Tävlingar och olyckor

I Canada skedde nyligen en olycka, tyvär med dödligt utgång

http://www.westcoastpaddler.com/community/viewtopic.php?t=1443

Årets Tour de Gudenå var ett riktigt bottennapp säkerhetsmässigt det var mer tur än skilighet att det inte slutade med dödsfall. Många av paddlarna var rejält nerkylda

http://unold.dk/paddling/php/wordpress/?p=227

Enligt vad jag har förstått ligger 15 kajaker kvar på botten.

Tävlingskajaker är gjorda för att paddlas i skyddade vatten och med följebåt. Dom skumplastklossar som skall finnas i kajakerna är till för att hindra kajaken från att sjunka.

Skall man ställa upp i en tävling över större vatten skall man helt klart ha gjort en riskanalys för sig själv. Verkar det helt korkat är det aldrig fel att dra sig ur.

Man brukar även höra att det är eget ansvar bla. bla bla . En av Canadensarna som dog var även småbarnsförälder

Att den ranka kajaken var först att slå runt är förstås föga förvånande för gemene man. Dock kan man fortfarande höra att ranka kajaker är sjövärdigare än stadigare kajaker detta är förstås rent dravel.

Hans Friedel
 
Att den ranka kajaken var först att slå runt är förstås föga förvånande för gemene man. Dock kan man fortfarande höra att ranka kajaker är sjövärdigare än stadigare kajaker detta är förstås rent dravel.

Hans Friedel

Ja förutsatt att man talar om nybörjare eller personer som inte är vana vid ranka kajaker. Vi kan väl enas om att grönländska kajaker är väldigt sjövärdiga, men kanske inte i händerna på en person som inte har kunskap att hantera den. Nu handlade det väl i just detta fall om en "tävlingskajak" och dessa är väl inte byggda för att vara speciellt sjövärdiga.
 
Vet inte vad syfte med tråden är, och jag kan själv tänka mig flera sätt att välja kajak, och flera fördelar som en viss rank kajak kan ha i hårdare väder, framför en annan viss kajak med högre stabilitetsmoment.
Så innan tråden far i alla riktningar;

Definiera sjövärdig!
 
Meningen med tråden är självfallet att man skall dra lärdom av den tragiska och onödiga olyckan.

Olyckor med dödlig utgång är otroligt sällsynta (tack ock lov) inom touring paddlingen. Den genomsnittlige touring paddlaren ser till att han/hon har en hyffsad utrustning. Och med lite allmän kunskap om väder och vind och en viss självkännedom klara man av att undvika situationer som man inte klarar av.

Betydligt tristare ser det ut på racing sidan. I våras hade vi ett dödsfall i Sverige även där sjönk kajaken. Man ser ofta paddlare utan flytväst. Man paddlar ofta i tunna tights och tunna nylonjackor. I kajaker som sällan klara en kapsejsning utan att tas upp på land för att tömmas. I västa fall så saknar kajaken tillräcklig flythjälp för att hindra kajaken att sjunka. Jag vill inte mästra någon men jag tycker att man borde höja medvetande graden. Speciellt som intresset för denna typ av paddling ser ut att öka

Utan att ha läst Pers lagtext skulle jag nog svarat något liknade. Typ en kajak som gör jobbet eller helt enkelt en kajak som man inte dör i.

Om någon dött i årets Gudenå hade man utan problem kunna stämt arrangören. När mer än hälften av deltagarna bröt och med ett femtontal kajaker på botten står det väl helt klart för var och en att kajakerna som deltog i loppet inte var sjövärdiga och man borde inte låtit starta tävlingen. Under andra förhållanden skulle det säkert gått helt OK.

Pontus om varje grönländare skulle få en krona varje gång någon slug marknadsförare, försäljare använde ordet "grönländskt" skulle grönland ha fler miljonörer än Monaco.

I princip varje tänkbar kajaktyp finns representerad på Grönland det finns tjocka böcker med sida upp och sida ner med olika kajaktyper.

Den kajak som Valley använde som master är faktiskt inte speciellt rank utan faktiskt helt OK. Men visst är rankheten personlig men man behöver ofta stabiliteten när man är på kanten.

Och som någon klok man utryckt det en roll är bara bombsäker tills man träffas av en större bomb

Hans Friedel
 
Svårt ämne

Säkerhet inom paddling är ett ämne med väldigt många variabler. Helt klart är att jag själv som paddlare alltid själv måste göra bedömningen om det jag gör just nu är säkert. Vinterpaddling blir inte säkert bara för att jag har en stabil kajak eller en torrdräkt.

Olyckan i våras med dödlig utgång kan knappast läggas till racingkategorin. Den hände i nåt som liknar havsmiljö med motionskajaker. De racingpaddlare jag träffar brukar vara rätt hariga och hålla sig till väldigt lugna vatten.

Säkerhet är en kombination av utrustning, träning, medvetenhet, kunskap och miljö.
 
OK, med andra ord kanske man kan säga att man ska välja rätt kanot, rätt kompetens, rätt klädsel, rätt "back-up-lösning" osv för varje tillfälle.

Det finns nog också i princip för varje kanot och kanotist ett väder som är för dåligt, problemet är bara att det inte är samma gräns (eller snarare ekvation) för alla individer.

Personligen ogillar jag att plurra.
På vintern är jag ännu mer ovillig än på sommaren.
Men jag räknar ändå med att det alltid kan hända.

Misstänker f ö att dödsolyckorna inom racingen är färre än inom övrig paddling. Men det är inget jag vet.

De flesta som drunknar är väl män, minst medelålders, berusade, saknar flytväst samt har byxorna nere.
Mitt råd, utifrån statistiken, är alltså; behåll byxorna på, om du är gubbe, så är det ganska lugnt.
 
Senast ändrad:
Jag har följt statistiken från SLS de senaste åren och antalet kanotolyckor är vanligast bland turistkanadensare som tas ut på stora sjöar i dåligt väder. Olyckor vid tävlingar är i det närmsta obefintliga. Därefter är det turpaddlare
Den senaste som skedde på svnska vatten var en äldre man som drabbades av hjärtproblem och dog.
Precis som Wildenstam säger är racingpaddlare vanligtvis väldigt försiktiga av sig. De sticker inte långt ut från land, speciellt inte när det blåser hårt.

Gruppen "adventure racers" är en speciell grupp som överlag tar högre risker än andra utövare.

De flesta racingkajaker som jag sett har levererats med flytblock just för att kanoten inte skall sjunka. Det är inga problem att stoppa in en extra flytkropp eller två ifall man skall ge sig ut på oroligt vatten.

Hur mycket ansvar kan man skjuta över på en arrangör? Hålls en tävling under SKFs flagg gäller vissa regler, men för en klubbtävling?
 
I samband med olyckan på Vänern i våras ägnade jag lite tid åt att försöka ta reda på lite mer statistik. Det är lätt att dra lite väl stora växlar i samband med en incident (i Vänernfallet en mycket tragisk, med dödlig utgång).

Sjösäkerhetsrådet har statistik från 2004 och framåt och den visar att det under perioden 2004-2006 har 11 människor förolyckats i samband med paddling. Bara tre av dessa i samband med kajakpaddling. Men bör också hålla i minnet att "i samband med paddling" är en nyckelformulering här. Det är långt ifrån säkert att paddlingen var själva orsaken till dödsfallen, tvärtom. I åtminstone något fall finns misstankar om att det egentligen handlar om självmord. (Lika tragiskt men kanske inte skall skyllas på paddling).

Jag skulle vilja påstå att paddling inte är särskilt farligt men att det ibland, åtminstone i vissa kretsar, finns en övertro på att speciella prylar kan ersätta erfarenhet och sunt förnuft. När man ser nybliven "havspaddlare" med "säker" kajak, säkerhetslina, länspump, pontoner, extra flytbock och ja, jag vet inte allt.... dra ensam tvärs över stora öppna vatten i dåligt väder blir man ju fundersam.

Det tjatas då och då om tävlingskanotisternas "osäkra utrustning". Visst! Men de kan oftast hantera det lilla dom har och vet var gränsen går.

Men - det finns en annan intressant fråga när det gäller Gudenå och andra tävlingar. Var går gränsen mellan arrangörens och individens ansvar?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Makker Funderingar om tävlingar Paddling allmänt 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.