Tävlingar och olyckor

Jag har deltagit i diskussioner som denna tidigare, och har inte så mycket att tillägga till det som skrivits ovan. Men en sak förundras jag lite över; och det är det faktum att man från racingfronten tycker att det är okey (eller till och med riktigt bra) att man har kajaker "som sjunker".

Jag tycker ju att det är precis hur rimligt som helst på tävling och träning under kontrollerade former, dvs för det mesta. Men om det nu är sant att femton kajaker ligger på botten efter Gudenå så är det ju tecken på ett systemfel tänker jag. Sänkta kajaker är ju en sak, man kan köpa nya...

...men...
Viktigare är väl: ordentligt flytande kajaker är ju en överlevnadsplattform av rang...

Eller?
 
Om det var jag som var otydlig så vill jag förtydliga mig: alla kajaker skall flyta. Även vattenfyllda.
Om inte på egen hand så med hjälp av flytblock/uppblåsbara kuddar.

Där är nog alla eniga om och det stipuleras också i tävlingsreglerna (åtminstone maraton).
Inga tveksamheter där.

Det jag retar mig på är att man i bland, t.ex i diskussionforum på nätet kan få intryck av att "de där slarvpellarna i rejsingkanoter minsann inte har någon koll".

Vi snackar om folk som paddlar kanske 300, 400, 500 mil om året i ur och skur, år ut och år in. Tro mig - de har koll!
 
Senast ändrad:
Flytblock får ändå anses vara den säkraste flythjälpen. Vattentäta skott i all ära, men de konstruktioner jag har sett är inte idiotsäkra. Det finns ändå chans att vatten kommer in och fyller lufttankarna.

Den senaste havsracern från Sipre som jag testade hade skott av tjock skumplast, dvs både hänglsen och livrem.

Jag förstår inte hur Hans kan dra slutsatsen att slätvattenracing är drabbade av fler olyckor är annan paddling. Olyckan på Vänern har inte en enda koppling till slätvattenracing.

Jag kan inte heller dra slutsatsen att slätvattenpaddlare har sämre kontroll på säkerhet än turpaddlare. Ifall man börjar kika på antalet incidenter där paddlare legat länge i vattnet och blivit nerkylda, tippar jag på att turpaddlare leder stort.

Det stora manfallet i TDG får nog mer klassas som en arrangörsmiss. Med det faktum att vinden kom upp i stormstyrkor borde inte tävlingen den aktuella dagen slutförts. De uppskattade 15 kanoter som ligger på sjöbotten är väl inte så hemskt. Dessa kanoter hade inte flytelement eller så var de barlastade med annat än vatten. Inom marginalerna för mänsklig dumhet med tanke på hur många som kapsejsade.
 
För att klargöra lite först

Den slätvattenträning/tävling som många klubbar har för ungdommar tycker jag funkar helt utmärkt. Man tränar på skyddade vatten med följebåt och tränare på vattnet i kajaker. Skulle någon ramla i vattnet så är det folk framme säkert inom en minut och drar upp den nödställde. Man har ansvariga som sköter om kajakerna och ser till att dom är hela. Så funkar det i min klubb och det tycker jag är helt perfekt. Jag har själv barn som som paddlar i klubben.

Att Erik W kallar Slätvattenpaddlare "Hariga" skulle jag mer se som att man är försiktiga vilket är helt utmärkt och ett gott betyg åt de som fostrat dessa paddlare.

Som redan sagts är det otroligt sällsynt med olyckor in kanotsporten. Men det kommer ny paddlare till sporten som inte har gått den vanliga vägen genom kanotklubbar. Det behövs bara något dödsfall om året för att sporten skall få stämpeln som farlig. Det är alltid bättre att förekomma

I Nordamerika har det hänt nägra dödsfall liknande den Canadensiska. Här är det mest multisportare som hammnat i svårigheter. Det är lätt att man dras med av grupptrycket och ger sig in på äventyrligheter som man annars inte skulle gjort.

Att kajaken inte skall sjunka är förstås paddlarens ansvar. Det finns många kajaker som saknar skott många forskajaker tex. Men man skall se till att flytblocken är OK. Man kan också köpa uppblåsbara flytelement, många forsförsäljare säljer sådana tex Kajaktiv. Testa också att grejerna sitter på plats när kajaken är vattenfylld.

Att surfskidor är helt dominerande inom Open Water racing i Nordamerika och Australien är förstås ingen slump.

Om jag var arrangör av Gudenå och 500-600 deltagare bröt och med ett antal kajaker på sjöbotten. Och många rejält nedkylda paddlare. (mest tur att inte någon dog) Skulle jag helt klart inte vara nöjd.

Personligen har jag svårt att se att man kommer undan sitt ansvar som arrangör. Många ser en kanottävling som vilken motionstävling som helst man förväntar sig helt enkelt att arrangören tar sitt ansvar för säkerheten.

SKM tyckte jag var helt OK genom att välja mer trad havskajak som tävlingsbåt höjden man ribban rejält vad gällde säkerheten. Man hade även följebåtar och personal utplacerad utefter banan.

Det är förstås roligt och bra för sporten att det arrangeras fler tävlingar. Men som arrangör skall man skall nog inte ta det helt lättvindigt. Det är nog bra att tänka igenom olika scenarier innan tävlingen.

Hans Friedel
 
Personligen har jag svårt att se att man kommer undan sitt ansvar som arrangör. Många ser en kanottävling som vilken motionstävling som helst man förväntar sig helt enkelt att arrangören tar sitt ansvar för säkerheten.

Den här typen av postulerande argument vet jag inte hur man ska bemöta eller hur de ska leda nånvart.
Ingen skulle väl påstå att arrangören har rätt att komma undan "sitt ansvar".
Däremot är ju den stora frågan vilket ansvar detta verkligen är.

På SKM fick man ju för övrigt paddla i stort sett vad man ville.
 
"På eget ansvar" brukar det stå på varannan rad i de flesta anmälnings lappar. Även turer och liknade brukar ske på "på eget ansvar" Som tur har det väl aldrig behövts prövas än så länge men själv känner jag mig väldigt osäker på vad som egentligen juridiskt menas med "eget ansvar"

Men nu skall jag ut

Hans Friedel
 
De flesta kanotlopp arrangeras under ett kanotförbunds flagg. Detta ställer krav på tävlingsledningen och hur säkerhet kan efterlevas. Reglerna kan inte ställa krav att varje tävlande skall ha tillgång till räddningsbåt. Tänk vad med resurser som skulle krävas för lopp som DKM och TDG. Följebåtarna var en betydande utgift för SKM och ändå beklagade många att de var dåligt ställt med sådana. Skulle det blåsa storm på några av de stora sjöarna där DKM går skulle resultatet av kapsejsade flytetyg bli likvärdigt med vad som hände under årets TDG. Tävlande har skyldighet att assistera en kapsejsad medtävlare.
 
Harig

Harig kanske var ett ord med väl negativ klang. Min erfarenhet är att slättvattenspaddlare är ytterligt kompetenta och har koll på gränserna.

Dock tycker jag själv att det är roligare att paddla nåt som är snabbt (se senaste Stockholmscupen, vanns av en Surfski) och roligt att paddla oavsett väder.
 
Hej

Är det så att 15 kajaker ligger på botten efter en tävling, så måste det vara ett rejält fel både från arrangör och tävlande.

Är det också så att som någon skrev, att det är stipulerat i reglerna att kajaken skall flyta vattenfylld så är det ju uppenbart att de sjunkna kajakerna inte har varit utrustade på rätt sätt och det är också uppenbart att ingen kontrollerat detta före start.

Det kan säkert vara frestande för en enskild tävlande att plocka ur säkerhetsutrustning för att spara vikt, men kontrolleras inte detta av arrangören? Det kanske skulle vara obligatorisk säkerhetsbesiktning före varje start i den här typen av lopp? Skall alla kajaktyper tillåtas att starta i lopp på öppet vatten?
Lite funderingar bara som kanske tål att tänka på.

Olyckor går alldrig helt att undvika, men de kan minimeras och varje olycka ger negativ respons som är till men för allt kajakliv.

/ Stig
 
Mitt förslag

Självklart skall alla kajaker flyta. Åre extrem har en bra regel om att man måste ha en viss flythjälp både i fören och aktern. Borde inte vara så svårt.

Flytväst skall självklart vara obligatoriskt för alla

Går banan över större vatten borde man vid sämre väder kunna ha en alternativ bana. Om alternativet är en inställd tävling tror jag de flesta hellre väljer en kortare bana än ingen paddling alls. Är vädret väldigt dålig skall man förstås överväga att helt ställa in.

Seglingstävlingar typ jolle brukar ha ett liknade upplägg

Arrangören skall förstås ha så många följebåtar han kan uppbringa. Lokala paddlare i stadigare kajaker är också ett bra komplement.

Det borde också kunna gå att få fram någonslags enkel nödradio sändare. Som varje paddlare kan ha och vid nödläge kunna larma med. Jag vet inte alls hur marknaden ser ut men med dagens teknikutveckling borde det ju inte vara så svårt att hitta på något klurigt.

Personligen tror jag att det är bra marknadsföring för arrangören att kunna erbjuda en så säker tävling som möjligt.

Hans Friedel
 
Tdg

Blir det för hårt väder skall man givetvis ställa in men vad är för hårt väder

Jag har själv kört TDG när det blåst styv kuling och jag brutit vågorna på mossjön långt uppe på bröstet TDG har oxå Flytväststvång på sjöetapperna. Tour de gudenå har körts hur många gånger som hellst och flertalet av de gångerna med hårt väder. Detta är första gången det går över styr. Noteras bör att de som körde igenom hela första dagen var just tävlingskanotister.

Vad gäller flytande kajak tycker jag att är du så förbannat dum att du inte har en kajak som flyter vattenfyld får du faktiskt skylla dig själv.

Vad gäller flytväst tvång för alla tycker jag att det skall vara så om det är befogat. dvs om det är stort öppet vatten och låga temperaturer som tex på TDG.

Annars om man skall ha flytvästtvång för alla alltid borde tex vansbro simmet ha flytvästtvång och lika så alla badstränder i sverige för "vatten är ju farligt" och man vet ju aldrig när man slår i huvudet svimmar eller frår kramp.

Man skall absolut ha respekt för förhållandena som råder och anpassa sig därefter men att så fort det händer en incident springa och försöka reglera allt i absurdun det går ju inte. Kanot är en av världens säkraste och minst farliga sporter och det är i slutändan alltid upp till dig själv vilka risker du vill ta eller inte ta.

//Siven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Makker Funderingar om tävlingar Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.