Telemark eller randonné?

Hej,
har läst föregående inlägg samt en hel andra inlägg om detta men känner ändå att min fråga är befogad :)

Jo jag undrar vad jag ska sasta på, telemark- eller randonnéutrustning.
Som det är i nuläget så har jag inte alltför fett med pengar och tycker att det kanske rent ekonomiskt skulle passa med att köpa en Diamir bindning som jag kan montera på mina nuvarande lagg och behålla mina "gamla" pjäxor för en kostnad av ca 3500 (Diamir kostar ungefär så). Funkar det att gå på kortare turer med en sådan utrustning även på "platten"? Eller ska jag satsa på telemark istället?
Jag har tänkt att utrustningen ska funka att gå på turer i ett par tre timmar (på den tiden borde man komma bort ifrån pisterna och den kommers som råder där).

Vad kan ni ge mig för tips? Jag känner att det är på tiden nu att jag kommer ut och kan göra trevliga turer :)
 
Tjena!

Inledningsvis skall sägas att jag aldrig har gått på tur med telemarksutrustning och följaktligen inte kan göra en direkt jämförelse. Däremot har jag flitigt använt mina diamir samt har kompisar som brukar tura på telemarksutrustning.

Först och främst kan konstateras att telisutrustningen är avsevärt lättare än motsvarande diamirutrustning, vilket självfallet spar på dina krafter. Dock verkar det av din beskrivning ovan att ni främst skall gå kortare dagsturer och isf kvittar det, i synnerhet om du är vältränad (dessutom blir du ju ännu starkare av att släpa mer!!).

En annan skillnad som är påtaglig mellan diamir- och telisutrustning är steglängden. Eftersom leden sitter nästan 1dm längre fram på diamirbindningen blir stegen påtagligt längre. Ngt som jag personligen upplever som kraftbesparande.

Slutligen kan sägas att jag förvisso inte anser att diamir är optimalt på platt mark, men det funkar definitivt...frågan är bara vad du skall på platt mark och göra ;)

Lycka till!
/Andreas
 
Om du har ont om cash men är sugen på att testa tura så är tipset att köpa en begagnad diamir, för då har du redan det mesta och gillar du det hela så kan du uppgradera därifrån - en begagnad ligger på ca 2000 papp, lägger du till dina 1500 spänn för en ny binding så kan du fixa ett par bagagnade schyssta rando pjuck. Kolla på prylmarknaden samt på freeride.

Men det är klart, ska du tura i Sverige eller i Alperna?
I Sverige kan telis vara skönare då det är mycket längre sträckor på plattmark då det knappt finns så mycket tur åkning i närhet av liftar i Sverige.
Men ska du till alperna och leka med din utrustning så är randonne helt rätt, korta sträckor ger enormt mycket åkning för liten marsch. Miss förstå mig nu ionte, tur åkningen i Sverige är underbar, men du hittar den i fjällen där inte liftarna finns.

Kör själv på både rando och telis grejor.
 
Jag tycker att du ska satsa på telisar.
Grejerna är lättare och håller nog även för hårdare åkning än rando-bindningar.
Det är dessutom skönare att gå i telispjäxor eftersom man slipper framåtlutet med dem i "gång-läge".

Som Rådlund säger så är ju leden längre fram på rando-bindningar, vilket även kan kännas onaturligt, eftersom man lyfter hela foten. På telisar blir det ju ett mer naturligt "steg", men det är ju självklart personligt hur man upplever det!

Dessutom får du ju bonusen att du kan åka med sköna telis-svängar i pudret, vilket jag personligen tycker slår fast häl med hästlängder!!

Jag kan bara hålla med K2:s reklam:

"Randonée - French for can't Tele!"
 
Ok, eftersom att jag mest kommer att åka här i Svedala så verkar det luta åt telisar :) Fast jag måste erkänna att det känns läskigt att behöva åka med lös häl samt att bli nybörjare med allt vad det innebär inom telemark ;)

När det gäller telemarksbindningar, ska jag satsa på en som kan lösa ut typ 7tm? Det känns inte så bra om man klotar och skidan inte löser ut.

Ang. pjäxor så hittade jag Scarpa T2 för 2600 kr vilket är väl ett ok pris?
 
Fler myror i skallen

Klart du kan fortsätta med slalom och köpa randogrejor. Kolla in den nya 7tm-tour bindningen http://www.telemark-pyrenees.com , där har man försökt göra rando av telisbindning, och tung är den. Detta visar att rando helt klart har sina fördelar. Jämför man ranro med tunga telemark grejor, typ T1, så är det nog lättare att gå med rando.

Ska du satsa på telemark, kolla in Voilé 3-pin CRB Hardwire. Billigare, lättare och rejälare än 7tm.

Kolla in http://www.descender.com/ och läs "why I dont tele any more". Fler myror...

/Björn, inbiten telemarksåkare
 
Scarpa T2 för 2600 är helt ok! Det enda du skall tänka på i pjäxval är att undvika de äldre modellerna från Crispi (om det skulle bli aktuellt). De må vara billiga men kan orsaka fantastisk smärta...
Vad gäller bindning så behöver man inte ha utlösningsbindning, otaliga telisåkare har åkt hela säsonger utan benbrott på icke utlösningsbara bindningar! Se till att vara ordentligt uppvärmd bara och lyft fötterna om du trillar.
Jag kör på Rottefella cobra och är mycket nöjd. För ditt turande skulle jag dock rekomendera en kabelbindning med kompressions fjädrar. Dagens plastdojjor (läs T2) är för mustiga för de äldre bindningarna typ Riva. Dragfjädrarna brukar töjas ut ordentligt vilket är synd, för i övrigt är riva en
mycket fin bindning. Fördelen med dessa är att de oftast går att få tag på ett åkbart par billigt men begagnat.

fullt ös, hälen lös/ sam
 
Hyr

Smaken är som baken.

Hyr teleisutrustning ett par dagar och skjut på inköpet.

Att prova olika upplägg är roligt i sig.

Blir du såld på teliskonceptet så finns sedan ingen återvändo till fasthälsträsket.

Men var och en må bli salig på sin fason.

Thure
 
Åkte under fem år ganska mycket telemark (50-80 dagar/år) men blev med skidor igen och orkar sällan ta fram telisgrejerna. Här är min lilla lista Telemark vs Rando.

Fördelar med telisar:
1/ Feta skidor och djupt puder och stora telemarkssvängar är väldigt, väldigt trevligt. Händer tyvärr inte så ofta, speciellt i Sverige.
2/ Ja, jo, fungerar väl lite bättre på platten eftersom det är lättare att skejta. Har väl bara haft nytta av det en gång när vi skulle skejta tillbaka över en sjö i Chile som tog en timme kortare för mig än för polarna.

De nackdelar jag upplevt med telemark är följande:
1/ Nackförslitning. Gha, har väl upplevt en 50 halvseriösa whiplash i allt för höga hastigheter. Nu när jag med stormsteg närmar mig 30 börjar det kännas i alla möjliga lägen.
2/ Det går inte att åka lika fort och kontrollerat som med alpint, tro mig, jag har försökt.
3/ Åker man i större berg än de svenska är det rent förbannat jobbigt att hänga med alpinåkare.
4/ Telisar kräver fler skiddagar per år för att hålla uppe farten, rando tar mig bara ett par dagar innan jag är "i form" medan telisar brukar ta ett par veckor.

Men, smaken är som baken, hade jag inte börjat åka telemark för en massa år sedan skulle jag kanske inte åkt skidor alls nu. Det var otroligt roligt att få en utmaning i pisten igen och ett bra sätt att kunna ta sig ut på fjället. Nu har jag utrustat hela familjen med rando-prylar och fjällstugan är fylld av diverse olika utrustningar. Favoriten är helt klart Diamir Titanal III för de lättare och Diamir Freeride för de tyngre i familjen.
 
