Tempus vid naturskildring

Nyfiken på varför många väljer att skriva sina berättelser och inlägg i presens och ej i imperfekt när man ska berätta om sin vandring tex.
Det är ju ett skeende i det förgångna man skildrar.

Det beror på att en gång i tiden, för inte så jättemånga år sedan, lurade någon i diverse journalist- och lärarutbildare att historisk presens, som det så fint heter, ger mer nerv och närvaro i berättandet.

Sedan har det spridit sig vidare. Det är vansinnigt irriterande, och mellan varven blir berättelserna dessutom svårbegripliga. Har stött på en del oerhört svårläst kriminalrapportering till exempel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det beror på att en gång i tiden, för inte så jättemånga år sedan, lurade någon i diverse journalist- och lärarutbildare att historisk presens, som det så fint heter, ger mer nerv och närvaro i berättandet.

Sedan har det spridit sig vidare. Det är vansinnigt irriterande, och mellan varven blir berättelserna dessutom svårbegripliga. Har stött på en del oerhört svårläst kriminalrapportering till exempel.
Jag hör väl till dem som har svårt för detta sätt att skriva om det som redan varit.

Själv är jag nyfiken på varför det är så få som skriver alls. Jag antar att det är bloggarna det syftas på. Vi ska vara väldigt glada att det fortfarande finns några som har lusten och förmågan att uttrycka sig kreativt i skrift och bild numera, och vara mycket rädda om dessa!

Själv är jag nyfiken på varför det är så få som skriver alls. Jag antar att det är bloggarna det syftas på. Vi ska vara väldigt glada att det fortfarande finns några som har lusten och förmågan att uttrycka sig kreativt i skrift och bild numera, och vara mycket rädda om dessa!
Bloggade här tidigare. Så kom Facebook. Fann det mycket enklare att lägga in bilder där än på utsidan. Sen tyckte jag nog att jag skrivit tillräckligt om min vardag och hemtrakt,och skriver numera mest som en dagbok för mej själv.

Rätt använt tycker jag presens i en fjällberättelse kan fungera fint. Men det är lite svårare att hantera än preterium (det som förr kallades imperfekt). Och så finns det fallgropar, t ex "Vandringen går i blåsväder. Men vad vi ännu inte vet är att morgondagen kommer bli mycket värre." Här blir närvarokänslan motsägelsefull. 😃

De få amatörer som skriver här från äventyr och ej har egna hemsidor med reklam och länkar till sponsorer får man vara rädd om och ej kritisera hur man /de skriver utan försöka snappa upp det man kan ha nytta av i texten,och slippa alla text med produktplacering och dolda nackdelar om produkterna.

Jag har inga som helst problem med historisk presens, när det används hyfsat ändamålsenligt för att förhöja dynamiken och närvarokänslan. Ofta blir det bra om man gör det spontant "på känsla" utan medvetna baktankar. Vore historiskt presens helt bannlyst, skulle de flesta skildringar av mer action-betonade förstahandsupplevelser (som t ex en vandring) mest kännas som torra, pliktskyldiga avrapporteringar.
Svenskan är fattig på tempus-alternativ, det vore tråkigt att begränsa sin verktygslåda ännu mer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips