Tempus vid naturskildring

Nyfiken på varför många väljer att skriva sina berättelser och inlägg i presens och ej i imperfekt när man ska berätta om sin vandring tex.
Det är ju ett skeende i det förgångna man skildrar.
 
Det beror på att en gång i tiden, för inte så jättemånga år sedan, lurade någon i diverse journalist- och lärarutbildare att historisk presens, som det så fint heter, ger mer nerv och närvaro i berättandet.

Sedan har det spridit sig vidare. Det är vansinnigt irriterande, och mellan varven blir berättelserna dessutom svårbegripliga. Har stött på en del oerhört svårläst kriminalrapportering till exempel.
 
Det beror på att en gång i tiden, för inte så jättemånga år sedan, lurade någon i diverse journalist- och lärarutbildare att historisk presens, som det så fint heter, ger mer nerv och närvaro i berättandet.

Sedan har det spridit sig vidare. Det är vansinnigt irriterande, och mellan varven blir berättelserna dessutom svårbegripliga. Har stött på en del oerhört svårläst kriminalrapportering till exempel.
Jag hör väl till dem som har svårt för detta sätt att skriva om det som redan varit.
 
Själv är jag nyfiken på varför det är så få som skriver alls. Jag antar att det är bloggarna det syftas på. Vi ska vara väldigt glada att det fortfarande finns några som har lusten och förmågan att uttrycka sig kreativt i skrift och bild numera, och vara mycket rädda om dessa!
 
Själv är jag nyfiken på varför det är så få som skriver alls. Jag antar att det är bloggarna det syftas på. Vi ska vara väldigt glada att det fortfarande finns några som har lusten och förmågan att uttrycka sig kreativt i skrift och bild numera, och vara mycket rädda om dessa!
Bloggade här tidigare. Så kom Facebook. Fann det mycket enklare att lägga in bilder där än på utsidan. Sen tyckte jag nog att jag skrivit tillräckligt om min vardag och hemtrakt,och skriver numera mest som en dagbok för mej själv.
 
Rätt använt tycker jag presens i en fjällberättelse kan fungera fint. Men det är lite svårare att hantera än preterium (det som förr kallades imperfekt). Och så finns det fallgropar, t ex "Vandringen går i blåsväder. Men vad vi ännu inte vet är att morgondagen kommer bli mycket värre." Här blir närvarokänslan motsägelsefull. 😃
 
De få amatörer som skriver här från äventyr och ej har egna hemsidor med reklam och länkar till sponsorer får man vara rädd om och ej kritisera hur man /de skriver utan försöka snappa upp det man kan ha nytta av i texten,och slippa alla text med produktplacering och dolda nackdelar om produkterna.
 
Jag har inga som helst problem med historisk presens, när det används hyfsat ändamålsenligt för att förhöja dynamiken och närvarokänslan. Ofta blir det bra om man gör det spontant "på känsla" utan medvetna baktankar. Vore historiskt presens helt bannlyst, skulle de flesta skildringar av mer action-betonade förstahandsupplevelser (som t ex en vandring) mest kännas som torra, pliktskyldiga avrapporteringar.
Svenskan är fattig på tempus-alternativ, det vore tråkigt att begränsa sin verktygslåda ännu mer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gurragurragurra Drickbart vatten vid Dainanäs (Vilhelmina)? Allmänt om friluftsliv 1
Tomppen Etikett vid bastu Allmänt om friluftsliv 43
mThureson Rastskydd/stugan vid Bredåsjön, Rogen Allmänt om friluftsliv 4
cloud76 liggunderlag av skumplast vid vintertältning Allmänt om friluftsliv 7
oscar.nystromer Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet Allmänt om friluftsliv 37
Karolina P ”Bara vara vid en brasa” en gång i månaden Allmänt om friluftsliv 41
rwalb Fjällstationernas arrende vid Sylarna och Blåhammaren omförhandlas om tre år. Allmänt om friluftsliv 33
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
Askel Kutym vid iordningställd lägerplats? Allmänt om friluftsliv 5
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
livetsgodaienbraförpackning Tältvandring vid Lofoten Allmänt om friluftsliv 5
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
prospicientia Lederna vid Treriksröset. Allmänt om friluftsliv 10
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
Gråbuse Tips turer/längskidsturer Åre/Östersund vid nyår? Allmänt om friluftsliv 3
Sezziyanen Helgcamping vid första snön! Allmänt om friluftsliv 0
MarkusF Gränsen vid tältförbud Allmänt om friluftsliv 49
Brauer Värmehållning på vintern vid läger Allmänt om friluftsliv 13
Softboll Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping? Allmänt om friluftsliv 13
89an Campa vid sjö? Allmänt om friluftsliv 7
Bruntus Vandrings platser vid Boden? Allmänt om friluftsliv 13
Suedish Vandring vid grövelsjön? Allmänt om friluftsliv 2
Brune Svensk matematikprofessor död vid bergsvandring i Oman Allmänt om friluftsliv 1
avslutad201208 Fjällvandrare borta vid Kebnekaise.. Allmänt om friluftsliv 2
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lassobosso Campa vid sjö nära göteborg Allmänt om friluftsliv 5
museo12 Logik vid pulsträning Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...