Tights & mygg

Jag vandrar i träningstights från Stadium. Funkar som långkallingar när det är kallt också=viktbesparande. Rollar med Mygga på dem bara.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Någon måste väl ha prövat de här tajtsen nu under sommaren där det varit mygg? Är nyfiken på hur de står emot myggangrepp.

Har bestämt för mig att just Fjällräven tidigare alltid skrev ut om plaggen var myggsäkra eller inte. G-1000 vävarna var tydligen så pass tätvävda att de stod emot mygg.

Kan annars rekommendera vindbyxor för vandring. Har ett par 10 år gamla Dobsom R-90 som myggen omöjligt biter igenom och som väger 160 gram i XL. Märkligt hållbara har de varit hittills också.

Som jag tidigare skrev i inlägget så använde jag produkten på årets fjällvandringar och kommer att fortsätta med det.
Tyget & sömmarna är dock lite känslig för nötning (noppra sig lite där bältet från ryggsäcken ligger på). Jag har nästan alltid regnbyxor över dels för att jag vandra på sensommaren och denna gång var det mycket vandring genom frodig skog också. Annars skulle man nog behöva gaiters som skydd. De verkar vara populära eftersom jag såg de hos flera vandrare och hos vissa såg de lite slitna ut. Hållbarheten är inte lika bra än hos en G-1000 väv byxa.
Men mina är fortfarande fina tack vare att jag är rädd om de. Jag gick ner 6 kilo under min 4-veckors vandring och de satt fortfarande på plats. Jag har inte haft problem med mygg under min vandring, så jag kan tyvärr inte säga någonting om det.
Mvh Veni

Fick just svar från hon som hade en recension på sin blogg (ovan):

"Hej Johan,
Så länge man är i rörelse är myggen sällan ett problem, men jo om man står stilla uppe på ett myggigt fjäll händer det att dom tar sig igenom de stretching partierna, dock ej förstärkningarna.
I övrigt väldigt sköna och praktiska och är det en myggigt kväll är det ju lätt att dra över en skalbyxa.
Trevlig kväll! "

Det låter alltså som de inte erbjuder något myggskydd att tala om.

Är det någon som vet om någon uppfunnit ett tre-lager system där insidan är minus och sen ett isolerande lager och utsidan är plus. Så när man rör sig så bildas en ström från minus till plus och om en mygga biter så sitter den på plus lagret och sticker snabel in till minus så grillas den.

Bör kunna ladda ett litet batteri också med kroppsrörelser med hjälp av ett sådant plagg.

Någon som vet?

Annars, please uppfinn ett sådant.

Det får gärna ha svagt självlysande sömmar så man hittar det i mörker i packningen.

ps. Den militära versionen bör värmeväxla yttre lagrets värme till inre lagret så att man blir osynlig för IR sökare också. ds.
pps. Plagget kommer vara svagt magnetiskt (pga elektriska fältet) så kompasser kommer inte funka så bra nära det. dds.
ppps. Det går att göra upp eld med den lagrade laddningen i batteriet också, stort plus ddds.

En tjej jag träffade i Abisko i augusti hade Fjällrävens tights. Hon var rätt besviken på att det snabbt gått hål i en av fickorna och att en av sömmarna långt ner mot benslutet började gå upp. Dessutom så lyckades myggen, trots att de inte var många, sticka igenom tightsen. När hon kom hem till Holland efter vandringen så gick hon till återförsäljaren och reklamerade byxorna. Bytte då istället till ett par Fjällräven Vidda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips