Terra Nova Laser Competition

Nu har tälten kommit fram, 3,5 dagar tog det! Snabbt jobbat även om dom levererades per båt till Danmark...

Sitter på jobbet och längtar hem... :)

// Jocke
 
Enligt min våg:

Tält 1: 1052 gram (inkl beskrivning och lapp)
Tält 2: 1062 gram (inkl beskrivning och lapp)
Tält 3: 1055 gram (inkl beskrivning och lapp)
Tält 4: 1061 gram (inkl beskrivning och lapp)
Tält 5: 1059 gram (inkl beskrivning och lapp)

Lapp väger cirka 4 gram och beskrivning ca 24 gram. Så tälten minskar iaf med 28 gram plus lite gummisnoddar och plast inuti på kanske ett par gram. Så runt 1030 gram inkl regnskyddet för stångkanalen.

// Jocke
 
Kan också tipsa om att själva regnskyddet på mitt tält väger ca 86 gram. Så totalvikt utan regnskyddet som anges till 860 gram är lite för vågat påstått av Terra Nova. Jag får ungefärlig vikt till 1022 gram - 86 gram = 936 gram. Tar man bort tältpinnarna hamnar man på ca 911 gram. Fortfarande ca 5 % fel..

// Jocke
 
Hehe, lite extra seamsealer borde iof lösa det som regnskyddet skyddar mot. Har inte lyckats klura ut någon annan funktion förutom stormlinornas fäste då.. men det borde gå att binda runt stången tycker man.

Ska slå upp mitt imorgon, blev så mörkt nu.

// Jocke
 
Första uppsättningen klar!

Lite knepigare än Akto måste jag säga, även om det är färre delar. Ska väl säga att jag aldrig orkar läsa manualer och att det kanske hade gått lättare att förstå alla små finesser då.

Jag gillar speciellt dessa saker:

1. Det lilla spännet vid dragkedjan, förstår inte varför Hilleberg inte fixar ett sådant..
2. Rymligheten är förvånandsvärt stor, känns större än Akto
3. Känns enkelt, mycket enkelt och vikten blir ju därefter

Jag gillar inte dessa saker:

1. Kräver mycket övning att få upp helt korrekt så att spänningen blir bra i hela tältet. Även innertältet påverkas på grund av att man satt elastiska snoddar istället för fasta snören i alla hörn, både positivt och negativt såklart.
2. Svårt att få helt spänt på taksidorna (de sneda sidorna), på grund av att nord och sydsidan (huvud. och fotända) späns upp med endast en pinne/fästpunkt. Det är ju dock en viktbesparing..

Första intrycket är mycket gott, men det liknar ett Akto väldigt mycket. Vem var först? ;)

// Jocke
 
Efter att jag under helgen lekt och monterat ihop tältet med lite olika infallsvinklar slår jag numera upp tältet riktigt snabbt. Jag börjar med ena sidan för att få en symmetri och spänner sedan upp innertältet sist (de små cordsen i botten bara).

Så min övningsperiod ser ut att ha gett resultat och nu tycker jag inte att det är svårare att slå upp än ett Akto.

// Jocke, mer än nöjd
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.