Tältkåta

Hej
Jag undrar om någon kan ge mig lite råd. Jag har en Helsport Finnmark 6-8 och skulle vilja ha ett golv i kåtan. Jag hittar inget som verkar vara anpassat till kåtan.
Något tips?
Jag använder mig av kamin för det mesta.

Tack

/Magnus

Nybliven ägare till en Zirkon 7 och kamin. Är nyfiken på hur ni hanterar kamin och ventilation på natten. Jag + barn testade en utenatt och eldade lite grann precis innan läggdags med nedre tältventilen öppen hela natten, yttertemp runt -5. Vid 1-tiden var det rejält kyligt. Är ni några här som eldar hela natten, och går det få behaglig temp i tältet på det sättet?

Har även skaffat kolmonoxidlarm på förekommen anledning, känns tryggare när man tar med hela familjen. Men, är det befogat när man eldar i kamin med rökrör?

Jag ställde frågan om kamin till Safir 5 tidigare. Gjorde en del research även på nätet på svenska, engelska och tyska. Slutade med att jag köpte en fabriksny Eldfell. Den funkar bra. Kan förstås inte eldas på full effekt, för då blir det alldeles för varmt. Känns relativt gedigen och har inte en massa finesser som eventuellt kan krångla. Dyr dock.

Vidare har jag två nya frågor till er som är tältkåtekunniga. Den ena handlar om innergolv och den andra om liggunderlag/tältsäng.
Jag har mest tänkt att använda kåtan på min egen mark. Jag har styckat av ett hus från en skogsfastighet då det har blivit för lågt nyttjande. När jag ska besöka fastigheten för att plantera eller röja tänker jag bo i tältet. Blir en eller max två övernattningar. Har redan gjort två övernattningar vid två tillfällen nu under våren.
Måste ha nåt vettigt att ligga på. Låg tältsäng som är 70x190 står närmast till hands. Tänker mig låg säng. Har man en hög i ett så litet tält hamnar man ju mer i tältduken då den smalnar av fort. Vikt spelar ingen roll. Åker bil hela vägen fram. Har nån nåt vettigt förslag?
Den andra funderingen är markfukt. Jag ställde tältet på ett en kulle i en mkt gles tallskog. Torr backe, med andra ord. Nästa gång ska jag i princip bara ställa det brevid bilen på själva skogsbilvägen, mer eller mindre på vägkroppen, som är rätt torr. Lönar det sig med golv om man tältar på dessa typer av dränerande material ur en fuktsynpunkt? Jag upplevde inte att det var så fuktigt i tältet även om det småregnade en av nätterna. Är ju väldigt robust att kunna hälla ut saker på marken inuti tältet. Potatisvatten eller vad det kan vara. Känns mer säkert också då man hanterar eld. Kanske kan det löna sig med "halvt golv" i byggplast motsvarande?

Slut på frågor.

Skulle rekommendera ett alternativ till tältsäng, Big Agnes Goosenest Inflatable Camp Cot. Men det verkar som om den utgått. Men kan du få tag på den så är den otroligt skön, som en riktig säng, så jag tipsar ändå. Det är alltså en uppblåsbar madrass som är supertjock. Finns som enkel eller dubbel. Den dubbla är suverän. Två stycken som kan kopplas ihop till antingen en högre och ännu skönare säng eller till en dubbelsäng om man vill bre ut sig mer. Obs att den inte är isolerad, som man kan behöva ett cellplastunderlag eller annat isolerad underlag också om det är kallt. Följer med ett nät för att hålla fast det.

Nackdelen för dig som åker bil hela vägen och inte behöver lättvikt är att den blåses upp med en sån där påse man fångar luft med och det tar en stund iom att den är så tjock, men inte så farligt ändå. Vet inte om det finns nån slags koppling så man kan använda en pump. Den håller luften väldigt bra, så i princip kan du blåsa upp den hemma och slippa tjafsa med det när du ska sova. Hade en låg uppblåst hemma i flera månader en gång.

Här hittade jag ivf en bra bilder på hur dubbeldäckaren ser ut. De har den fortfarande, men lite svårt att köpa därifrån tror jag.

Jag är ivf glad att jag efter långt övervägande köpte den, dubbeldäckaren. Jag använder den som gästsäng hemma också. Och ibland sover jag i den själv när det är väldigt varmt, då mitt sovrum är både litet och ligger åt sidan med kvällssol. Skönt att kunna flytta runt.

Madrasserna väger 1.84 kg/st. För mycket att bära på långvandring, men jag har tagit med dem på cykel när jag velat ha det bekvämt.

Senast ändrad:
Myror kommer in i tältkåtor har jag noterat samtidigt som mitt intryck är att risken minskar med innergolv. Vi har alltid haft innergolv vid övernattning i vår Moskoselskåta i BP som vi nu haft i drygt 20 år. Helt insektssäkrad är man nog bara med helt innertält i tältkåtan.

Utan innergolv smutsar man förmodligen ned sina pinaler mer. Vårt innergolv kan man vika undan på en del om man t ex vill elda.

Tältsängar har t ex https://www.globetrotter.de/outdoor-ausruestung/campingmoebel/liegen-und-feldbetten/?rq=FELDBETT

Thure

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg