantaleden i början av september, men tyvärr visade det sig att vi inte kan vara lediga tillräckligt många dagar. Omplanering alltså!

Jag vill därför ha tips på andra områden, sträckningar som kan vara intressanta. Vi pratar om 6-7 vandringsdagar och vi kan tänka oss både ledat och oledat. Antingen en runda, eller ev vandring från A till B. Det senare förutsätter då förstås att man kan använda kollektivtrafik.

Vi går gärna i ett område där det inte är så mycket folk och pga att vi båda bor i södra halvan av landet vore det fint om restiden inte är alltför lång.

Jämtland? Västerbottensfjällen?

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Jag antar att ni funderat på Abiskoalperna/Kebnekaisefjällen redan. Jag tycker det är ett jättebra alternativ i september.

Områden med lite folk är ganska lätt att hitta i början av September, räcker i princip med att man lämnar lederna. Men personligen tycker jag att det är segt att lägga alltför mycket tid på transport om man "bara" ska vara ute en vecka. Så Vindelfjällen går bort i min bok även om området är jättefint, det är långt att köra bil dit och har i alla fall när jag kollat varit väldigt svårt att hitta bra resor med tåg/buss.

Då är Lapplandsfjällen klart bättre om det går att få tag på biljett till nattåget, men det beror ju även på var i södra Sverige man bor. Abisko - Nikkaloukta via Abiskoalperna - Mårmapasset är ett kanonfint alternativ där man inte stöter på alltför mycket folk. Vill man vara ännu mer ensam kan man ta bussen till Ritsem och sen båten till Vajsaloukta. Väl där kan man t.ex gå Nordkalottleden västerut mot Norge och sen söderut väl framme vid Suollagajåhkå. Sen följer man i grova drag Sieberjåhkå till Kutujaure och sen tillbaka norrut. Gick där mitt på sommaren för en 5 år sedan och såg 2 personer på en vecka.

Annars är Jämtlandsfjällen mycket fina de med och väljer man en rundtur genom Lunndörrsfjällen med start slut i Ljungdalen är körsträckan inte alltför lång.

/ Stefan

Norge är också vettigt den tiden. Antar att det är tält som gäller. Ni kan t ex starta I Finse dit ni tar tåget.

Thure

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.