Test av impregneringsmedel?

Hej,


har precis impregnerat mina Fjällrävenbrallor med det av dom själva rekommenderade medlet; Grönlandsvalla. Tidigare har jag använt både Impregnex och Nikwax för att impregnera kläder som inte är i något "tech"-materialm, alltså typ bomull eller nylon/bomull. Det jag undrar nu är om det gjorts något ordetligt test av olika impregneringsmedel ? Vad är det för fördelar och nackdelar med dom olika medlen och metoderna? Här i forumet finns en del erfarenheter so mjag läst med intressen men det jag efterlyser är ett oberoende test, finns det?
 
Jag har aldrig sett något test som jämför hur effektiva de olika impregneringarna är.

Däremot tycker jag att nikwax-produkterna är de bästa.

På Fjällrävens byxor med G-1000 är Grönlandsvallan oslagbar enligt mig. Sitter också kvar längre i plagget än många andra sorters impregneringar. Men den funkar däremot sämre till produkter som inte är i blandningen polyester/bomull.

Mvh,
Pelle.
 
Gamla 59 uniformen i Bom/synt kunde bli vådligt tung även om det gick att gå den torr igen. Grönlandsvax applicerat med strykjärn och pressduk gjorde att man inte blev flammig och bara 1/4 så tung som de som inte impregnerat....
En god favorit är Herlins flytande tältimpregnering som kan impregera allt från bomullstält till vadmal, allt med samma goda resultat. Färgspruta är enligt många bästa appliceringsmetoden.
Med flytande Nikewax har jag impregnerat dunsovsäckar, dunplagg och 2 samt 3 lagers G-texplagg i syntet, resultaten har överlag blivit mycket goda och jag är nöjd. Metoden har varit i tvättmaskin med efterföljande torktumlare enligt rekommendation på förpackningarna.
//J
 
Bommullsinnehållande

plagg är ofta lätta att impregnera. Goretex, windstopper och liknande blir ofta enligt mina erfarenheter antingen eller dvs antingen för lite impregnering och fukten passerar igenom eller för mycket och plagget blir heltätt.

Somliga stryker membranpagg efter impregneringen och det kanske är en bra metod för att få textilfibrerna att suga upp överflödig ímpregnering så att den inte sätter igen membranporerna?

Skor och kängor mår ofta bra av skovax och min favorit är det bivaxbaserade Sno seal. http://casanovasadventures.com/catalog/misc/p2006.htm

Thure
 
För några år sen läste jag ett test. Jag tror att det var i nån tidning. Mer än så minns jag inte. Kan ha varit Friluftsfrämjandet, Utemaggan, Råd & Rön eller lite vad som helst...

Det enda jag minns av det resultatet var att intvättning var mycket bättre än påsprejning för den vattenavstötande förmågan.
(Samtidigt vill man kanske inte tvätta in impregnering i fodret om man har en 2-lagersjacka eller mjukskal)
 
Lite flykt från ämnet kanske, men impregnering av fleece, vad gäller där? Har aldrig impregnerat något fleeceplagg eftersom jag utomhus framförallt använder det under en skaljacka. Nu såg jag på tvättrådet till en fleecekofta min son har av märket Everest, att den bör återimpregneras efter 2-3 tvättar. Om man inte avser att vara ut i regn utan regnjacka, då borde man väl inte behöva impregnera eller finns det något annat skäl? Och vad händer med fleecets värmande egenskaper när man impregnerar? Har också titta efter i andra plagg av andra märken (HH, North Face...) och det står inte en rad om impregnering...
 
Minst sagt märkligt...

Fleece är ju syntetiskt och kan varken suga åt sig vatten eller impregnering,endast binda det mellan fibrerna.Är det slipad fleece kan det tänkas att det skulle hjälpa lite med en sprejning,men ska den inte användas i regn så...
Värmeförmågan påverkas inte så länge den är 'torr'.


peter
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.