Utvärdering Hilleberg Akto vs Terra Nova Laser Competition

Har länge varit sugen på ett lätt enmanstält för vandring, cykling. Ibland med hund en samojed. Har kollat på Akto respektive Laser Competition som just nu reas http://www.walkonthewildside.eu/Zelte/1-Personen-Zelte/Hilleberg-Akto-Gruen::1967.html

http://www.walkonthewildside.eu/Zel....html?XTCsid=a52e2a91003c8b2c2f5402f053973663

Finns rätt många trådar från 2009 om Laser Competition men motsvarar tältet förväntningarna nu efter ett par säsonger?

Är Akto absiden bättre för hund än Laser Competition? Andra jämförelser t ex ventilation, tältpinnar.

Thure
 
om jag inte minns fel så är laser competition runt 5-6 hundra gram lättare, men då är slitstyrkan avsevärt mindrer än hos akto. Om jag hade haft en hund hade jag inte chansat på laser competition.

OT: har du skrivit nära 10000 inlägg? hur lyckas man med det? 1000 inlägg per år?
 
Det

tar lite tid att skriva så många inlägg men jag tycker att jag lär mig mycket här på utsidan,
+ lite av ett socialt medium.

Thure
 
n0rberg skriver om Akto och laser i denna tråd. Jag tyckte hans erfarenheter från surväder var värdefulla. För egen del skulle jag baserat på det han skriver satsat på Aktot om det ska användas i fjällen, men Terra Nova Laser verkar ju fungera bra det med. Nu vet jag iofs inte vad som skiljer laser och laser competition...
 
Jag har ett Akto och en cavalier king charles;den håller till i innertältet när vi är i tältet;absiden är som ingen brukbar yta för hunden.
Dessutom kryper hon ju under duken och ut,vilket jag fick erfara i våras;då fick vi se en björn tack vare det).
 
tar lite tid att skriva så många inlägg men jag tycker att jag lär mig mycket här på utsidan,
+ lite av ett socialt medium.

Thure

Blir Thure först över 10000? Finns det någon potentiell 10000-inläggs-bugg? När utsidan startades kan ju ingen rimligtvis ha föreställt sig ett femsiffrigt fält för antal inlägg?
 
Jag har använt Laser comp under ett antal veckor och mina erfarenheter är att det är ett bra och prisvärt tält. Tältet är lätt och smidigt att sätta upp. Golvet är dock väldigt tunt och jag fick laga det en gång; ett footprint kan nog vara en bra investering till det. En annan slitagedetalj är infästningarna i nederkant där det sitter elastiska snoddar som man fäster tältpinnarna i; på flera ställen hade snodden nästan nött igenom infästningen och jag skulle rekommendera att man fixerar det på något sätt så att inte snodden vid t ex blåst hela tiden ligger an och nöter. Ventilationen får ett lågt medelbetyg; en del kondens bildas i vissa situationer men med lite trix kan man bättra ventilationen genom att dra upp yttertältduken något i ändarna. Utrymmesmässigt har det räckt gott för en person. Jag har fått plats med min packning i absiden och det är möjligt att det funkar för en halvstor hund men det är gränsfall.

Jag sålde tältet i somras mest pga att jag var sugen på att testa nytt och för att jag fick byta några tavlor mot ett Soulo. Soulot är ett lyft på de flesta områden förutom att det väger dubbelt så mycket. Soulot är dessutom betydligt mer lämpat för vinterbruk.

Jag har begränsad erfarenhet av Akto men en polare jag brukar vandra med har ett så jag har jämfört Terra Novat med Aktot sida vid sida och upplever Aktot som något rymligare och rejälare, vilket ju inte är så konstigt då det väger en del mer.

Med samojed vettetusan, det blir nog trångt i båda gissar jag. Ett Soulo skulle nog ur den synpunkten fungera bättre och då kan man ju hänga av innertältduken lite och göra mer plats, men då kommer man ju upp i en viktklass då det finns ännu rymligare tält av tunnelmodell.
 
Blir Thure först över 10000? Finns det någon potentiell 10000-inläggs-bugg? När utsidan startades kan ju ingen rimligtvis ha föreställt sig ett femsiffrigt fält för antal inlägg?

Efter 9999 inlägg blir man avstängd från Utsidan.....:)
Nej, det är bara att gratulera samt tacka för engagemanget hos Thure!
 
men han är inte där än, 3 inlägg kvar. Akto vs. Laser: konstruktionen är nästan identisk, men laser har inte lika bra slitstyrka, akto hade varit mitt val. viktskillnaden är inte så stor som den verkar
 
om jag inte minns fel så är laser competition runt 5-6 hundra gram lättare, men då är slitstyrkan avsevärt mindrer än hos akto. Om jag hade haft en hund hade jag inte chansat på laser competition.

OT: har du skrivit nära 10000 inlägg? hur lyckas man med det? 1000 inlägg per år?

Blir Thure först över 10000? Finns det någon potentiell 10000-inläggs-bugg? När utsidan startades kan ju ingen rimligtvis ha föreställt sig ett femsiffrigt fält för antal inlägg?

Jag sitter en del på ett stort svenskt träningsforum. En av moderatorerna har där 55 000 inlägg. Runt 20-25 000 är inte ovanligt. Men visst kräver det sin tid kan man tycka:)

Tycker Thure gör ett storartat arbete här på utsidan och kommer med mycket vettiga inlägg. Högkvalitativa 10 000:)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.