Terra Nova Laser Competition - första turen

Så var så första turen avklarad, Kebnekaise och Nordkalotten tillsammans med det nya Terra Nova Laser Competition. Har ett par positiva och en negativ synpunkt som jag vill dela med mig av och andra får gärna komplettera.

Positivt:

* Även de små pinnarna funkar trots att de ser ut som ett skämt, men att enbart lita på dem skulle jag inte göra. Komplettera med några i titan (6 av varje har jag) av vanlig modell samt eventuellt även sten på pinnarna om det blåser rejält.
* Tål rätt mycket blåst, inga problem varken för både eller duk i det vi testade (uppskattningsvis runt 20 m/s).
* Det lilla spännet i botten sparar verkligen dragkedjan som slipper tung belastning.

Negativt:

* Den tunna duken fladrar och låter MYCKET i hård vind. För de som har svårt att sova den natten fungerar endast öronproppar.

Ändra detta:

* Varför i h-vete har man gummisnodd även på ytterduken? Mupparna på Terra Nova har tänkt helt fel här och det står jag för. De har fått ett mejl av mig också där jag ifrågasätter deras val och de verkar ha tagit det till sig och ska kika på konstruktionen. Mina åkte direkt och nu är det mycket lättare att spänna upp duken så att den är spänd och inte ser ut som något man stressat med att sätta upp.

// Jocke
 
TNL competition i Jämtland

Ett likadant tält har nyss kommit hem efter en vecka i Jämtland och jag är nöjd.

Plus:
- Väldigt trevligt med ett tält som bara väger ett kilo och som man knappt märker att man har i sin Golite Jam2!

- Lätt att sätta upp när man kommit underfund om bästa sätt.

- Smart spänne vid blixtlås

- Ganska rymligt för låga vikten och dubbelduk.

Minus
- Bullrigt i vind är det, var uppe en natt för att förankra stadigare då det stormade, men när jag kom ut märkte jag att det inte alls stormade det bara lät så... Kanske Jockes idé om att använda "fastare snören" till ytterduken kan stabilisera och minska bullret.

- Tältpinnarna funkar faktiskt bra, förutom att jag lyckades tappa bort 4 av 12 under veckan! När jag tryckt ner dem stadigt syntes bara en lite gulfärgad ögla, när jag tog loss snoddar så blev pinnarna osynliga, gult är nog inte bästa varningsfärgen i fjällgrönskan :)

- Kondens mer än vanligt.
 
Ett likadant tält har nyss kommit hem efter en vecka i Jämtland och jag är nöjd.

Plus:
- Väldigt trevligt med ett tält som bara väger ett kilo och som man knappt märker att man har i sin Golite Jam2!

- Lätt att sätta upp när man kommit underfund om bästa sätt.

- Smart spänne vid blixtlås

- Ganska rymligt för låga vikten och dubbelduk.

Minus
- Bullrigt i vind är det, var uppe en natt för att förankra stadigare då det stormade, men när jag kom ut märkte jag att det inte alls stormade det bara lät så... Kanske Jockes idé om att använda "fastare snören" till ytterduken kan stabilisera och minska bullret.

- Tältpinnarna funkar faktiskt bra, förutom att jag lyckades tappa bort 4 av 12 under veckan! När jag tryckt ner dem stadigt syntes bara en lite gulfärgad ögla, när jag tog loss snoddar så blev pinnarna osynliga, gult är nog inte bästa varningsfärgen i fjällgrönskan :)

- Kondens mer än vanligt.

Jag måste bara kontra på en punkt, kondensproblem hade jag överhuvudtaget inte! Det var en av de punkter jag var ängsligast över på grund av avsaknad av riktig toppventil. Dock öppnade jag dragkedjan lite och hade inga som helst problem trots regn och rejält fuktigt!

// Jocke, som sumpade en tältpinne, en gul liten sak det också :)
 
Bra tråd....

Jag var också uppe i Keb med mitt nya TNLC.

