Tips å tricks

Nu när jag har bestämt mej för att sy en GTXjacka återstår att klura ut hur man gör. Mina kunskaper i sömnad är inte de bästa jag kommer iofs att få hjälp. Men är det någon här som har erfarenhet av och tips om att sy en jacka.
Är det något särskilt man skall tänka på när man syr i GTX?
 
Jag har sytt en del grejor för utebruk och ett hett tips är att först så upp en prototyp i ett enkelt, billigt material. När du har fått till den som du vill ha den syr du upp din "skarpa" jacka. Goretex är dyrt, och syr du fel kanske du får slänga hela eller delar av jackan.

Sen brukar såna här material vara hårda att sy i, dvs i sömmarna blir det några lager att sy igenom och då är det inte alla symaskiner (eller synålar) som orkar det. Skaffa en liten testbit (man brukat kunna få små varuprov gratis) och se hur det går.

/ G
 
GoreTex håller inte värst länge..glöm skiten.

Bara idiotdyrt matrl.. Går under beteckningen i Arktis såsom 'plastkläder'... värdelösa vintertid annat än för 5 minuters utevistelser och åka buss till jobb..
Grottkrypning, säger bara kras... så vare med det, grabben..
 
Tvärtom så håller goretex ganska bra. Jag har både klättrat, och ramlat på asfalt med cykeln flera ggr utan minsta skråma. (Berghaus-jacka) Ska jag krypa i grottor så tar jag på mig ett gammalt blåställ. Att Volkswagen Golf är dålig att dra harven med gör den inte till en dålig bil, men en väldigt dålig traktor. :)

Om det bara är kostnaden du är ute efter så tror jag att det är bättre att köpa beganat. Men det är klart, det kan ju vara kul att sy själv, även om jag tror att det blir svårt. Ett mellanting kan ju vara att köpa något med reva i och laga, byta dragkedja eller att förbättra. En gammal Berghaus kan inte vara så dyr och har troligen många år kvar.
 
Re: GoreTex håller inte värst länge..glöm skiten.

Kirunafjällis; sa:
Bara idiotdyrt matrl.. Går under beteckningen i Arktis såsom 'plastkläder'... värdelösa vintertid annat än för 5 minuters utevistelser och åka buss till jobb..
Grottkrypning, säger bara kras... så vare med det, grabben..

Priset på 3lagers Gortextyg är bara 20 Euro/m2, till en jacka går det åt ca 2 m2 tyg så inte blir det särskillt dyrt att sy det själv... + att det är kul att pyssla lite.
 
Annat än GoreTex?

Det finns väl andra material, som i princip är identiska med GoreTex, men till betydligt lägre priser?
 
Re: Re: GoreTex håller inte värst länge..glöm skiten.

XPAT; sa:
Priset på 3lagers Gortextyg är bara 20 Euro/m2, till en jacka går det åt ca 2 m2 tyg så inte blir det särskillt dyrt att sy det själv... + att det är kul att pyssla lite.

Precis. Är man insatt i vad ett fint möbeltyg kostar per meter (typ det tredubbla) så är Gore-Tex rena kapet.
 
Vad kul!

Jag håller också på att sy en Goretex-jacka. Jag letade som en liten blå efter ett bra mönster, hittade till slut ett hos Jalie, har dock gjort vissa ändringar. Återstår att se hur det blir... Tror inte det finns nåt mönster särskilt för Goretexkläder, men jag har kollat lite på andra goretexjackor för detaljerna. Shelbykaava har bilder på goretexjackor i sitt forum, men de hade inga mönster till dem än, och det verkar som det tar ett tag innan det blir klart.

Jag köpte 3L BWBF-tyg från Justmakeit, det verkar helt OK. Har inte sytt så mycket än, men det jag har gjort har gått bra. Använder polyestertråd och 60-nål (läste nånstans att det skulle vara så liten nål som möjligt - den har inte gått av än). Vattentäta dragkedjor, snoddar, plastploppar och annat smått och gott köpte jag från Shelbykaava. Hade tänkt köpa allt därifrån, men i 3L hade de bara i röd ripstop. Ev. finns mörkgrön också nu.

En annan viktig sak är sömtejp, så att det inte regnar in genom sömmarna. Det verkar inte vara särskilt svårt att få fast den - åtminstone inte på raka sömmar. Prova på skräpbitar först.

Jag köpte 2m tyg till min jacka, på 140-bredd, och det räckte gott och väl.

Lycka till!
 
GTXval

Funderar också lite på vilket material man skall välja, det finns ju olika typer av GTX, 2-lagers, 3-lagers och Paclite.
Skillnaden mellan 2 å 3-lagers är väl att 3-lagers har förslitningsskydd på membranet även från insidan!?
Hur mycket vatten tål GTXtyg och är det stor skillnadmellan paclite och 2 eller 3-lagers!?
 
Under julledigheten sydde jag en lätt vandrings-/kajakjacka av ett 2-lagers tyg. Den har bl a meshfoder, vattentät dragkedja, fast huva med reglering och naturligtvis tejpade sömmar. Och jag är klart nöjd med resultatet. Tyvärr har jag inte hunnit ta några bilder på jackan ännu.

Ett litet tips är att inte vänta till slutet med att tejpa sömmarna, utan gör gärna det allt eftersom delarna sys ihop. Man syr alltså ihop två tygstycken, klipper rent/ner sömsmånen och tejpar sömmen i ett arbetsmoment. Väntar man till slutet med att tejpa sömmarna kan det bli knöligare att få tejpen på plats och att få den helt tät. Små tygstycken är lättare att hantera på strykbrädan när man värmer fast tejpen.

För att hålla ihop tygstyckena när man syr kan man t ex nåla ute i sömsmånen eller använda gem.

När jag gjorde mitt jackmönster utgick jag från en kasserad flugfiskejacka med bra passform som jag hade hemma. Jackans delar ritades av på mönsterpapper och modellen justerades en aning. Sydde sedan en ruff provjacka (av ett gammalt lakan) som jag kunde prova innan den riktiga jackan syddes.

När man sedan har sitt personliga jackmönster med perfekt passform är det lätt att sy nya jackor av olika material och till låg kostnad när sylusten faller på.

Jag väntar nu på att få min beställning av 3-lagers Gore-tex (grön) och Paclite från Shelby Kaava som jag bl a skall ha till kommande jack- och byxprojekt.


/Anders

[Ändrat av anders.j 2004-01-19 kl 22:01]
 
Lätt

Det är faktiskt ganska lätt att sy i Gore-Text. Särskilt 3-lagers Gore-Tex är ett av dom lättaste material som finns att jobba med.
Men eftersom det ändå är relativt dyrt kan det vara värt besväret att sy en prototyp i lakansväv innan man sätter saxen i Gore-Texen. Det bästa sättet att konstruera jackan är att låna en jacka av en kompis(eller om du själv har en gammal) och rita av alla delar på mönsterpapper. Det som är bra på den gamla jackan kopierar du rakt av, det som inte är så bra justerar man.

/Thomas J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersgd Tips på lagning av liggunderlag Gör det själv 13
lars.martinsson.169 Tips på material Gör det själv 3
fillek göra eget "ved kök" tips Gör det själv 5
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
AndersSupertramp Turpulka: önskar tips för hemmabygge Gör det själv 6
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
markusbacka Tillverka vattentät och slagtålig kameraväska, tips? Gör det själv 11
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
centipod Tips: Laga vindögd kikare Gör det själv 0
ripnils Tältstänger, tips Gör det själv 4
Natander Tips för lagning av kläder, tält, utrustning Gör det själv 22
Staffan Andersson Tips om butik Gör det själv 5
danisko Ytterligare tips för den som vill sy själv Gör det själv 2
Hilber Knivblad/Knivämnen köps bäst hos... tips? Gör det själv 1
peter1959 Lite tips på gör det själv Gör det själv 3
salgo60 Tips laga myggnät pa ett North Face Nimbus tält. Gör det själv 7
prylManne [Tips] fästa lossade tejpar på 3Lagers Gore-Tex Gör det själv 1
xblp Regn/Vindskydd, önskar tips för att sy eget Gör det själv 12
ingopongo Möster och tips. Gör det själv 0
niben Impregnering av kläder - Tips! Gör det själv 8
Icapika Tips, Bygga kajak?? Gör det själv 4
jojje tips om bra site Gör det själv 1
L-O Lämpliga tips o ideér om friluftsliv!!!!!! Gör det själv 0
johaneriksson gör-det-själv tips/projekt Gör det själv 0
kal tips om jacka Gör det själv 1
Nyman Sjyst att det har kommit in så många tips.. Gör det själv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.