Tekniska stegjärn

Har under hösten tänkt att investera i ett par tekniska stegjärn för vattenfall och alpin isklättring/ mixklättring.
Står lite och väger mellan Grivel-Rambo och DMM-Terminator.
Är det någon som har provat Terminator?
Några andra stegjärn som kan rekommenderas?

Ha de fint!

Johan
 
Switchblade?

Tjaba. Jag har själv använt Rambo till just de sakerna du talar om, och innan dess ägde jag ett par ett black diamond switchblade. Förra året lånade jag så ut mina Rambo och körde vidare med switchblade:en (som nu börjar bli lite åldersstigna) men kom fram till att jag gillar dem lika bra. De är relativt lika Rambo i uppbyggnad och har till förvillelse lika frontparti varför man inte har några problem med att "byta" rent balansmässigt.

Klart ett alternativ, alltså. Och i övrigt kan jag rekommendera Rambo-järnen. De är bra, relativt billiga för vad man får för pengarna och det finns gott om tillbehör (som anti-balling plates, för alpint bruk) till dem.

/Kotten
 
M10 kanske?

Charlets M10 tycker jag är lite kul eftersom man kan experimentera rätt fritt med inställningarna. Tex kan man byta till mono/asymmetriskt mm utan att köpa något monokit. Fronttaggarna är dock i aluminium, bra grepp på klippa, i is - tja det kan jag inte avgöra ännu för jag har inte klättrat så mycket med dom. Som alla Charlets prylar är dom oxå ganska tunga.

Kan varken rekommendera dom eller såga dom än eftersom jag som sagt inte har kört så mycket med dom. Men det kan ju vara ett alternativ att kolla på.

(Charlets Blackice är supernice om du mest tänkte köra alpint)

/M
 
Rättelse till mitt inlägg ovan. Fronttaggarna på CM10 är INTE i aluminium utan CrMo-stål precis som resten. Det var jag som hade köpt en ny lite bättre fil...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...