Till å från jobbet

Hej har runt 1mil till jobbet är de värt å skaffa cykelbyxor för den sträckan?
har cyklat från å till jobbet lite då å då men tänkte sattsa på att börja pendla varje dag.
har idag en mountainbike fungerar dock att cykla på men om man vill ha mera rull skall man ha en hubrid cykel eller en racer?

mvh
Zikkan

Hur ser

vägen ut? Cyklar du året runt? Cykelbyxor håller längre än vanliga byxor och spar därför pengar i längden. Jag brukar ha vanliga kallingar inne i cykelbyxorna på kortare distanser ( har 16,5 km enkel till jobbet) för att det spar tvätt av cykelbyxorna.

"Racer rules" sommartid men underlaget och trafikintensiteten betyder förstås en hel del för cykelvalet.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nä inte året om jag är så frusen av mig å tyvärr dåligt underhåll av cykelvägen till å från jobbet så de får bli vår/sommar/höst e la tanken att cykla ;)

Jag har något kortare ~7 km men kör med vandringsbyxor.
Långa kraftiga Fjällräven på vintern och trekvartslånga Hagöfs på sommarhalvåret. Fungerar riktigt bra, men så är dom väldigt välsydda i grenen. Förmodligen är de hållbarare än cykelbyxor, mina fjällräven ser knappt slitna ut efter två säsonger och då använder jag dom till mycket annat också.

Cykelbyxor är alltid bra att ha men det finns två sorter, tights och kortbyxor (baggy). Kortbyxor fungerar mycket bättre om du cyklar genom civiliserade områden och kanske gör några ärenden på hemväg.
Que?
Hur kan det att omgivningarna är civiliserade eller ej påverka funktionen hos cykelbyxorna?

Om man

helst bär Fjällrävens eller Haglöfs byxor så är dessa möjligen tillräckligt slitstarka. Men funktionellt och estetiskt tycker jag personligen att cykelbyxor är att föredra.

Detta gäller i synnerhet i blötsnö och regn där tighta kläder inte alls bli lika kalla och obehagliga som fladdriga kläder.

Thure

Que?
Hur kan det att omgivningarna är civiliserade eller ej påverka funktionen hos cykelbyxorna?

Beror nog på vilka funktioner som efterfrågas, t.ex. cykelbyxans förmåga att få cyklisten se ut som en vanlig civilist istället för en tävlingscyklist. Vissa vill ogärna gå runt i cykelbyxor, cykeltröjor och tights på arbetsplatser, köpcentra, mataffärer m.fl. Andra bryr sig inte om detta.
/Niklas

helst bär Fjällrävens eller Haglöfs byxor så är dessa möjligen tillräckligt slitstarka. Men funktionellt och estetiskt tycker jag personligen att cykelbyxor är att föredra.

Detta gäller i synnerhet i blötsnö och regn där tighta kläder inte alls bli lika kalla och obehagliga som fladdriga kläder.

Thure

Fördelen med vandringsbyxor är att de är vattentäta 75 % av en 1-mila tur i de flesta väder.

När det gäller det estetiska är tajta cykelbyxor inte ok om man tappat cykeln ur synhåll.
Med riktiga kläder kan man till och med ta en paus på puben på vägen hem utan att bli bortgjord. Men visst cykelbyxor är bättre så länge man sitter på cykeln.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips