Tips för lättare packning

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har vandrat ganska mycket med regnbyxor som vanliga vandringsbyxor.
Det är mest för att mygg kommer inte igenom Gore-Tex och jag brukar få allergiska reaktioner av myggbett (inflammation, svullnad,...).
Såg det först på TV hos Lars Monsen och försökte det själv efter.
Sen, beroende på temperatur, har jag tunnt, tjockt eller inget ullunderställ under.

Jag har vandrat ganska mycket med regnbyxor som vanliga vandringsbyxor.
Det är mest för att mygg kommer inte igenom Gore-Tex och jag brukar få allergiska reaktioner av myggbett (inflammation, svullnad,...).
Såg det först på TV hos Lars Monsen och försökte det själv efter.
Sen, beroende på temperatur, har jag tunnt, tjockt eller inget ullunderställ under.

Jag är lite spänd på att se hur dessa brallor fungerar med lite dragkedjor och gylf öppen med tanke på kondens i normal aktivitet. Men ska myggen säkras så är det nog allt stängt som gäller..

Prassligt?

Jag vandrade förra helgen två dagar med LIM byxorna på. öppnade dragkedjorna en bit när det blev för varmt, kändes bra. Jag brukar inte svettas så mycket.

Just det material som Haglöfs LIM använder prasslar inte alls mycket, känns rätt mjukt och tunnt jämfört med andra Gore-tex prylar jag hade.

Köpte själv Limbyxan nyligen, men har bara gått lite på gården med den. Positivt överraskad så långt. Blir ju en bra viktbesparing om det känns ok att vandra i dem...en byxa som dessutom är ganska lätt!

För många är nog ett par klassiska löst sittande löparbyxor i syntetmaterial ett bättre alternativ som lätt vandringsbyxa. Finns att köpa för någon hundralapp i de flesta sportbutiker och väger väldigt lite.
Tyvärr är de oftast svarta, åtminstone i herrmodell. Trots det har jag använt de i gassande sol och känt mig "bekväm". Än så länge har de stoppat all mygg också eftersom polyestern är ganska tät.
Billigare i längden eftersom de håller förvånansvärt bra och slitaget på regnbyxorna, som då kan vara ett extra isolerande lager i kyligare väder, minskar rejält.

Snurte: den lösningen är nog den jag landar i också. Har bara inte letat i rätt hylla, för det är mycket meshfoder osv i träningsbyxor o dyl...

Meshfoder går till nöds att klippa bort.

Mina gamla vindbyxor var köpta på nån lågpriskedja på semestern och hade ett väldigt "klibbigt" bomullsfoder. Men med fodret bortklippt funkade de jättebra. Det enda problemet med dem var färgen (tänk 80-tal). De byxorna har numera blivit "snakeskin" till min hängmatta.

Vindbyxan Noname Endurance Pants kan jag slå ett slag för. Har dem till det mesta. Noname är ett orienteringsmärke så de rispar inte upp sig i första taget! Väldigt lätta, inget foder. Blir inte obekväma när man har underställ under. Torkar fort.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips