Teflonbelägga kastruller och pannor?

Jag har nu äntligen fått tag på försvarets fina kokutrustning 20 jägare. Pannorna i denna är gjorda i riktigt tjock och fin aluminium.

Nu kommer frågan: Går det att teflonbelägga i efterhand?

//Janne

Det går tyvärr inte enkelt att lägga på Teflon i efterhand. Jag har kollat igenom hur man hanterar polyetereterketon som materialet egentligen heter. Det är mycket svårt att bearbeta, produkten måste sintras och sedan används specialmaskiner för att få Teflonet på kastrullerna.

Ben_Rangell; sa:
Tyckte det lät fel. Nåja, är det ogenomförbart ändå?
//Janne
Kan inget om ämnet, men tyckte frågan var intressant så jag kollade upp det i Nationalencyklopedien. Bifogar ett utdrag, verkar vara som Håkan skriver i inlägget ovan:

"Polymeren är mycket svår att bearbeta med vanliga metoder, och produkterna måste sintras eller extruderas med specialmaskiner. Polytetrafluoreten används till fluorplaster, t.ex. fluoretenplast (PTFE), mest känd under handelsnamnet Teflon®."

//Anders

Lägereld

Avslutat
Om ingenting fastnar på Teflon hur får man då Teflonet att fastna i grytan? :) He he!!
(jag vet, gammalt skämt men kunde bara inte låta bli att lägga mej i.)

mvh Jocke

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Skillnader mellan teflonbeläggning och smörjning

Ytbeläggning med teflon kräver metallrent, undertryckskammare och robotspruta. Jag har sett hur det går till. Det finns fö företag som efterbelägger med teflon men kostnaden är inte motiverbar.
Smörjmedel med teflon i har långa molekyltrådar i sig som påstås öka smörjförmågan. Mycket svåra att få bort, kräver i princip ultraljudsrengöring. Finns i handel som vätska och areosol.
Var du glad för ditt fina kök och bjud vännerna på en god trerätters med tbh i skogen.

Go tur

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.