Tipps till nybörgare

Skulle behöva lite tipps för en resa i sommar..

Tanken är att kombinera fiske med vandring i fjällen men saken är den att jag har ingen som hellst erfarenhet av vandring i just fjällmiljö..

Så vad ska jag tänka på?
Tipps om utrustning som tex sovsäck, tält osv?
 
Där fanns det en hel del läsning. Men jag söker mera tipps för första gången vandrare.. Vana att gå och tälta i skog har jag sedan jag kunde krypa men skänner att mina fjällkunskaper är små.
Det lilla jag hittat på forumet mättar inte min nyfikenhet..
Man kan väll kalla det osäkerhet. tex vilken sovsäck man bör titta efter ( tempraturer? ), tält som klarar väder, gps eller karta ( kanske båda ).

Lite tipps om områden som lämpar sig till "nybörgare" men som samtidigt kräver det lilla extra.
( så att i stället för att lusläsa mina sökningar ställer jag mera specefika frågor )
 
Lite personliga reflektioner om utrustning

I sommras hade jag förmånen att låna en Haglöfs Zensor pro 3 sovsäck under en fiske/vandrings-tur på Fulufjället i varierat väder. Tycker baserat på min egen erfarenhet att det är en lämplig och hyggligt smidig "sommarfjällsäck". Med ett underställ klarar man sej utan vidare ner till nollan om man inte är väldigt frusen av sej (finns ju varmare säckar i samma serie). Skulle inte tveka att köra denna säck igen på fjället. Generellt tycker jag en sommarsäck + underställ bör klara att hålla dej varm ner till nollan, då brukar man klara sej ok.

Karta + kompass och kunskap om hur hantera dessa tycker jag räcker bra för sommarfjället. GPS känns overkill och dyrt, om man nu inte har ett särskillt teknik/pryl intresse. Personligen skulle jag aldrig köra enbart GPS.

Tält kör jag Hilleberg för hela slanten, Nammatj 2 GT för sommar/vinter och Akto om jag är själv. Finns dock många billigare alternativ som säkerligen duger bra på sommarfjället. En snabb titt hos Fjällräven visar att deras tält är ca ~25% billigare än motsvarande Hilleberg. Kanske vore nåt?? Lätt att få tag på i Sverige dessutom.

Fulufjället är lättillgängligt om man bor söder om fjällkedjan. Har vandrat och fiskat där massor med gånger. Flugfiske, spinnfiske, bäckmete och långdrag funkar. Öring och Röding står på menyn. Men "kräver det lilla extra" gör det väl kanske inte..

I övrigt kan väl tilläggas att de skandinaviska fjällen är oerhört blöta. Rejäla skodon är något jag skulle prioritera lite extra (skalkängor, GTX, vandrarstövlar eller lågskor.. om detta finns otaliga spaltmetrar skrivet i forumen här på Utsidan). Om fisket är en viktig/central del av resan skulle jag även överväga att ta med vadarstövlar.


/Björn
 
Tackar för tippsen.
En liten föld fråga:
Vart kan men få tag på dessa tält och sovsäckar. har naturkompaniet i närheten där jag bor men finns det andra alternativ tex netchop?
 
Bästa e nog att gå ner på affären och prata med dom när du ska handla tycker jag .... dom kan grejorna dom har inne och vet vad du ska ha, sen skader det inte om du har läst på lite själv och har ett litet hum om skare så du inte blir på lurad allt av det dyraste :p

fint fjällområde tycker jag är jämtlands fjällen lätt tillgängligt (tåg eller bil) , typ går från storulvån till sylarna

skor bör du ha rejäla och bekväma kängor


och självklart ska kemeran med


//Fredrik
 
Tackar för tippsen.
En liten föld fråga:
Vart kan men få tag på dessa tält och sovsäckar. har naturkompaniet i närheten där jag bor men finns det andra alternativ tex netchop?

Naturkompaniet har Fjällräven, Haglöfs och Hilleberg (säckar och tält). Skulle vara lite försiktig med vad butikssäljarna säger. Jag kanske är cynisk men tycker själv att jag ofta får underlig och rent bristfällig information från säljare i butikerna (särskillt Naturkompaniet). Kolla recensioner och forum här på utsidan och läs på själv om produkterna samt fundera över dina egna behov etc. Det är såklart lite jobbigare att göra egen research men jag tycker det betalar sej mångdubbelt i längden!

