Skulle rekommendera ett alternativ till tältsäng, Big Agnes Goosenest Inflatable Camp Cot. Men det verkar som om den utgått. Men kan du få tag på den så är den otroligt skön, som en riktig säng, så jag tipsar ändå. Det är alltså en uppblåsbar madrass som är supertjock. Finns som enkel eller dubbel. Den dubbla är suverän. Två stycken som kan kopplas ihop till antingen en högre och ännu skönare säng eller till en dubbelsäng om man vill bre ut sig mer. Obs att den inte är isolerad, som man kan behöva ett cellplastunderlag eller annat isolerad underlag också om det är kallt. Följer med ett nät för att hålla fast det.
Nackdelen för dig som åker bil hela vägen och inte behöver lättvikt är att den blåses upp med en sån där påse man fångar luft med och det tar en stund iom att den är så tjock, men inte så farligt ändå. Vet inte om det finns nån slags koppling så man kan använda en pump. Den håller luften väldigt bra, så i princip kan du blåsa upp den hemma och slippa tjafsa med det när du ska sova. Hade en låg uppblåst hemma i flera månader en gång.
Här hittade jag ivf en bra bilder på hur dubbeldäckaren ser ut. De har den fortfarande, men lite svårt att köpa därifrån tror jag.
Jag är ivf glad att jag efter långt övervägande köpte den, dubbeldäckaren. Jag använder den som gästsäng hemma också. Och ibland sover jag i den själv när det är väldigt varmt, då mitt sovrum är både litet och ligger åt sidan med kvällssol. Skönt att kunna flytta runt.
Madrasserna väger 1.84 kg/st. För mycket att bära på långvandring, men jag har tagit med dem på cykel när jag velat ha det bekvämt.