Tips å tricks

Alternativ till GoreTex?

Hej till alla er som har/håller på sy era egna utekläder! Kul höra om och visst blir man intreserad! Ville bara höra om det finns åsikter om alternativa material annat än GoreTex att använda för en "allvädersjacka". Har ägt och brukat ett par GoreTex jackor och jag är inte alltid helt nöjd med dessa. Man betalar en väldigt massa pengar för ngt som har en beräknad livslängd på bara 2-5 år tycker jag.

Klart om man kan sy sin jacka själv i GoreTex för mindre än 1000-lappen blir det intressant igen men jag är också intressear av andra material förutom GoreTex. Dvs material som inte behöver vara vattentät till 100%i sig självt utan kan uppnås med diverse impregnerings metoder. Viktigare då är egenskaper som vindtäthet samt en låg vikt.

Finns det ngn som har ideer om tänkbara alternativ vilket kan uppfylla dessa "krav"?

Mvh
Jonas
 
Etaproof-bomull skulle ju kunna vara ett alternativ, men jag tror inte det är så himla mycket billigare än Goretex, och hållbarheten är mycket sämre. Som regnjacka duger det inte, lätt duggregn eller ett kort skyfall påväg hem från jobbet är OK, men ska man ut i busken så lär regnstället med.

Men det finns kanske andra material?
 
Re: Alternativ till GoreTex?

jonas.ornborg; sa:
...material som inte behöver vara vattentät till 100%i sig självt utan kan uppnås med diverse impregnerings metoder. Viktigare då är egenskaper som vindtäthet samt en låg vikt.

Finns det ngn som har ideer om tänkbara alternativ vilket kan uppfylla dessa "krav"?

Mvh
Jonas

Mjukt skal kanske kan vara ett alternativ... ;) Men jag vet inte var du kan få tag på tyg till sånt. Bör väl vara förstärkt vid knäna och nedtill (eller från knäna och nedåt).

Såg att Shelby Kaava hade sån väv http://www.shelbykaava.com/catalog/default.php?cPath=22_34&osCsid=7f907fceee9d44d17432f9291cae0d18

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-01-20 kl 11:24]
 
Kloner till GoreTex...

Kloner till GoreTex... Här finns en variant:
http://www.scottevest.com/v3_glossary/finetex.shtml

Jag har själv en jacka i Finetex, men kan inte uttala mig om vare sig kvalitet eller funktion jämfört med GoreTex.
Men, det kan mycket väl vara ett näst intill identiskt material, men utan det välkända GoreTex-namnet och till ett helt annat pris. Och fler kloner lär finnas!
 
Re: GTXval

XPAT; sa:
skillnadmellan paclite och 2 eller 3-lagers!?

Paclite är betydligt tunnare och därför ömtåligare. Det känns dessutom betydlig prassligare, mer "chipspåse" än "bomullstyg".
För det första använder man andra yttertyg i Paclite, eftersom det ju är till för de lättaste och mest komprimerbara kläderna. Man har alltså valt att tillverka med andra yttertyg än till 2- och 3-lagers.

För det andra saknas ett inre skydd av textil. I 3-lagers lamineras en väv på insidan, och i 2-lagers hänger det en skyddande nätväv på insidan. Paclite har bara en tunn kolbeläggning (äldre Paclite har istället plastprickar som ska skydda).
Alltså är det klart lättare att slita ut och skita ner membranet.

Ska man ha hållbarhet är det alltså 3-lagers som gäller, även om det finns olika yttertyger till 3-lagers också.

Jag tror att man kan komma ner ganska bra i vikt med 3-lagersväv också, det handlar minst lika mycket om plaggens konstruktion som om tygval - eller rättare sagt: en Paclite-jacka med fel konstruktion kan väga lika mycket som en 3-lagersjacka med rätt konstruktion.
 
Re: Vad kul!

Sara; sa:
En annan viktig sak är sömtejp, så att det inte regnar in genom sömmarna. Det verkar inte vara särskilt svårt att få fast den - åtminstone inte på raka sömmar. Prova på skräpbitar först.


Lycka till!

Tack för alla råd och tips, fortsätt å skriv... kul!
En undran, sömtejpen sätter man alltså på avigsidan avplagget. Jag trodde att man tätade från utsidan!?

BTW: Jag har kollat materialpriset och komplett skulle jackan kosta 584 kronor sydd i 3lagers GTX, exklusive frakt.
[Ändrat av XPAT 2004-01-20 kl 13:50]
 
Re: Re: Vad kul!

XPAT; sa:
En undran, sömtejpen sätter man alltså på avigsidan avplagget. Jag trodde att man tätade från utsidan!?

Kolla på ett plagg i butiken så ser du tejpremsorna som sitter på insidan. Syns bra på 3-lagers och Paclite (på 2-lagers döljs tejpningarna av nätfodret).

Tejpningarna brukar för övrigt vara det som ger sig först på ett membranplagg, så jag antar att man måste vara väldigt noggrann när man tejpar.
 
Re: Re: Vad kul!

Tejpen verkar sitta jättebra när man väl har fått fast den ordentligt. Man ser hur det blir lite klistrigt i kanten när limmet aktiveras av värmen. Lägg nånting på tejpen så skyddar du strykjärnet från lim, jag kör med bakplåtspapper, funkar bra. Sen ska det finnas nån typ av klister också, men det vet jag inte hur det funkar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
fillek göra eget "ved kök" tips Gör det själv 5
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
AndersSupertramp Turpulka: önskar tips för hemmabygge Gör det själv 6
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
markusbacka Tillverka vattentät och slagtålig kameraväska, tips? Gör det själv 11
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
centipod Tips: Laga vindögd kikare Gör det själv 0
ripnils Tältstänger, tips Gör det själv 4
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
Staffan Andersson Tips om butik Gör det själv 5
danisko Ytterligare tips för den som vill sy själv Gör det själv 2
Hilber Knivblad/Knivämnen köps bäst hos... tips? Gör det själv 1
peter1959 Lite tips på gör det själv Gör det själv 3
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
prylManne [Tips] fästa lossade tejpar på 3Lagers Gore-Tex Gör det själv 1
xblp Regn/Vindskydd, önskar tips för att sy eget Gör det själv 12
ingopongo Möster och tips. Gör det själv 0
niben Impregnering av kläder - Tips! Gör det själv 8
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
jojje tips om bra site Gör det själv 1
L-O Lämpliga tips o ideér om friluftsliv!!!!!! Gör det själv 0
johaneriksson gör-det-själv tips/projekt Gör det själv 0
kal tips om jacka Gör det själv 1
Nyman Sjyst att det har kommit in så många tips.. Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.