Nätshoppa tex. på www.getout.se, dom har det mesta

/Björn
 
Tackar för alla svar

Min erfarenhet av naturkompaniet är heller inte så bra. Många gånger när man pratar med personalen värkar de mest intreserade av att sälja det dyraste som finns på hyllorna. Har läst en del resentioner här på forumet och kan konstatera att de flesta kan både diskutera negativa och posetiva ideer och ge mig som nybörgare en överblick på vad som är vicktigt för mig. Tackar för detta.

Vilka områden ska jag inrickta mig på för kombinationen fiske och vandring.
Jag hade tängt mig en vecka kanske 2 beroende på om jag blir ensam eller inte..
Det är flugfiske vatten jag ricktar mig främs till..

Några som har erfarenhet av att ha hunden med sig. Hur mycket en 13kilos hund kan bära..
Tanken var att hunden skulle få ta ca 2-4 kilo, är detta för mycket?
 
Vad har du för utrustning idag och vad är det som du behöver skaffa inför fjällturen?

Generellt anser jag att kängor och ryggsäck är något som du bör lägga så mycket pengar på som du kan. Vad gäller allehanda kläder, kök, tält osv är det helt ok att snåla på eftersom billiga varianter normalt sett bara är tyngre (inte sämre) än de dyra varianterna. Har man då köpt bra kängor och ryggsäck är det inga problem att bära den extra vikten. Räkna med att en minimisumma för kängor + ryggsäck är 5000:-

Ett par vandringsstavar (typ skidstavar med teleskop-skaft) är något som jag tycker underlättar vandringen enormt mycket, speciellt om packningen är lite tyngre eller om man går i lite jobbig terräng.

Eftersom du funderar på att vara borta i 1-2 veckor tycker jag definitivt att du ska satsa på att åka till Norra Lappland istället för de södra delarna av fjällkedjan då den norra delen är mycket vackrare och mer spektakulär. Om du känner dig trygg i hanteringen av karta och kompass tycker jag att du ska gå bort en bit från leden för att komma till lite mer undangömda fiskevatten/områden.

En sista tråkig uppmaning: Tänk på att det dör människor varje år i fjällen bara för att de tror att vädret där är som "hemma". Jag har haft snö varje sommar som jag har vandrat (tidigt i augusti när det är ca 25grader hemma i mälardalen), mitt köldrekord den första veckan i augusti är -8 grader. Ta nu inte detta som en avrekomendation, fjällen är tillgängligt för ALLA bara man har sunt förnuft och tänker till en gång extra.


/Gunnar
 
Nyttig info om tempraturerna, hade jag facktiskt ingen som helst aning om, tackar för det..

utrustningsväg har jag nog igentligen väldigt mycket av ( kläder, verktyg ) och eftersom jag arbetar utomhus 10-14 timmar per dag 365 dagar om året så har jag en stor om kanske inte tom extrem vana hur man ska klä sig.
Stor vana av navigering ha jag nog oxå men litar nog kanske inte tillräckligt på min egna erfarenhet
( funderar på kurs ). Ska jag vara lite självgod och kritisk till mig själv så besitter jag nog mer kunskaper än vad jag tror med tanke på mina intressen. det vill säga säkerhetstänkande, klädsel och nyfiken på nytt. Varför kombinationen fiske och vandring är nog mera tummen ur.

Intresset är stort för denna typ av upplevelse och tanken är att ta steget från 1-2 dagars turer till veckoturer och det är just detta som jag inte har kunskap till...

Det är ju en hel djungel vad man ska ha tex vilket tält, det finns ju MÅNGA att välja men vilket och för att inte tala om kängor och sovsäckar. och det är just dessa tre ting som jag inte har ricktigt koll på mer än att det är värt kanske att skaffa ett hillenberger i stället för " intersport a´500:-
( kanske har jag fel)
Det jag i alla fall är ute efter är att det ska alltid fungera i alla väder och årstider.

Sen är erfarenheter väldigt vicktigt så man får gärna dela med sig tex som föregående talare skrev om tempratur skiftningar.

Dykning jag har som kanske ett av huvudintresserna kan en sådan sak vara skillnaden mella liv och död i en "stressad" situation därav att jag lägger stor vick till ervarenheter vare sig det är mina eller någon annans ( ovidkommande kanske men vicktigt för mig )
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
Rollofunk Vandra Abisko - Narvik tipps? Fjällvandring 10
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.