Tipps till nybörgare

Där fanns det en hel del läsning. Men jag söker mera tipps för första gången vandrare.. Vana att gå och tälta i skog har jag sedan jag kunde krypa men skänner att mina fjällkunskaper är små.
Det lilla jag hittat på forumet mättar inte min nyfikenhet..
Man kan väll kalla det osäkerhet. tex vilken sovsäck man bör titta efter ( tempraturer? ), tält som klarar väder, gps eller karta ( kanske båda ).

Lite tipps om områden som lämpar sig till "nybörgare" men som samtidigt kräver det lilla extra.
( så att i stället för att lusläsa mina sökningar ställer jag mera specefika frågor )

Egentligen är det jättesvårt att råda så här över ett forum. Det handlar mycket om vad du har tänkt göra samt hur du ser framtiden. Tänk långsiktigt när det gäller det du köper. Även om du inte riktigt ser behovet för det just nu, så kanske det kommer. Summa sumarum - satsa på kvalité! Nu ska jag inte tala mig varm för just Hillebert (även om jag har ett) men de är dyra av en anledning :)

Absid kan jag väl rekommendera om du tänkt vara mycket i fjällen. Alltid skönt att kunna laga mat "inomhus". Annars är vikten alltid av "vikt". Försök hitta så lätta grejer som möjligt, utan att tulla på säkerheten. Kommer du alltid att tälta själv eller tror du att du har med dig fler (hunden). Kanske ska du satsa på ett flermanstält direkt?

Samma principer gäller för kläder och sovsäckar. Nätt, lätt och tätt, dvs. det ska ta så lite plats och vara så lätt som möjligt samt att det är bra om det är tätt (kläder som är vatten- och vindtäta men som andas). Sovsäckar är ju inte täta, men där kan man fundera på om man misstänker att den lätt kan bli blöt, t.ex. om man har dun och ska vara ute och fiska med hund. Dun är förvisso nättare och lättare, men blir det blött så värmer det inte alls så bra jämfört med syntet. Men det är dina behov och användingsområden som fäller avgörandet. Själv har jag syntet, även om jag tänker införskaffa en dunsäck framöver. Ska du vara i fjällen, men inte vintertid, så skulle jag satsa på en tresäsongssovsäck, då det kan bli kallt om nätterna. Du hittar säker en lämplig.

Kängor är en smaksak, det finns nog många bättre lämpade än jag att tipsa om några som passar dig. Även vilken ryggsäck du tänkt använda kan du fundera på. Kommer du att bära så lätt som möjligt eller tungt. Ska du ha en vanlig rygga eller en ramryggsäck (den senare om du ska bära riktigt tungt, vilket jag avråder från). Satsa även där på att få ned vikten.

Slutligen, i fråga om GPS och/eller karta, så är min absolut bestämda uppfattning att man alltid ska ha karta och kompass i fjällen. GPS:en kan gå sönder, batterierna ta slut osv. Självklart kan man kombinera dessa två :)

Självklart finns det en hel del annat man kan tänka på, men det är bara att fortsätta fråga på och sedan börja göra sina fjällturer, så kommer du att upptäcka en ny underbar värld.

Mvh /Joel
 
vad eller hur jag ser på framtiden och vad önsketänkandet begär av mig beror nog på både tid och plånbok. Sedan jag var liten ( 3 år ) har jag följt med på tjällturer både vinter som sommar men som vuxen har inte pengarna eller tiden funnits förens nu. Ett par tråkiga förhållanden har tuvär hindrat mig från mina intressen och kan i viss mån komma att göra det i ett par år till men nu när jag är ensam ( förutom hund och en liten flicka ) och ekonomin är stabil så tänker jag ta tjansen att ta upp dessa igen. Så man skulle kunna säga att jag vill väldigt mycket men börgar i liten skala.
Tror min dotter och hund skulle tycka att det vorä väldigt tråkigt om jag fryser i hjäl bara för att jag tror att jag kan.

Men som jag tidigare skrivit är naturen något som jag alltid dragits till både under och över ytan sommar som vinter. Och att jag som sagt tängte börga i liten skala..

Det kommer nog att bli mestadels ensam ( hund och kanske dotter ) och därför väger ett Hillenberg Jannu eller Tarra mest men så kommer man till det stadiet att dessa tält kommer nog leva i minst 10 år ( av de erfarenheter jag läst ) och då kommer den lilla frågan, är det för litet?
Smaksak förmodligen. Får se vad mitt ha begär säger kanske kan bli två i stället ;-)

Vad beträffande skor ställer jag extrema krav eftersom jag har en knäskada ( inget hinder men kan kanske bli ) och en åkomma i ryggen som man inte riktigt vet vad det är, kanske latmask ;-)
 
Håller med de tidigare inläggen att du ska kosta på dig bra grejjor när du köper tält, rygga och kängor. Det är som sagt blött, jag använder själv lundhags cellgummikängor. Tycker det är en bra kompromiss (inget är perfekt...), ger bra stöd och är täta och när man plurrar har man ingen stoppning som aldrig torkar. Det är skrivet spaltkilometrar om kängor / skodon här på utsidan.....
Tält finns det en uppsjö av. Hilleberg är bra, men dyra. Har ett själv och slår man ut den kostnaden på antalet nätter man sovit i det blir det inte så mycket..... Har legat i det i full storm och efter den upplevelsen kan jag inte rekommendera att köpa för billigt tält. Nästan vid varje tur har det varit någon natt det blåst rejält och mitt Hilleberg har aldrig svikit mig. Köp inte större än du behöver - speciellt inte om du har ryggproblem. Håll ner vikten istället.

Jämtlandsfjällen kan vara ett bra område att gå i. Du kan välja att gå i områdena utanför lederna med vetskap om att du bara har en dagsmarch tillbaka till lederna igen. Ger (en falsk) känsla av trygghet medans du testar dina gränser och blir trygg med karta, kompass och din utrustnng.
Har själv gått runt där både kors och tvärs och det är enkelt att hitta en rutt på 1-2 veckor utan att du på denna tid kommer att träffa på mer än några renar. Lessnar du på ensamheten, blir blöt eller frusen eller bara vill handla godis, är det nära till någon av fjällstugorna. Eller till lederna om du tröttnar på att gå orösat. Och det finns en hel del fina vyer även i dessa fjäll, även om de är mindre dramatiska.

//Peter
 

Bilagor

  • 2007_0728_152928.jpg
    2007_0728_152928.jpg
    52.6 KB · Visningar: 227
Tack Peter för tippset!

Jo jag har nog funderat på de fjällen. Har inte bestämt mig om jag ska till Grövelsjön ( känner markerna någolunda ) eller till just Jämtlansfjällen. Hur är det med fiske just där? någon som vet?

Jag tror nog att det får bli ett Hillenberger. Tror att det bästa för mig är nog ett jannu, Har hört monga bra synpungter på detta tält och tror med bestämdhet att det skulle passa mig. Jag får platts och den lille fyrbenta vännen och med möjlighet till en till. Tror att det mest kommer att bli ensam vandring så för viktens skull blir det nog inte större en så till dags datum ( eller resonerar jag fel ).

Vilka krav ska man ställa på en rygga?
Stod och titta närmare på en Haglöfs OXO 650 Q. Detta är visseligen en dam säck men mitt resonemang var att den är smalare ( möjlighet att skida ) och jag som inte är så lång ( 165 ) kändes bättre på ryggen. Butiks personalen påstod att dam säckarna är kortare i ryggen och föreslog en sådan. Nackdelen som jag såg det var begränsningen 65L.
Är detta för liten rygga för tex 2v vandring?

Tackar alla för bra svar, Varit till stor hjälp.
Fortsätt gärna att dela med er

MVH
Fredrik
 
Hej,

Bra utrustning underlättar, men man kan klara sig ganska bra med rätt billiga saker också. När jag pluggade byggde jag upp min utrustning mestadels på Överskottsbolaget, sen har jag successivt bytt ut delar under några år. Kan inte säga att totalupplevelsen är varken bättre eller sämre nu, även om en del saker är enklare, och ryggan sitter lite bättre.
Brorsans gamla ryggåstält (noname), från 80-talet funkade bra, men var det första jag bytte ut när jag började jobba.
Jag har aldrig haft en större ryggsäck än 50 liter, då blir packningen automatiskt någorlunda lätt. Man får helt enkelt inte plats med något onödigt, men klarar sig åtminstone en vecka.
Det som definitivt har blivit bättre är min erfarenhetsbank. Jag är absolut inte mest erfaren här på utsidan, men klar bättre än för 10 år sen. Och 10 års erfarenhet tar 10 år att skaffa, så det är bara att sätta igång. Välj lite lättare turer de första åren, försök hitta mer erfarna kompisar att ge dig ut med. Låt det ta tid att bygga upp både erfarenhet och utrustning.

Ha det så kul!
/OJ
 
Tack oskar, ska ha det i åtanken.

Överskotts bolaget tror jag absolut på. Köpte ett "kök" däre för ca 1 år sedan. Det bästa jag haft och en hiskelig summa av 100:-. Så där tänker jag fortsätta handla.
Mistänker att jag klarar mig med 60-65 liter den första perioden..
 
Inte för att verka näsvis, men får man rekommendera att folk kollar igenom sina inlägg en extra gång, den här tråden tar alla rekord i felstavningar.

Lite tips:

Man behöver inte lägga ut hutlösa summor för en sommarvistelse i fjällen. Det kan ju vara tråkigt att ha ett hillebergtält (obs, stavning) om man nu upptäcker att man inte gillar fjällvärlden så mkt. Finns minst lika bra tält för mindre summor. Kolla t.ex. northstar.se. Hillebergfetischismen är ganska typisk för utsidan. Jag har sovit i dåligt väder i andra (billigare) tält och helt klart kommit ur det med livet i behåll. Kolla runt lite istället för att lita blint på rekommendationer. (Nu är jag visserligen delägare i ett HB-tält, men tycker i efterhand att det finns bättre alternativ).

Stirra dig inte blind på svenska fjällvärlden, vårt underbara grannland i väst har mkt mer fjäll och också lite närmare för oss som är förpassade till södra sverige.
 
Är det min stavning *ler* Har en liten åkomma, dyseleksi, tråkigt nog ser jag inte alltid när jag skriver fel, men men det är jag och kungen *ler*

Nja namnet på tältet är nog inte så vicktigt för mig men hittade en model som skulle passa mig väldigt bra och att jag ställer höga krav på grejorna ( Vad finns det för märken, kanske finns andra allternativ för mig ).

Varför just fjällen beror på mitt fiske intresse, Finns fina vatten i södra sverige men harr och öring bestånden är inte så stora längre söderut ( vad jag vet i allafall ) Sen så är jag uppvuxen i södra sverige och känner att det är något nytt jag är ute efter, Det finns även pärlor i söder och jag kommer med all säkerhet att besöka dessa plattser men just nu är det fjällen för hela slanten.

Om man inte har tillgång till matstugor och annat på ca 1v vandring är då alltså 65L för liten rygga?
 
Varför just fjällen beror på mitt fiske intresse, Finns fina vatten i södra sverige men harr och öring bestånden är inte så stora längre söderut ( vad jag vet i allafall ) Sen så är jag uppvuxen i södra sverige och känner att det är något nytt jag är ute efter, Det finns även pärlor i söder och jag kommer med all säkerhet att besöka dessa plattser men just nu är det fjällen för hela slanten.

Om man inte har tillgång till matstugor och annat på ca 1v vandring är då alltså 65L för liten rygga?

Vad jag menar är att du inte behöver begränsa dig till SVENSKA fjällen, det finns mkt fina vatten i Norge också.

Personligen gillar jag inte att trycka ihop mina prylar så mkt. Jag använder lite olika ryggor men just nu är det en 85 liters som gäller. Räcker gott och väl för 1-2 veckor på sommaren. Du ska väl ha med dig stora fiskeprylar också? Jag antar att du ska flugfiska?
 
Köp inte en för varm ( "bra"?) sovsäck; man börjar svettas innan man somnar och på morgonsidan blir det svinigt rått och kallt i säcken pga all fukt.

Om säcken klarar minusgrader så är den defintivt för varm för min smak, andra kanske är mer frusna av sig. De flesta tresäsongssovsäckar tycker jag därför är dåliga val, satsa på att kunna sova med underställ eller mössa om det nu är lite kyligt.
 
Stod och titta närmare på en Haglöfs OXO 650 Q. Detta är visseligen en dam säck men mitt resonemang var att den är smalare ( möjlighet att skida ) och jag som inte är så lång ( 165 ) kändes bättre på ryggen. Butiks personalen påstod att dam säckarna är kortare i ryggen och föreslog en sådan.
När jag köpte min första ryggsäck (en Karrimor Jaguar) fick jag rådet att en damsäck skulle funka "bara den känns bra". Problemet var att jag provade utan vikt. Väl hemma provade jag med ca 15 kg bara för att upptäcka att jag aldrig fick ner vikten på höfterna.

Om det är rygglängden som oroar dig så prova en med justerbar längd (vilket OXO:n faktiskt har!!!). Men 2.9 kg för en ryggsäck på 65 l är mycket och jag gissar att du om du blir "biten" så kommer du snart leta efter en lättare!
/Micke
Numera ägare av en "manlig" säck ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
Rollofunk Vandra Abisko - Narvik tipps? Fjällvandring 10
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...