Terrängkartor med sjöinformation - äntligen!

Citat: Med förenklad sjöinformation menas djupkurvor, grynnor, undervattensstenar, farleder och prickar.

Att paddla efter den fungerar säkert jättebra men jag skulle inte segla. Men där har man bättre plats och dessutom ofta tillgång till ström på ett annat sätt så valfriheten är större.
 
Finns lite

bildexempel på hemsidan på sjökortsinformationen. Fyrsektorer är inte med och det tycker inte jag är någon nackdel i paddelsammanhang man vill ju helst hålla sig en bra bit från farleder och i synnerhet i mörker.

Lite sjökortsinfo finns förstås redan på topografkartorna men färgerna på de nya kartorna gör infon lite mer snabbtolkad. Kryssarklubbens gamla skärgårdskartor / hoppilandkartan hade betydligt mera sjökortsinformation men de är rätt inaktuella idag.

Thure
 
Fyrsektorer är inte med och det tycker inte jag är någon nackdel i paddelsammanhang man vill ju helst hålla sig en bra bit från farleder och i synnerhet i mörker.Thure

Fyrsektioner är ju helt underbara vid navigering, även om man inte vill hålla sig i farleden. Ibland måste man ju också korsa farleder. Då hjälper ju fyrarna planeringen av turen. Men man kan ju förståss ha sjökort nerpackat på turen för planering och använda smidigare kort på fördäcket.
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Nej

men på sjömärken typ av utprickning etc. Kvastprickar och slätprickar har ju inte synts till på länge. Många grund har upptäckts osv.

Thure
 
Fyrsektioner är ju helt underbara vid navigering, även om man inte vill hålla sig i farleden. Ibland måste man ju också korsa farleder. Då hjälper ju fyrarna planeringen av turen. Men man kan ju förståss ha sjökort nerpackat på turen för planering och använda smidigare kort på fördäcket.

Innan GPS slog igenom skulle jag hållt med dig helt och hållet. Men jag paddlar helst en bra bit från farleder och tycker att fyrsektioner har begränsad relevans när jag paddlar kajak.

Thure
 
Innan GPS slog igenom skulle jag hållt med dig helt och hållet. Men jag paddlar helst en bra bit från farleder och tycker att fyrsektioner har begränsad relevans när jag paddlar kajak.

Thure

Jag använder nästan aldrig GPS. Det är väl bara att konstatera att man har olika behov...och bra är väl det.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips