Regn/Vindskydd, önskar tips för att sy eget

Hej,
Kanske finns det redan en tråd, men inte som jag har hittat.

Vill sy ett lätt vindskydd att ha med i skogen då jag är ute mina 12 ungar och en annan vuxen. Just nu släpar jag på en press från Biltema. Billig, vatten tät - Visst! Men! Tung och tar stor plats samt skulle gärna få vara lite större.

Det jag vill ha är en duk, ca 4x5 m kanske, som kan spännas upp mellan träden vid raster. Görs den större kan man ju även bygga fina vindskydd att sova i.

Förutsättningar: Ska vara vatten och vindavvisande samt lätt, billigt och enkelt. Vi talar inte UL utan ML (mellan lätt).

Vad ska jag göra? Beställa silnylon? Hitta en gammal spinnacker? Jaga tag på en gammat fallskärm? Slipper jag sy så är det bara bra... Ska man slå in öljetter i hörnen? Hitta några gamla persienner för att fixa snören? Köpa någon annans gamla tarp version 1.0?

Tacksam för tips,
Patrik
 
xblp; sa:
...Vill sy ett lätt vindskydd att ha med i skogen då ... Ska man slå in öljetter i hörnen?

Jag skulle undvika öljetter. Speciellt om du vill ha en tunn duk så är det svårt att få öljetterna att greppa tillräckligt bra om tyget, en oväntad vindpust/någon som snubblar mot duken så rivs öljetterna ur.

Bättre då att att en stump av en packrem, lägg den vinkelrätt mot kanten på duken och vik den dubbel så att duken hamnar som fyllningen i en dubbelmacka med en lagom stor ögla utanför kanten. Sy rakt igenom den dubbelvikta remmen.
 
xblp; sa:
Förutsättningar: Ska vara vatten och vindavvisande samt lätt, billigt och enkelt. Vi talar inte UL utan ML (mellan lätt).

Vad ska jag göra? Beställa silnylon? Hitta en gammal spinnacker? Jaga tag på en gammat fallskärm? Slipper jag sy så är det bara bra... Ska man slå in öljetter i hörnen? Hitta några gamla persienner för att fixa snören? Köpa någon annans gamla tarp version 1.0?

Tacksam för tips,
Patrik


Jag har ett antal gamla fallskärmar liggande för framtida sybehov :)

Men gamla fallskärmar jag vill rekommendera att göra ett regnskydd av.
Slitet fallskärmtyg är nog inte vattentätt då en del av den impregnering som en gång gjorde tyget lufttätt är bortnött. Moderna fallskärmar med celler innehåller dessutom en väldans massa sömmar och varje säm är ett potentiellt läckageställe, och att i varje söm är tyget nog minst 4 lager tjockt. Onödig volym och vikt.

Men som packpåsar använder jag fallkärmstyg. Fast skulle jag köpa 20 kvadratmeter fabriksnytt tyg, skulle jag satsa ytterligare några kvadratdecimeter på en snygg thight packpåse i samma tyg.

pase_4.jpg


pase_1.jpg


Notera det lilla gula bandet i bägge ändarna på packpåsen. Sådant skulle jag använda till att sy fast band som Jörgen Johansson föreslår. Jag har köpt bandet på Uffes Hopp Shop http://www.uffeshoppshop.se/ Finns i massor (minst 20 tror jag). Lätt, billigt och starkt , och att man sedan om man är lite ”fåfäng” kan köpa det i en ”snygg” färg gör inte saken sämre.

Men jag vet faktiskt inte vad den ”rätta” användningen är, men det är säkert något fallskärmsrelaterat.

Per Brune
 
xblp; sa:
Förutsättningar: Ska vara vatten och vindavvisande samt lätt, billigt och enkelt. Vi talar inte UL utan ML (mellan lätt).

Vad ska jag göra? Beställa silnylon? Hitta en gammal spinnacker? Jaga tag på en gammat fallskärm? Slipper jag sy så är det bara bra...

Tacksam för tips,
Patrik

Duschdraperier brukar det gå att få tag i rel. billigt. Limma ihop några stycken med kontaktlim,sätt ikläm mellan två brädor med tvingar.


peter
 
Tält på loppis kan vara en källa till tyg, ett 4p dubbelt gick för 100 på senaste loppiset. Det gäller bara att ha is i magen och vänta ut klockan...

Go tur
 
Patric, Friluftsvaror i Malmö har ett färdigt vindskydd, 14 är ju rätt många och jag skulle råda at ni hade två, ett på varje sida om brasan, så läar ni för varandra.

Go tur
 
Re: Enkelt

xblp; sa:
är oftast bra! Har du testat själv? Hur är hållbarheten?

/Patrik

Nej,jag har inte testat själv,ingen tarptyp,men det hindrar ju inte att man klurar lite ibland. Hållbarheten i materialet i sig är inget problem och limspalten kan ju tas till så det räcker.Viktskillnaden mot ett tyg är nog marginell.

Förresten,såg att Kamprads pryl-shop har en äcklig 'slime-grön' sak i plast för 39 bagis.


peter
 
Intressant, jag vägde min största pressenning och fick 1604 gram för 575x380 centimeter.

Var går gränsen för ”lätt”?

Själv använder jag bara mindre pressenningar för mitt uteliv, men så är jag själv eller med två små.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.