Hejsan alla,
tack för era uttömmande svar :)

Klart intressant artikel om telemark, Vandraren.

Det blir nog till att köpa Diamir Freeride-bindning. Sedan när ekonomin tillåter så köper jag in ett par randonné-pjäxor. Detta borde räcka för mig, ska inte hajka på så långa turer.
 
Re: Fler myror i skallen

Vandrare; sa:
Ska du satsa på telemark, kolla in Voilé 3-pin CRB Hardwire. Billigare, lättare och rejälare än 7tm.

Kolla in http://www.descender.com/ och läs "why I dont tele any more". Fler myror...

/Björn, inbiten telemarksåkare

Hej Björn. Läste din recension av Voilén. http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=1999

Har en föregångare till Voilén med Hardwire den slet sönder sulläppen på mina Garmont Libero när jag använde den utan hälvajern. Däremot trivs jag hitintills bra med 7tm. Jag tror att du har rätt i att Voilés geometri på hälvajern och bygeln över sulkantanten tvingar ned trampdynan mer mot skidan än 7tm. Jag gissar att min Garmont Libero är mjukare i bälgen än din pjäxa och att jag därför inte känner av lika mycket att 7 tm infästningen flexar framför tån.

Appropå "why I dont tele any more"

Jag har helt enkelt betydligt roligare på telisutrustning än på randoneur eller alpina skidor. Frammförallt så är det mina fötter som trivs bättre med löshäldojor.

Sedan ligger det en del i kritiken att randonneurgrejor är bättre både uppför och nedför när det är isigt brant trångt etc.

Jag vill dock ha kul och glada fötter och sätter detta framför fartrekord.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Kritisk stighudsbredd? Skidalpinism 2
LadySnas Randoneé el. Telemark? Skidalpinism 40
bennys Randonné på telemark Skidalpinism 4
Hjälp inför köp telemark/randonné utrustning Skidalpinism 3
packåsna Storsylen från Norge eller Sverige? Skidalpinism 0
Claes_H Toppturer Lappland eller Narvik maj/juni Skidalpinism 1
en_knapp Toppturssällskap kring Hemavan eller Kittelfjäll Skidalpinism 0
nuddis Fullängds dragkedja i byxsidan eller inte? Skidalpinism 7
malaurin Glidvalla eller alpinvalla? Skidalpinism 3
Therese1983 Klassisk turskida eller randonee Skidalpinism 1
515442 Topptur Jotunheimen igen, eller alternativ önskas Skidalpinism 4
Jejja Randonee- eller slalompjäxor? Skidalpinism 6
Jennsa Speedalpinist; lokalt "öknamn" eller vedertaget begrepp? Skidalpinism 3
EHJ Skidköp - Rando eller Freeride ? Skidalpinism 14
b_luthman nyårstur, sånfjället eller skarvarna? Skidalpinism 1
Urkan Randonee- eller Slalompjäxor? Skidalpinism 2
skarped Randoneé-bindning eller alpine trekker? Skidalpinism 7
Charlotte_LL Med Langley eller Pathfinder till NA? Skidalpinism 1
olis börja åka med 4-åring, bräda eller skidor? Skidalpinism 7
Telislinkan Spade plast eller Aluminium blad? Skidalpinism 8
perra_pop SLAO eller AAA lavinkurs !? Skidalpinism 7
pajoon Rep, 10.5 klätter eller 8.5 glaciär. Skidalpinism 11
uppkastaren Lavinsändare: analog eller digital Skidalpinism 10
esno Skidor på sidan eller ryggen ? Skidalpinism 4
tango rossignol sommet för tunga eller? Skidalpinism 1
bergholm Vad är Randonné? Skidalpinism 8
mansjungner Randonné bindningar..vilken? Skidalpinism 3
v95lars Randonné i Rondane Skidalpinism 0
Joppa Hyra randonné-utrustning? Skidalpinism 0
funkunit Tips för en randonné-nybörjare Skidalpinism 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.