Mina synpunkter nedan, stämmer rätt väl med era observationer:
+
verkar tåla en hel del vind
rymligt
lätt

-
som nämnts, svårt att sätta upp så att det blir bra, ytterduken är lite slapp

Jag tog också med andra tältpinnar, dom som fäljde med kändes lite väl optimistiska.

Joakim,
Får du tältet mer spänt utan gummisnoddarna ?
Körde du utan gummisnoddar på vandringen, jag trodde dom satt där för att flexa lite i hård vind.
 
Vindstyrka

Hur bestämdes vindstyrkan?
Det kunde kanske vara intressant ha med något om denna natt i reseberättelsen.
 
Jag har också varit ute lite med mitt nya tält nu (ca 10 tältnätter i Bohuslän).

Håller med om ovanstående punkter, både de negativa och de postiva. Har tappat bort 4 av 12 pinnar, och funderar skarpt på att lacka de andra röda. Hur tusan ska jag hitta en grå och gul pinne i lite halvvisset gräs.

Jag tycker att tältet är mkt rymligt, tack vare att det går att öppna hela öppningen i innertältet kan man få ett nästan dubbelt så stort tält när man rumsterar med packningen, eller annat i absiden. Detta går tyvärr inte att göra på Hilleberg Akto (som troligen är ett tält man kollat på om man kollar på det här).

Ljudet då det blåser en del och tältet inte är uppspänt optimalt är högt, alldeles, alldeles för högt för min del. Däremot om tältet är väl uppspänt (vilket enligt min erfarenhet kräver en del av underlaget, typ slät gräsmatta) låter det inte så mycket i duken att det stör mig (som är ganska ljudkänslig).
 
Jag har också varit ute lite med mitt nya tält nu (ca 10 tältnätter i Bohuslän).

Håller med om ovanstående punkter, både de negativa och de postiva. Har tappat bort 4 av 12 pinnar, och funderar skarpt på att lacka de andra röda. Hur tusan ska jag hitta en grå och gul pinne i lite halvvisset gräs.

Jag tycker att tältet är mkt rymligt, tack vare att det går att öppna hela öppningen i innertältet kan man få ett nästan dubbelt så stort tält när man rumsterar med packningen, eller annat i absiden. Detta går tyvärr inte att göra på Hilleberg Akto (som troligen är ett tält man kollat på om man kollar på det här).

Ljudet då det blåser en del och tältet inte är uppspänt optimalt är högt, alldeles, alldeles för högt för min del. Däremot om tältet är väl uppspänt (vilket enligt min erfarenhet kräver en del av underlaget, typ slät gräsmatta) låter det inte så mycket i duken att det stör mig (som är ganska ljudkänslig).

Ang. vikten av och svårigheten att få duken sträckt är detta just problemet med tält med bara en mitten båge. Känner igen mig i mycket när jag jämför med mitt Akto. En tillräckligt stor platt yta som även är lite skyddad, är ibland svår att hitta har jag märkt. En svag sänka eller krön gör det mycket svårare att nå en spänd duk utan att pinnarna rycks ur marken i blåsten.
Har dock svårt att se att en hel-lång dragkedja i innertältet skulle vara särskilt användbar. Tycker redan att det är vårt att sträcka sig tillräckligt lång för att få upp hela den över 150cm långa dragkedjan. Så jag tror det är väldigt sällan man skulle få användning av en. Skall bli intressant och se hur väl duken i era Laser Competition klarar nötning, uv-strålning osv. Detta med elastiska fästpunkter låter helt galet. Men kanske är det ett försök att minska belastningen på duken från de enkelinfästade stormlinorna? Ser väldigt smäckigt ut och ökar helt klart stressen på duken. Hilleberg lösning att fästa varje stormlina brett isär på två punkter för att fördela belastningarna ger även bättre spänning vilket borde göra det tystare i blåst. Kanske kan man modda infästningarna på TR med persiennlina efteråt så de löper från två punkter?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.