Tarp som förtält

Jag har sett någon på Youtube som hade ett litet tält och sen en tarp som ett förtält när han fjällvandrade. Det ser smidigt och bra ut om man har ett litet tält. Nu har jag köpt ett enmanstält och funderar på även köpa en tarp med. Den väger inte så speciellt mycket och då får jag en massa extra utrymme. Där kan jag ha min utrustning och kanske sitta planera och planera lite och laga mat innan läggdags.
Är det vanligt med en tarp som förtält? Är det smidigt? Inga nackdelar förutom lite grann extra vikt?
 
Bara fördelar! Inte bara som förtält, utan som rastskydd när du inte vill plocka fram tältet. Tarpen här åker med som regn och solskydd på både dagsturer, kanotturer (funkar som segel) och cykelturer.
 
Dessutom kan du använda den som golv om du vill skippa innertältet :) eller groundsheet om du måste ta en tältplats med vassa stenar.
 
Har tarp men inte ens tänkt tanken att ha med den som förtält pga den enorma viktökningen.

En billig tarp (som den jag har) vägen ca 600g, en dyr DCF (4000:) väger ca 200g. Det blir ganska många procent viktökning för ett enmanstält.
 
Jag har i några år kört med en tarp i DCF över tältet! Den enda nackdelen jag kan se är att denna kombination blir väldigt vindkänslig, även i måttlig vind!
 
Ok, tack för svaren. Nu när jag själv har tänkt efter så inför min fjällvandring söker jag åckså efter att ha så låg vikt som möjligt ochja, det kan kännas lite "stökigt" kanske, när jag har tänkt efter. Men iden är ändå intressant om man vill skapa extra utrymme. I mitt nya enmanstält kan eller vågar jag nog inte ens koka upp kaffe i tältet. Nej, jag har lite beslutsångest. om jag ska köpa och ta med.
 
Senast ändrad:
Han som jag såg på Youtube använde innetält och sen en bra tarp över bara, men om jag köper en tarp så har jag nog med det vanliga yttertältet också ifall det inte fungerar som tänkt.
Har hittat ett som är billigt och inte väger så mycket och verkar bra.
 
Senast ändrad:
Har använt en tarp som förtält i flera år. Tycker att fördelarna överväger viktökningen på strax under 200g.
 
jag tycker det är svårt att sätta upp en tarp utan träd. jag har en ponchotarp med mig jämt, men blir aldrig av att jag använder den över tältet pga trixandet.
 
Använder också tarp emellan åt. På fjället över trädgränsen kan man använda stavarna till hjälp vid brist på träd att fästa i. Men inget jag skulle gjort om det förväntas hård vind.

Använder den också vid mc camping, se bifogad bild.

Men som Hookahey sa, testa hemma först. Sen som du är inne på själv, lämna inte yttertältet hemma! Blir det dåligt väder siter du troligen i skiten med bara innertält + tarp.
20190504_164835.jpg
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...